Tovább az elektronikus kiadványokra
Tovább az Eseménytárra

 

 

A történeti kutatás egyik alapvető célja az események-folyamatok kezdetének, időtartamának pontos meghatározása. Ezt végzi a „kronológia” – időtan – mint a történettudomány egyik segédtudománya. Legyen szó emberi vagy természeti történelemről.

A „kronológia” ugyanakkor történetírói műfaj: a történések előadása szigorú időrendben. Ilyen értelemben a kronológiát a történelmi ábrázolás egyik műfajának tekintjük. A mi értelmezésünk szerint közli a történés pontos idejét, helyét és azt, hogy „akkor”, „ott” mi történt.

A Történelmi Tár segíteni szeretné a történések időbeli pontos meghatározásának újrabecsülését. Ezért is az Eseménytár közöl részben e-könyveket – tematikus kronológiai feldolgozásokat – és emellett kísérletet tesz a „vég nélküli” magyar történelmi kronológia létrehozására. (Kihasználva a digitális közlés és szerkesztés nyújtotta lehetőségeket.) Vég nélküli e kronológia, mert a szerkesztőség folyamatosan javítja-bővíti tényanyagát. Merthogy tisztában vagyunk azzal: mégoly biztosnak tűnő állításainkat is folyamatosan újra kell vizsgálnunk, okadatolását ki kell egészítenünk. Vég nélküli, mert az Időtár a magyar nemzet történelmének példáján megkísérli bemutatni: miként lehet a földi élet teljességét a történések időrendjével megragadni. Az Eseménytár szerkesztésében kiemelten számítunk kollégáink közreműködésére, javaslatokra, helyesbítésekre, kiegészítésekre.

A Magyar Történeti Kronológia támaszkodik hazai szakirodalom egészére. Összeállításának és szerkesztésének elveit a 2003-ban a História folyóiratban közzétett szerkesztői koncepció határozta meg. (Ezt alább közöljük.) A szerkesztői koncepcióban célul kitűzött, tematikájában „totális kronológiát” a rendszeres kiegészítések során, folyamatosan kívánjuk elérni.

A Magyar történeti kronológia összeállítója és szerkesztője Glatz Ferenc, olvasószerkesztője Burucs Kornélia, Pótó János. A szerkesztőbizottság: Csorba László, Gecsényi Lajos, Makk Ferenc, Molnár Antal, Pók Attila, Soós István, Szász Zoltán, Székely György, Tringli István, Zsoldos Attila. Szerzőit az adott fejezetek tartalomjegyzékénél közöljük.

Pozsonyban az országgyűlés heves viták után elfogadta a vallásügyekre vonatkozó módosított törvényjavaslatot.

II. Lipót király a szerbek számára megalapította az Illyr Kancelláriát. → 1792. június 26.

Miután a magyar kancellária megvitatta a gr. Kollonich László kalocsai érsek által készített memorandumot, az államtanács, az udvari konferencia s végül a király megerősítésében a vallásügyekről intézkedő törvényjavaslat módosított formában az országgyűlés elé került. A módosítás nem kedvezett a katolikusoknak, mert a rezolúciónak csupán néhány határozatát változtatta meg: az aposztáziánál minden egyes esetben még jelentést kíván tétetni az uralkodóhoz, de a büntetés kiszabását nem ajánlotta, ezt csak azon protestáns lelkészekre vonatkoztatta, akik valakit átcsábítottak magukhoz; a vegyes házasság is a régiben maradt, azzal a hozzátoldással, hogy a katolikus papok ez elé nem gördíthetnek akadályt.

Szentmiklósi Timótheus református lelkész Győrött kiadta a maga és mások prédikációiból összeállított Katedrai Gyűjtemény, vagy: Különb-különbféle prédikációk című művét.

Giombattista Caprara bécsi nuncius véleménye szerint II. Lipót a protestánsok zaklatásától tart, ez magyarázza november 7-i vallásügyi leiratát.

A Kolozsvárott összeült erdélyi országgyűlésen Joan Bob fogarasi görög katolikus és Gerasim Adamović ortodox püspök a román nép nevében közös emlékiratot intézett II. Lipót királyhoz, amelyben az ortodoxok szabad vallásgyakorlatának kimondásáért, valamint a román nép negyedik nemzetként való elismeréséért folyamodtak. (Az emlékirat eredménye lett az 1791:LXVI. törvénycikk, amely az ortodoxoknak szabad vallásgyakorlatot biztosít, bár az ortodox vallást nem vette föl a négy bevett vallás mellé ötödiknek.)

Megjelent Abaffy Ferenc anonim röpirata: Declaratio Statuum catholicorum. (A kalocsai érsek által november 30-án tartott értekezleten meg nem jelent katolikusok nevében törvénytelennek nevezte az értekezlet szembehelyezkedését a király döntésével.)

A gr. Kollonich László kalocsai érsek irányításával november 30-án megfogalmazott memorandumot egy 24 tagból álló küldöttség a király elé terjesztette, aki azt kiadta véleményezésre a magyar kancelláriának. → december 14., 1791. január 15.

Harminchárom növendékkel megnyílt a szombathelyi római katolikus szeminárium.

Gr. Kollonich László kalocsai érsek hívására az országgyűlés katolikus (egyházi és világi) követeinek egy része értekezletet tartott Pozsonyban, és feliratban kérte a királyt, hogy november 7-i vallásügyi döntését változtassa meg. („1. Az áttérést büntetendő cselekménynek kell nyilvánítani. 2. A vegyes házasságból származó gyermekeket kivétel nélkül róm. kath. vallásban kell nevelni. 3. Az evangelikusok házassági ügyeit a szent szék bírálja meg. 4. Az evangeliumi vallás ne nyilváníttassék bevett vallásnak, mert különben a katholikus vallással egyrangú lenne, s a királyra is lealázó, ha Ő felsége az evangelikus vallás fejének mondja magát.”) → december 3.