Tovább az elektronikus kiadványokra
Tovább az Eseménytárra

 

 

A történeti kutatás egyik alapvető célja az események-folyamatok kezdetének, időtartamának pontos meghatározása. Ezt végzi a „kronológia” – időtan – mint a történettudomány egyik segédtudománya. Legyen szó emberi vagy természeti történelemről.

A „kronológia” ugyanakkor történetírói műfaj: a történések előadása szigorú időrendben. Ilyen értelemben a kronológiát a történelmi ábrázolás egyik műfajának tekintjük. A mi értelmezésünk szerint közli a történés pontos idejét, helyét és azt, hogy „akkor”, „ott” mi történt.

A Történelmi Tár segíteni szeretné a történések időbeli pontos meghatározásának újrabecsülését. Ezért is az Eseménytár közöl részben e-könyveket – tematikus kronológiai feldolgozásokat – és emellett kísérletet tesz a „vég nélküli” magyar történelmi kronológia létrehozására. (Kihasználva a digitális közlés és szerkesztés nyújtotta lehetőségeket.) Vég nélküli e kronológia, mert a szerkesztőség folyamatosan javítja-bővíti tényanyagát. Merthogy tisztában vagyunk azzal: mégoly biztosnak tűnő állításainkat is folyamatosan újra kell vizsgálnunk, okadatolását ki kell egészítenünk. Vég nélküli, mert az Időtár a magyar nemzet történelmének példáján megkísérli bemutatni: miként lehet a földi élet teljességét a történések időrendjével megragadni. Az Eseménytár szerkesztésében kiemelten számítunk kollégáink közreműködésére, javaslatokra, helyesbítésekre, kiegészítésekre.

A Magyar Történeti Kronológia támaszkodik hazai szakirodalom egészére. Összeállításának és szerkesztésének elveit a 2003-ban a História folyóiratban közzétett szerkesztői koncepció határozta meg. (Ezt alább közöljük.) A szerkesztői koncepcióban célul kitűzött, tematikájában „totális kronológiát” a rendszeres kiegészítések során, folyamatosan kívánjuk elérni.

A Magyar történeti kronológia összeállítója és szerkesztője Glatz Ferenc, olvasószerkesztője Burucs Kornélia, Pótó János. A szerkesztőbizottság: Csorba László, Gecsényi Lajos, Makk Ferenc, Molnár Antal, Pók Attila, Soós István, Szász Zoltán, Székely György, Tringli István, Zsoldos Attila. Szerzőit az adott fejezetek tartalomjegyzékénél közöljük.

35 millió dollár értékű hitel felvételéről állapodik meg a MÁV Rt. A hitelfelvétel célja a számítógépes gazdálkodásirányítási rendszer kiépítése. A kölcsönt a Budapest Bank Rt., illetve a Magyar Fejlesztési Bank Rt. által alkotott konzorcium szervezésében veszi igénybe a MÁV.

Az Alkotmánybíróság az M3-as autópálya finanszírozásával összefüggő feladatokról szóló kormányhatározatot nem találja alkotmányellenesnek.

A hétvégi nagy esőzések miatt Balatonkenese-Üdülőtelepnél leomlik a vasúti pálya melletti löszfal, és mintegy nyolcvan méteren maga alá temeti a síneket. A forgalom újraindul május 16-án.

„Van min töprengeni. Alapvetően azon is, hogy a diszkóvonatok rombolását, mocskát hogyan távolítsák el, hogyan akadályozzák meg az állomásokon, hogy a hajléktalanok a demokrácia jegyében szemétdombot, illemhelyet teremtsenek az utasok várójában”– írja a 24 Óra c. lap.

Éjjel-nappal hívható a MÁV fővárosi központi információs szolgálata.

A MÁV és a német Kreditansalt für Wieder­aufbau Bank Budapesten mintegy 12,4 millió dollár és 12,5 millió márka hitel felvételéről ír alá szerződést. A pénzből a vasúttársaság menetjegy-eladási, helyfoglalási és utastájékoztatási információs rendszerének kivitelezését finanszírozzák.

Jogerős bírósági határozat elmarasztalja az Első Magyar Koncessziós Autópálya Rt.-t. Mindazok, akik igazolni tudják, hogy igénybe vették a M1-es díjfizető szakaszát és kifizették az autópályadíjat, visszakövetelhetik pénzük egy részét.

„Több mint 2000 milliárd forintra, és hozzávetőleg 9–12 évre lesz szükség ahhoz, hogy hazánk képes legyen eleget tenni az Európai Unió közlekedéssel kapcsolatos összes direktívájának. Az infrastrukturális tárca szakértőinek véleménye szerint a magyar közlekedés területén több mint húsz témában kell majd halasztást kérnie az uniós tagfelvétel feltételeiről tárgyaló küldöttségnek” – írja a Népszabadság.

Csömör, Pécel, Aszód és Gödöllő mintegy 600 kerékpárosa tüntet az M3-as autópályán bevezetendő autópályadíjak ellen. A demonstráció részvevői „Matricával az autópálya-matricáért!” feliratú pólókat viseltek.

A Budapesten megrendezik a Kelet-európai Vasutak Együttműködési Szervezetének konferenciáját. 27 ország közlekedési miniszterei és vasúti vezérigazgatói egyeztetik a feladatokat, az Európát és Ázsiát összekötő vasútvonalak fejlesztése érdekében.