Tovább az elektronikus kiadványokra
Tovább az Eseménytárra

 

 

A történeti kutatás egyik alapvető célja az események-folyamatok kezdetének, időtartamának pontos meghatározása. Ezt végzi a „kronológia” – időtan – mint a történettudomány egyik segédtudománya. Legyen szó emberi vagy természeti történelemről.

A „kronológia” ugyanakkor történetírói műfaj: a történések előadása szigorú időrendben. Ilyen értelemben a kronológiát a történelmi ábrázolás egyik műfajának tekintjük. A mi értelmezésünk szerint közli a történés pontos idejét, helyét és azt, hogy „akkor”, „ott” mi történt.

A Történelmi Tár segíteni szeretné a történések időbeli pontos meghatározásának újrabecsülését. Ezért is az Eseménytár közöl részben e-könyveket – tematikus kronológiai feldolgozásokat – és emellett kísérletet tesz a „vég nélküli” magyar történelmi kronológia létrehozására. (Kihasználva a digitális közlés és szerkesztés nyújtotta lehetőségeket.) Vég nélküli e kronológia, mert a szerkesztőség folyamatosan javítja-bővíti tényanyagát. Merthogy tisztában vagyunk azzal: mégoly biztosnak tűnő állításainkat is folyamatosan újra kell vizsgálnunk, okadatolását ki kell egészítenünk. Vég nélküli, mert az Időtár a magyar nemzet történelmének példáján megkísérli bemutatni: miként lehet a földi élet teljességét a történések időrendjével megragadni. Az Eseménytár szerkesztésében kiemelten számítunk kollégáink közreműködésére, javaslatokra, helyesbítésekre, kiegészítésekre.

A Magyar Történeti Kronológia támaszkodik hazai szakirodalom egészére. Összeállításának és szerkesztésének elveit a 2003-ban a História folyóiratban közzétett szerkesztői koncepció határozta meg. (Ezt alább közöljük.) A szerkesztői koncepcióban célul kitűzött, tematikájában „totális kronológiát” a rendszeres kiegészítések során, folyamatosan kívánjuk elérni.

A Magyar történeti kronológia összeállítója és szerkesztője Glatz Ferenc, olvasószerkesztője Burucs Kornélia, Pótó János. A szerkesztőbizottság: Csorba László, Gecsényi Lajos, Makk Ferenc, Molnár Antal, Pók Attila, Soós István, Szász Zoltán, Székely György, Tringli István, Zsoldos Attila. Szerzőit az adott fejezetek tartalomjegyzékénél közöljük.

A kormány megtárgyalja a MÁV Rt. középtávú működési feltételeivel foglalkozó előterjesztést. A kormány jóváhagy egy intézkedési programot, amelyet a MÁV Rt.-nek a jövő évben teljesíteni kell ahhoz, hogy 6 milliárd forint támogatást igénybe vehessen. A program célja a hatékonyság javítása és az eladósodás megakadályozása.

A Csepeli szabad kikötőben átadják rendeltetésének az Agro­ter­mi­nál Kikötői Átrakodó Rt. fedett raktárbázisát.

A Közlekedési, Hírközlési és Vízügyi Minisztérium bejelenti, 47 alkalommal egyeztetett az M3-as autópálya építéséről, a polgármesteri hivatalok kiadták az összes szükséges hatósági engedélyt. A minisztérium szerint az autópályák további építésének, valamint fenntartásának költségeit nem viselheti azonos mértékben minden magyar állampolgár.

Az M3-as autópálya díjasítása ellen tüntet tizenhét, Budapest és Hatvan közötti település. Több kilométeres egybefüggő forgalmi dugó alakul ki az M3-as autópályán.

Életbe lép a módosított KRESZ. A kijelölt kerékpárúton haladó kerékpárosok minden esetben előnyt élveznek a gépkocsikkal szemben.

Felemelik jármű önkényes elvétele után járó büntetési tételt, mivel az autólopás több tízmilliárdos illegális iparággá vált Magyarországon. 1989 és 1996 között ötszörösére emelkedett az ellopott gépjárművek száma.

Megkezdik az M3-as autópálya gödöllői felhajtójánál az első fizetőkapu építését.

Hatéves szünet után újraindul a vasúti közlekedés Pécs és Eszék között.

Átadják a forgalomnak a 44-es főút Gyulát elkerülő szakaszát. A 44-es főút egyre nagyobb szerepet játszik az Európa és Balkán közötti forgalomban. A központi költségvetés és az Útalap mellett Phare-­segély teszi lehetővé a beruházás megvalósítását.