Tovább az elektronikus kiadványokra
Tovább az Eseménytárra

 

 

A történeti kutatás egyik alapvető célja az események-folyamatok kezdetének, időtartamának pontos meghatározása. Ezt végzi a „kronológia” – időtan – mint a történettudomány egyik segédtudománya. Legyen szó emberi vagy természeti történelemről.

A „kronológia” ugyanakkor történetírói műfaj: a történések előadása szigorú időrendben. Ilyen értelemben a kronológiát a történelmi ábrázolás egyik műfajának tekintjük. A mi értelmezésünk szerint közli a történés pontos idejét, helyét és azt, hogy „akkor”, „ott” mi történt.

A Történelmi Tár segíteni szeretné a történések időbeli pontos meghatározásának újrabecsülését. Ezért is az Eseménytár közöl részben e-könyveket – tematikus kronológiai feldolgozásokat – és emellett kísérletet tesz a „vég nélküli” magyar történelmi kronológia létrehozására. (Kihasználva a digitális közlés és szerkesztés nyújtotta lehetőségeket.) Vég nélküli e kronológia, mert a szerkesztőség folyamatosan javítja-bővíti tényanyagát. Merthogy tisztában vagyunk azzal: mégoly biztosnak tűnő állításainkat is folyamatosan újra kell vizsgálnunk, okadatolását ki kell egészítenünk. Vég nélküli, mert az Időtár a magyar nemzet történelmének példáján megkísérli bemutatni: miként lehet a földi élet teljességét a történések időrendjével megragadni. Az Eseménytár szerkesztésében kiemelten számítunk kollégáink közreműködésére, javaslatokra, helyesbítésekre, kiegészítésekre.

A Magyar Történeti Kronológia támaszkodik hazai szakirodalom egészére. Összeállításának és szerkesztésének elveit a 2003-ban a História folyóiratban közzétett szerkesztői koncepció határozta meg. (Ezt alább közöljük.) A szerkesztői koncepcióban célul kitűzött, tematikájában „totális kronológiát” a rendszeres kiegészítések során, folyamatosan kívánjuk elérni.

A Magyar történeti kronológia összeállítója és szerkesztője Glatz Ferenc, olvasószerkesztője Burucs Kornélia, Pótó János. A szerkesztőbizottság: Csorba László, Gecsényi Lajos, Makk Ferenc, Molnár Antal, Pók Attila, Soós István, Szász Zoltán, Székely György, Tringli István, Zsoldos Attila. Szerzőit az adott fejezetek tartalomjegyzékénél közöljük.

A hét végén befejeződik az M0-s autópálya 14 kilométeres szakaszán az aszfaltba mélyedő nyomvályúk javítása. A rekonstrukció költségei elérik a 100 millió forintot.

A magyar–olasz–szlovén miniszterelnöki találkozón megállapodnak a Trieszttől Ukrajnáig tervezett autópálya hosszú ideje vitatott magyar–szlovén határpontjának kijelölésében.

A kormány elfogadja a gyorsforgalmi úthálózat kiépítésének programját. Ennek értelmében 1998–2007 között megépül az M3-as Füzesabony–Polgár, az M5-ös Kiskunfélegyháza–országhatár közötti autópálya; az M3-as Polgár–Nyíregyháza, az M7-es Zamárdi–országhatár, az M30-as Emőd (M3)–Miskolc közötti autópályává fejleszthető gyorsforgalmi utak; az M70-es Szlovénia felé autópályává fejleszthető gyorsforgalmi út; valamint az M0-s gyűrű M5–M3 közötti szakaszán autópályává fejleszthető gyorsforgalmi út. A kormány tudomásul veszi, hogy az M5-ös autópálya Kiskunfélegyháza–országhatár közötti szakasza koncessziós finanszírozásban épül meg. Az autópálya-fejlesztési programra 1998–2007 között az államháztartás szintjén 42,5 milliárd Ft-ot kell fordítani. A kormány meghatározza az autópálya-­használati díj megállapításának tarifapolitikai elveit.

Aláírják a magyar–román vasúti együttműködésről szóló megállapodást.

Az Európai Beruházási Bank igazgatótanácsának ülése Budapesten. Magyarország és a bank egy 120 millió ECU-s kölcsönről szándéknyilatkozatot írnak alá. A hitel célja: fontos hazai vasútvonalak (például a Budapest–Új­szász–Szolnok, a Cegléd–Szeged és Kiskunhalas–Kelebia vonal) felújítása és korszerűsítése.

Az Ipoly folyó mederrendezése kapcsán esedékes területcseréről szlovák–magyar megállapodást írnak alá. Ez teszi lehetővé a 22-es főút Balassagyarmatot elkerülő szakaszának megépítését is.

Az Air France repülőgépe április 18-án indul Ferihegyről és a nizzai repülőtéren száll le.

Magyarországon eddig példa nélküli vállalkozásba kezd a Malév Air Tours: Concorde-dal megtett háromnapos társasutazást szervez.