Tovább az elektronikus kiadványokra
Tovább az Eseménytárra

 

 

A történeti kutatás egyik alapvető célja az események-folyamatok kezdetének, időtartamának pontos meghatározása. Ezt végzi a „kronológia” – időtan – mint a történettudomány egyik segédtudománya. Legyen szó emberi vagy természeti történelemről.

A „kronológia” ugyanakkor történetírói műfaj: a történések előadása szigorú időrendben. Ilyen értelemben a kronológiát a történelmi ábrázolás egyik műfajának tekintjük. A mi értelmezésünk szerint közli a történés pontos idejét, helyét és azt, hogy „akkor”, „ott” mi történt.

A Történelmi Tár segíteni szeretné a történések időbeli pontos meghatározásának újrabecsülését. Ezért is az Eseménytár közöl részben e-könyveket – tematikus kronológiai feldolgozásokat – és emellett kísérletet tesz a „vég nélküli” magyar történelmi kronológia létrehozására. (Kihasználva a digitális közlés és szerkesztés nyújtotta lehetőségeket.) Vég nélküli e kronológia, mert a szerkesztőség folyamatosan javítja-bővíti tényanyagát. Merthogy tisztában vagyunk azzal: mégoly biztosnak tűnő állításainkat is folyamatosan újra kell vizsgálnunk, okadatolását ki kell egészítenünk. Vég nélküli, mert az Időtár a magyar nemzet történelmének példáján megkísérli bemutatni: miként lehet a földi élet teljességét a történések időrendjével megragadni. Az Eseménytár szerkesztésében kiemelten számítunk kollégáink közreműködésére, javaslatokra, helyesbítésekre, kiegészítésekre.

A Magyar Történeti Kronológia támaszkodik hazai szakirodalom egészére. Összeállításának és szerkesztésének elveit a 2003-ban a História folyóiratban közzétett szerkesztői koncepció határozta meg. (Ezt alább közöljük.) A szerkesztői koncepcióban célul kitűzött, tematikájában „totális kronológiát” a rendszeres kiegészítések során, folyamatosan kívánjuk elérni.

A Magyar történeti kronológia összeállítója és szerkesztője Glatz Ferenc, olvasószerkesztője Burucs Kornélia, Pótó János. A szerkesztőbizottság: Csorba László, Gecsényi Lajos, Makk Ferenc, Molnár Antal, Pók Attila, Soós István, Szász Zoltán, Székely György, Tringli István, Zsoldos Attila. Szerzőit az adott fejezetek tartalomjegyzékénél közöljük.

Hosszú jogi huzavonát követően, újraindul a fővárosban a kerékbilincselés és a tilosban várakozó autók elszállítása. A forgalmat akadályozók 8750 forintért válthatják ki elszállított autójukat.

Az Alkotmánybíróság alkotmányellenesnek mondja ki az adótörvény azon rendelkezését, mely szerint a cégautók használata során a magánszemélyeknek mindig jövedelme keletkezik. Sérti az alkotmányt, hogy a cégek az APEH által megállapított üzemanyagárakat kötelesek irányadónak tekinteni és nem vehetik figyelembe a számlákkal igazolt, ténylegesen megfizetett üzemanyagárat.

„Az üzemanyagok árába beépített állami elvonások módosítása is szerepel abban a javaslatcsomagban, amelyet az autópályadíj-politikáról állít össze a közlekedési tárca. A közúti fejlesztések finanszírozásának nehézségei a minisztérium illetékeseinek véleménye szerint az autópálya-építés leállásával fenyegetnek” – írja a Népszabadság.

Az Európai Unió Phare tranzitforgalmat elősegítő programja keretében 4,3 millió ECU-t ad a hazai határátkelőhelyek korszerűsítésére. → november 26.

Magyar tehergépjárművek Ausztriában napi 80 ATS úthasználati díjat fizetnek. Az osztrák tehergépjárművek után Magyarországon tonna/kilométerenként 0,001 ECU díj kerül beszedésre.

A közforgalmú vasúthálózat hossza 7715 km. A személyautók száma 2 264 165 db.

A Közlekedési, Hírközlési és Vízügyi Minisztérium a hat magyarországi vasútvonal koncessziós villamosítására kiírt pályázat győztesével aláírja a koncessziós szerződést. A CO. GE. CO által létrehozott VIACOM Első Olasz–Magyar Vasútvillamosítási Koncessziós Rt. elsőként az 55 km hosszú Balatonszentgyörgy–Murakeresztúr–Somogyszob vonal villamosítását kezdi el. (Tervezett átadás: 1998. szeptember 3. → 1998. szeptember 25.) 1998-ban elkezdik a Rákospalota–Újpest–Vácrátót (31 km) és a Székesfehérvár–Szombathely (170 km) vonal villamosítását.

A kormány 300 ezer Ft-ra emeli a rokkantak gépkocsi-támogatási vásárlását.

A Hungarocamion bejelenti, egyelőre kivonul az orosz piacról, mert az orosz hatóságok 50 magyar kamiont lefoglaltak.

A kormány dönt a győr–gönyűi országos közforgalmú kikötő koncessziós tenderének kiírásához szükséges kormányzati intézkedésekről.