Tovább az elektronikus kiadványokra
Tovább az Eseménytárra

 

 

A történeti kutatás egyik alapvető célja az események-folyamatok kezdetének, időtartamának pontos meghatározása. Ezt végzi a „kronológia” – időtan – mint a történettudomány egyik segédtudománya. Legyen szó emberi vagy természeti történelemről.

A „kronológia” ugyanakkor történetírói műfaj: a történések előadása szigorú időrendben. Ilyen értelemben a kronológiát a történelmi ábrázolás egyik műfajának tekintjük. A mi értelmezésünk szerint közli a történés pontos idejét, helyét és azt, hogy „akkor”, „ott” mi történt.

A Történelmi Tár segíteni szeretné a történések időbeli pontos meghatározásának újrabecsülését. Ezért is az Eseménytár közöl részben e-könyveket – tematikus kronológiai feldolgozásokat – és emellett kísérletet tesz a „vég nélküli” magyar történelmi kronológia létrehozására. (Kihasználva a digitális közlés és szerkesztés nyújtotta lehetőségeket.) Vég nélküli e kronológia, mert a szerkesztőség folyamatosan javítja-bővíti tényanyagát. Merthogy tisztában vagyunk azzal: mégoly biztosnak tűnő állításainkat is folyamatosan újra kell vizsgálnunk, okadatolását ki kell egészítenünk. Vég nélküli, mert az Időtár a magyar nemzet történelmének példáján megkísérli bemutatni: miként lehet a földi élet teljességét a történések időrendjével megragadni. Az Eseménytár szerkesztésében kiemelten számítunk kollégáink közreműködésére, javaslatokra, helyesbítésekre, kiegészítésekre.

A Magyar Történeti Kronológia támaszkodik hazai szakirodalom egészére. Összeállításának és szerkesztésének elveit a 2003-ban a História folyóiratban közzétett szerkesztői koncepció határozta meg. (Ezt alább közöljük.) A szerkesztői koncepcióban célul kitűzött, tematikájában „totális kronológiát” a rendszeres kiegészítések során, folyamatosan kívánjuk elérni.

A Magyar történeti kronológia összeállítója és szerkesztője Glatz Ferenc, olvasószerkesztője Burucs Kornélia, Pótó János. A szerkesztőbizottság: Csorba László, Gecsényi Lajos, Makk Ferenc, Molnár Antal, Pók Attila, Soós István, Szász Zoltán, Székely György, Tringli István, Zsoldos Attila. Szerzőit az adott fejezetek tartalomjegyzékénél közöljük.

Magyarország és Macedónia nemzetközi közúti személyszállítási és fuvarozási egyezményt ír alá.

A közlekedési miniszter kétoldalú megbeszéléseket folytat több európai közlekedési miniszterrel. A kétoldalú tárgyalások napirendjén szerepel a Trieszt–Budapest–Kijev közlekedési korridor kiépítése, illetve az ehhez kapcsolódó beruházások európai uniós támogatása. A tárgyalásokon szó van az M3-as autópálya továbbépítésére felhasználható német hitel, valamint Phare-támogatás igénybevételéről is. A napirenden szerepel többek között a soroksári kombinált fuvarozási terminál kiépítésének támogatása, az Esztergom–Párkány közötti Duna-híd felújításának előkészítése. → 1997. június 25.

A Közlekedési Miniszterek Európai Konferenciája (CEMT) Budapesten tanácskozik. 31 tagország, 5 megfigyelő állam, továbbá társult országként Ausztrália, Japán, Kanada, Oroszország, az USA és Új-Zéland közlekedési miniszterei, valamint az Európai Unió és az ENSZ Európai Gazdasági Bizottsága vezető képviselői kapnak meghívást.

Budapesten tanácskozik a Nemzetközi Közúti Fuvarozási Egyesület kongresszusa.

A kormány határozatot hoz, melynek értelmében az 1995–96. évi privatizációs bevételekből származó kamatmegtakarításból az M3-as autópálya építésére 1,5 milliárd Ft-ot kell nyújtani.

A Belügyminisztérium rendeletet ad ki a megkülönböztető és figyelmeztető jelzést adó készülékek felszerelésének és használatának szabályairól.

Kihirdetik Magyarország és Ukrajna között a nemzetközi közúti közlekedésről szóló egyezményt. A két ország közötti kishatár-forgalom 60 kilométeres körzetben engedélymentesen és adófizetés nélkül történik.

Az Ausztriából hazaérkező magyar állampolgárok részére a hegyeshalmi határátkelőhelyen külön sávot jelölnek ki.

Új, Budapest–Atlanta közötti légijáratot indít el a Malév és a Delta Airlines.

Ismét megnyitják az 1981-­ben bezárt Ipolytarnóc–Kalonda közötti határátkelőhelyet.