Tovább az elektronikus kiadványokra
Tovább az Eseménytárra

 

 

A történeti kutatás egyik alapvető célja az események-folyamatok kezdetének, időtartamának pontos meghatározása. Ezt végzi a „kronológia” – időtan – mint a történettudomány egyik segédtudománya. Legyen szó emberi vagy természeti történelemről.

A „kronológia” ugyanakkor történetírói műfaj: a történések előadása szigorú időrendben. Ilyen értelemben a kronológiát a történelmi ábrázolás egyik műfajának tekintjük. A mi értelmezésünk szerint közli a történés pontos idejét, helyét és azt, hogy „akkor”, „ott” mi történt.

A Történelmi Tár segíteni szeretné a történések időbeli pontos meghatározásának újrabecsülését. Ezért is az Eseménytár közöl részben e-könyveket – tematikus kronológiai feldolgozásokat – és emellett kísérletet tesz a „vég nélküli” magyar történelmi kronológia létrehozására. (Kihasználva a digitális közlés és szerkesztés nyújtotta lehetőségeket.) Vég nélküli e kronológia, mert a szerkesztőség folyamatosan javítja-bővíti tényanyagát. Merthogy tisztában vagyunk azzal: mégoly biztosnak tűnő állításainkat is folyamatosan újra kell vizsgálnunk, okadatolását ki kell egészítenünk. Vég nélküli, mert az Időtár a magyar nemzet történelmének példáján megkísérli bemutatni: miként lehet a földi élet teljességét a történések időrendjével megragadni. Az Eseménytár szerkesztésében kiemelten számítunk kollégáink közreműködésére, javaslatokra, helyesbítésekre, kiegészítésekre.

A Magyar Történeti Kronológia támaszkodik hazai szakirodalom egészére. Összeállításának és szerkesztésének elveit a 2003-ban a História folyóiratban közzétett szerkesztői koncepció határozta meg. (Ezt alább közöljük.) A szerkesztői koncepcióban célul kitűzött, tematikájában „totális kronológiát” a rendszeres kiegészítések során, folyamatosan kívánjuk elérni.

A Magyar történeti kronológia összeállítója és szerkesztője Glatz Ferenc, olvasószerkesztője Burucs Kornélia, Pótó János. A szerkesztőbizottság: Csorba László, Gecsényi Lajos, Makk Ferenc, Molnár Antal, Pók Attila, Soós István, Szász Zoltán, Székely György, Tringli István, Zsoldos Attila. Szerzőit az adott fejezetek tartalomjegyzékénél közöljük.

Magyar–bosnyák közúti, szállítási és fuvarozási egyezményt írnak alá.

A Nagykörút teljes szakaszán be­fejeződik a rekonstrukció.

Egyezményt írnak alá a magyar–ukrán vasúti forgalomról Kijevben. Az egyezmény rögzíti a két ország vasúti határállomásait (határátszelő vonalszakaszait), az államhatáron átmenő vasúti határforgalom rendjét.

Az esztergom–párkányi híd újjáépítésével kapcsolatos magyar–szlovák keretmegállapodást írnak alá a két ország érintett polgármesterei.

Az Indicator Rt. repülőgépe hetente kétszer oda-vissza közlekedik Budapest–Temesvár–Kolozsvár között. Ez az első Budapest–Erdély közötti menetrend szerinti légijárat.

A MÁV Rt., az orosz Vasútügyi Minisztérium, valamint Ukrajna Vasúti Közlekedési Hivatala jegyzőkönyvet ír alá, melynek értelmében a FÁK-országokból Magyarországra, ill. Magyarországon keresztül vasúton szállított áruk mennyisége az 1994. évi 5,3 millió tonnáról 6 millióra emelkedhet.

A kollektív szerződés hiánya miatt országosan sztrájkolnak a vasutasok. Minimális szolgáltatásként minden vonalon 2-2 pár vonat közlekedik. → 1997. december 13.

Az országgyűlés az autóimport csökkentése, a hazai gépkocsigyártás fellendítése érdekében 10%-kal megemeli a gépjárművek fogyasztási adóját. A rendelkezés május 1-jén lép hatályba.

Budapesten aláírják a Ferihegy 2. utasforgalmi épületének bővítéséről szóló alapszerződést.