Tovább az elektronikus kiadványokra
Tovább az Eseménytárra

 

 

A történeti kutatás egyik alapvető célja az események-folyamatok kezdetének, időtartamának pontos meghatározása. Ezt végzi a „kronológia” – időtan – mint a történettudomány egyik segédtudománya. Legyen szó emberi vagy természeti történelemről.

A „kronológia” ugyanakkor történetírói műfaj: a történések előadása szigorú időrendben. Ilyen értelemben a kronológiát a történelmi ábrázolás egyik műfajának tekintjük. A mi értelmezésünk szerint közli a történés pontos idejét, helyét és azt, hogy „akkor”, „ott” mi történt.

A Történelmi Tár segíteni szeretné a történések időbeli pontos meghatározásának újrabecsülését. Ezért is az Eseménytár közöl részben e-könyveket – tematikus kronológiai feldolgozásokat – és emellett kísérletet tesz a „vég nélküli” magyar történelmi kronológia létrehozására. (Kihasználva a digitális közlés és szerkesztés nyújtotta lehetőségeket.) Vég nélküli e kronológia, mert a szerkesztőség folyamatosan javítja-bővíti tényanyagát. Merthogy tisztában vagyunk azzal: mégoly biztosnak tűnő állításainkat is folyamatosan újra kell vizsgálnunk, okadatolását ki kell egészítenünk. Vég nélküli, mert az Időtár a magyar nemzet történelmének példáján megkísérli bemutatni: miként lehet a földi élet teljességét a történések időrendjével megragadni. Az Eseménytár szerkesztésében kiemelten számítunk kollégáink közreműködésére, javaslatokra, helyesbítésekre, kiegészítésekre.

A Magyar Történeti Kronológia támaszkodik hazai szakirodalom egészére. Összeállításának és szerkesztésének elveit a 2003-ban a História folyóiratban közzétett szerkesztői koncepció határozta meg. (Ezt alább közöljük.) A szerkesztői koncepcióban célul kitűzött, tematikájában „totális kronológiát” a rendszeres kiegészítések során, folyamatosan kívánjuk elérni.

A Magyar történeti kronológia összeállítója és szerkesztője Glatz Ferenc, olvasószerkesztője Burucs Kornélia, Pótó János. A szerkesztőbizottság: Csorba László, Gecsényi Lajos, Makk Ferenc, Molnár Antal, Pók Attila, Soós István, Szász Zoltán, Székely György, Tringli István, Zsoldos Attila. Szerzőit az adott fejezetek tartalomjegyzékénél közöljük.

Székesfehérvárott országos megemlékezést tartottak Prohászka Ottokár püspök halálának 20. évfordulóján az emlékére épített templomban.

Mindszenty József bíboros érsek pásztorlevelet adott ki a hitoktatás védelmében.

A katolikus püspöki kar minden tagjának aláírásával ellátott levélben közölte Nagy Ferenc miniszterelnökkel, hogy a kormány vegye le a napirendről a fakultatív vallásoktatás bevezetését, különben az egyház el van szánva a további ellenállásra.

Hamvas Endre csanádi püspök levélben kérte Ortutay Gyula vallás- és közoktatásügyi minisztertől az internált szegedi fiatalok szabadon bocsátását és tanulmányaik folytatásának lehetővé tételét.

A budapest–budai református egyházközség presbitériuma – hasonlóan az ország többi presbitériumához – állást foglalt a fakultatív vallásoktatás bevezetésének terve ellen.

A katolikus püspökkari konferencia két pap-politikust marasztalt el: Balogh István államtitkárt és Varga Bélát, a nemzetgyűlés elnökét, mert nem léptek föl a püspökök intenciói szerint a fakultatív hitoktatás ellen.

A Magyar Evangélikus Egyház püspökei körlevélben tiltakoztak a kötelező vallásoktatás eltörlése és a fakultatív vallásoktatás tervezete ellen.

Az Országos Református Szabad Tanács második ülésén nemzeti bűnbánatot hirdetett meg „a kisebb protestáns egyházak és közösségek irányában tanúsított szeretetlen és elzárkózó magatartásáért”. → augusztus 19–21.

250 fős, csepeli munkásokból álló küldöttség tiltakozott a miniszterelnöknél a fakultatív hitoktatás terve ellen.

Mindszenty József esztergomi és Grősz József kalocsai érsekek vezetésével Győrben megrendezték a könnyező Szűzanya kegykép 250 éves évfordulójának jubileumi főünnepségét. Mindszenty József bíboros érsek beszédében kifejtette, miért ragaszkodik az egyház a kötelező hitoktatáshoz.