Tovább az elektronikus kiadványokra
Tovább az Eseménytárra

 

 

A történeti kutatás egyik alapvető célja az események-folyamatok kezdetének, időtartamának pontos meghatározása. Ezt végzi a „kronológia” – időtan – mint a történettudomány egyik segédtudománya. Legyen szó emberi vagy természeti történelemről.

A „kronológia” ugyanakkor történetírói műfaj: a történések előadása szigorú időrendben. Ilyen értelemben a kronológiát a történelmi ábrázolás egyik műfajának tekintjük. A mi értelmezésünk szerint közli a történés pontos idejét, helyét és azt, hogy „akkor”, „ott” mi történt.

A Történelmi Tár segíteni szeretné a történések időbeli pontos meghatározásának újrabecsülését. Ezért is az Eseménytár közöl részben e-könyveket – tematikus kronológiai feldolgozásokat – és emellett kísérletet tesz a „vég nélküli” magyar történelmi kronológia létrehozására. (Kihasználva a digitális közlés és szerkesztés nyújtotta lehetőségeket.) Vég nélküli e kronológia, mert a szerkesztőség folyamatosan javítja-bővíti tényanyagát. Merthogy tisztában vagyunk azzal: mégoly biztosnak tűnő állításainkat is folyamatosan újra kell vizsgálnunk, okadatolását ki kell egészítenünk. Vég nélküli, mert az Időtár a magyar nemzet történelmének példáján megkísérli bemutatni: miként lehet a földi élet teljességét a történések időrendjével megragadni. Az Eseménytár szerkesztésében kiemelten számítunk kollégáink közreműködésére, javaslatokra, helyesbítésekre, kiegészítésekre.

A Magyar Történeti Kronológia támaszkodik hazai szakirodalom egészére. Összeállításának és szerkesztésének elveit a 2003-ban a História folyóiratban közzétett szerkesztői koncepció határozta meg. (Ezt alább közöljük.) A szerkesztői koncepcióban célul kitűzött, tematikájában „totális kronológiát” a rendszeres kiegészítések során, folyamatosan kívánjuk elérni.

A Magyar történeti kronológia összeállítója és szerkesztője Glatz Ferenc, olvasószerkesztője Burucs Kornélia, Pótó János. A szerkesztőbizottság: Csorba László, Gecsényi Lajos, Makk Ferenc, Molnár Antal, Pók Attila, Soós István, Szász Zoltán, Székely György, Tringli István, Zsoldos Attila. Szerzőit az adott fejezetek tartalomjegyzékénél közöljük.

Ravasz László református püspök betegágyánál megjelent Antal István igazságügy-miniszter, Mester Miklós, Lőrinczy Szabolcs, Révész Imre, Kapi Béla és Bereczky Albert. Antal István közölte, hogy a hercegprímással megegyeztek a pásztorlevél visszavonásában, cserébe a miniszterelnök megígéri, hogy az atrocitásokat megszüntetik, az elkülönítéseket emberségesen hajtják végre, a további deportálásokat leállítják. A protestáns egyházaknak választani kell: vagy megmaradnak a nyílt tiltakozás mellett, s akkor azonnal bekövetkezik a nyilas uralom, s egyetlen zsidót sem lehet megmenteni, vagy megegyezést kötnek a kormánnyal, s ezzel megmentik a deportálástól a 250 ezer budapesti zsidót. Az egyháziak ez utóbbi mellett döntöttek. → július 12.

Az esztergomi Circulares VI/5443. szám alatt közölte Serédi Jusztinián bíboros hercegprímás rendeletét, hogy a vasárnapi (július 16.) misén kommentár nélkül olvassák fel a következő szöveget: „Serédi Jusztinián bíbornok, Magyarország hercegprímása a maga és a nagyméltóságú püspöki kar nevében közli a katolikus hívekkel, hogy a zsidókra, különösen a megkeresztelkedettekre vonatkozó rendelkezések tárgyában ismételten fordult a magyar királyi kormányhoz és ily irányú tárgyalásait továbbra is folytatja.”

Serédi Jusztinián hercegprímás Sztójay Döme miniszterelnökkel és Antal István igazságügy-miniszterrel tárgyalt. A püspöki kar részéről jelen volt Czapik Gyula egri érsek, br. Apor Vilmos győri püspök és Drahos János kanonok, esztergomi érseki helynök. A hercegprímás úgy ítélte meg, hogy a zsidókérdéssel kapcsolatos legsúlyosabb kérdésekre némileg megnyugtató választ és szóbeli garanciát kapott a július 6-i feltételeire.

Serédi Jusztinián hercegprímás Raffay Sándor bányakerületi evangélikus püspökhöz írt válaszában elutasította a közös fellépést.

Antal István kultuszminiszteri minőségében Mester Miklós államtitkár kíséretében fölkereste Ravasz László református püspököt Leányfalun. A protestáns egyházakat Ravasz mellett Révész Imre tiszántúli református püspök és Kapi Béla dunántúli evangélikus püspök képviselték. Jelen volt Bibó István is, Ravasz László veje. Az érsek befolyására a július 9-re előkészített nyilvános tiltakozást elhalasztották.

A Gerecse erdő prímási pihenőjében Serédi Jusztinián bíboros hercegprímás a kormány képviselőjével, Antal István igazságügy-miniszterrel (aki ideiglenesen vallás- és közoktatásügyi miniszter is volt) tárgyalt, aki a körlevél felolvasásának elejtését kérte. Serédi ezt csak akkor helyezte kilátásba, ha Sztójay Döme miniszterelnök írásban garantálja: 1. a kormányzat véget vet a törvénysértéseknek, az állampolgári jogok megsértésének; 2. a deportálásokat leállítják, és a már deportált keresztényeket visszaszállítják. (Antal ezt megígérte, s egyben fölvázolta a jövőt arra az esetre, ha fölolvassák a püspöki karnak a zsidóüldözések ellen írott körlevelét: vagy nyílt harc indul az egyháziak ellen, vagy lemond a kormány. Lemondása esetén viszont nyilas kormányzat jön német nyomásra. Ennek hatására Serédi Jusztinián a már szétküldött körlevél fölolvasását július 7-én távirati úton leállíttatta.)

Valószínűleg a koronatanács június 26-i határozata alapján Jaross Andor belügyminiszter fölmentette Baky László belügyminisztériumi politikai államtitkárt és Endre László adminisztratív államtitkárt a közbiztonsági osztály és a zsidóügyek intézésétől, de továbbra is államtitkárok maradtak.

V. Gusztáv svéd király táviratban kérte Horthy Miklós kormányzót a deportálások leállítására.

Serédi Jusztinián bíboros hercegprímás a püspöki kar nevében körlevelet fogalmazott a zsidóüldözések ellen, amelyet 1944. július 9-én kellett volna fölolvasni a templomokban. → július 6.

E napig az országból deportált zsidók száma 380 ezer és 424 ezer fő közé tehető.