Tovább az elektronikus kiadványokra
Tovább az Eseménytárra

 

 

A történeti kutatás egyik alapvető célja az események-folyamatok kezdetének, időtartamának pontos meghatározása. Ezt végzi a „kronológia” – időtan – mint a történettudomány egyik segédtudománya. Legyen szó emberi vagy természeti történelemről.

A „kronológia” ugyanakkor történetírói műfaj: a történések előadása szigorú időrendben. Ilyen értelemben a kronológiát a történelmi ábrázolás egyik műfajának tekintjük. A mi értelmezésünk szerint közli a történés pontos idejét, helyét és azt, hogy „akkor”, „ott” mi történt.

A Történelmi Tár segíteni szeretné a történések időbeli pontos meghatározásának újrabecsülését. Ezért is az Eseménytár közöl részben e-könyveket – tematikus kronológiai feldolgozásokat – és emellett kísérletet tesz a „vég nélküli” magyar történelmi kronológia létrehozására. (Kihasználva a digitális közlés és szerkesztés nyújtotta lehetőségeket.) Vég nélküli e kronológia, mert a szerkesztőség folyamatosan javítja-bővíti tényanyagát. Merthogy tisztában vagyunk azzal: mégoly biztosnak tűnő állításainkat is folyamatosan újra kell vizsgálnunk, okadatolását ki kell egészítenünk. Vég nélküli, mert az Időtár a magyar nemzet történelmének példáján megkísérli bemutatni: miként lehet a földi élet teljességét a történések időrendjével megragadni. Az Eseménytár szerkesztésében kiemelten számítunk kollégáink közreműködésére, javaslatokra, helyesbítésekre, kiegészítésekre.

A Magyar Történeti Kronológia támaszkodik hazai szakirodalom egészére. Összeállításának és szerkesztésének elveit a 2003-ban a História folyóiratban közzétett szerkesztői koncepció határozta meg. (Ezt alább közöljük.) A szerkesztői koncepcióban célul kitűzött, tematikájában „totális kronológiát” a rendszeres kiegészítések során, folyamatosan kívánjuk elérni.

A Magyar történeti kronológia összeállítója és szerkesztője Glatz Ferenc, olvasószerkesztője Burucs Kornélia, Pótó János. A szerkesztőbizottság: Csorba László, Gecsényi Lajos, Makk Ferenc, Molnár Antal, Pók Attila, Soós István, Szász Zoltán, Székely György, Tringli István, Zsoldos Attila. Szerzőit az adott fejezetek tartalomjegyzékénél közöljük.

Elhunyt Paulik János evangélikus lelkész, egyházkerületi főjegyző, szerkesztő, egyházi író és publicista.

Nyilas gárdisták kézigránátos merényletet követtek el a Dohány utcai zsinagógából távozó hívek ellen.

Br. Apor Gábor, az új vatikáni magyar követ átadta megbízólevelét XI. Pius pápának.

A képviselőházban gr. Apponyi György interpellált a katolikus sajtó üldözése tárgyában. Dulin Jenő kisgazdapárti képviselő a Korunk Szava lapengedélyének megvonása miatt kért szót.

A katolikus püspöki kar hozzájárult a kisbérletek alakításáról szóló törvényjavaslathoz, azzal, hogy a kegyúri terhek biztosításáról és a javadalmasok kárpótlásának garantálásáról kielégítő intézkedések történnek. Ugyanekkor vitatták meg a zsidók közéleti és gazdasági térfoglalásáról szóló törvényjavaslatot. Észrevételeiket és fenntartásaikat írásban és szóban a miniszterelnök tudomására kívánták hozni.

Elhunyt Biberauer Richárd, a református diakonisszamunka megalapítója.

Életbe lépett a véglegesnek szánt katolikus egyházközségi szabályzat. (Elvileg 1985. január 1-jéig volt mérvadó.)

Megalakult a Szent Domonkos-rend önálló magyar provinciája.

A magyarországi unitáriusok megoszlása: 1. Dunántúli körlelkészség, székhelye: Polgárdi 520 fő; 2. Budapesti egyházközség 3200 fő; 3. Pestvidéki szórvány-egyházközség, székhelye: Pestszentlőrinc 600 fő; Pest-vidéki terület 300 fő; 4. Dunapataji szórvány-egyházközség 280 fő; 5. Hódmezővásárhelyi egyházközség 920 fő; 6. Füzesgyarmati egyházközség 350 fő; 7. Debreceni szórvány-egyházközség 450 fő; 8. Kocsordi szórvány-egyházközség 300 fő. Összesen 6920 fő. (A népszámlálási adatokban ennél több az unitáriusok száma, de csak ennyien voltak azok, akik az egyházzal valamilyen szintű kapcsolatban álltak.)

A Központi Statisztikai Hivatal jelentése szerint Magyarországon 26 hittudományi főiskola van 155 oktatóval és 1093 hallgatóval. A 4643 egyházi elemi iskola közül latin szertartású katolikus 2856, görög szertartású katolikus 131, közös katolikus 8, református 1079, evangélikus 395, közös protestáns 5, ortodox 23, unitárius 1, izraelita 145 volt.