Tovább az elektronikus kiadványokra
Tovább az Eseménytárra

 

 

A történeti kutatás egyik alapvető célja az események-folyamatok kezdetének, időtartamának pontos meghatározása. Ezt végzi a „kronológia” – időtan – mint a történettudomány egyik segédtudománya. Legyen szó emberi vagy természeti történelemről.

A „kronológia” ugyanakkor történetírói műfaj: a történések előadása szigorú időrendben. Ilyen értelemben a kronológiát a történelmi ábrázolás egyik műfajának tekintjük. A mi értelmezésünk szerint közli a történés pontos idejét, helyét és azt, hogy „akkor”, „ott” mi történt.

A Történelmi Tár segíteni szeretné a történések időbeli pontos meghatározásának újrabecsülését. Ezért is az Eseménytár közöl részben e-könyveket – tematikus kronológiai feldolgozásokat – és emellett kísérletet tesz a „vég nélküli” magyar történelmi kronológia létrehozására. (Kihasználva a digitális közlés és szerkesztés nyújtotta lehetőségeket.) Vég nélküli e kronológia, mert a szerkesztőség folyamatosan javítja-bővíti tényanyagát. Merthogy tisztában vagyunk azzal: mégoly biztosnak tűnő állításainkat is folyamatosan újra kell vizsgálnunk, okadatolását ki kell egészítenünk. Vég nélküli, mert az Időtár a magyar nemzet történelmének példáján megkísérli bemutatni: miként lehet a földi élet teljességét a történések időrendjével megragadni. Az Eseménytár szerkesztésében kiemelten számítunk kollégáink közreműködésére, javaslatokra, helyesbítésekre, kiegészítésekre.

A Magyar Történeti Kronológia támaszkodik hazai szakirodalom egészére. Összeállításának és szerkesztésének elveit a 2003-ban a História folyóiratban közzétett szerkesztői koncepció határozta meg. (Ezt alább közöljük.) A szerkesztői koncepcióban célul kitűzött, tematikájában „totális kronológiát” a rendszeres kiegészítések során, folyamatosan kívánjuk elérni.

A Magyar történeti kronológia összeállítója és szerkesztője Glatz Ferenc, olvasószerkesztője Burucs Kornélia, Pótó János. A szerkesztőbizottság: Csorba László, Gecsényi Lajos, Makk Ferenc, Molnár Antal, Pók Attila, Soós István, Szász Zoltán, Székely György, Tringli István, Zsoldos Attila. Szerzőit az adott fejezetek tartalomjegyzékénél közöljük.

Magyarország és Malajzia légi közlekedési megállapodást ír alá.

A Szegedi Közlekedési Vállalat dolgozói sztrájkolnak. 715 dolgozó béremelést kap.

Magyarország és az NSZK megállapodást ír alá a magyar–német kombinált áruszállítás javításáról.

Magyarország és Thaiföld légi közlekedési megállapodást ír alá.

Az országgyűlés elfogadja a gépjármű-felelősségbiztosítási kárrendezési alapról szóló törvényt. → 2000. november 1.

Bátaszék és Alsónyék között egy iskolabusz karambolozik egy személyvonattal. 12 halott.

Magyarország és több európai ország a Román Államvasutak külföldi tartozásai miatt ideiglenes intézkedéseket vezet be.

Felmentik Siklós Csaba közlekedési és hírközlési minisztert. → február 22.

A személyszállító vállalkozók új taxisengedélyt és sárga színű rendszámtáblát kapnak. Március 1-jétől csak sárga rendszámú járművel lehet taxizni.

Magyarországon kiköt az első, menetrend szerinti kamionokat szállító uszály (Ro-Ro) a Hungaro Lloyd Cser­halom utcai kikötőjében. Az 55 pótkocsit befogadó uszályok és a speciális tolóhajó Budapest–Passau között közlekednek.