Tovább az elektronikus kiadványokra
Tovább az Eseménytárra

 

 

A történeti kutatás egyik alapvető célja az események-folyamatok kezdetének, időtartamának pontos meghatározása. Ezt végzi a „kronológia” – időtan – mint a történettudomány egyik segédtudománya. Legyen szó emberi vagy természeti történelemről.

A „kronológia” ugyanakkor történetírói műfaj: a történések előadása szigorú időrendben. Ilyen értelemben a kronológiát a történelmi ábrázolás egyik műfajának tekintjük. A mi értelmezésünk szerint közli a történés pontos idejét, helyét és azt, hogy „akkor”, „ott” mi történt.

A Történelmi Tár segíteni szeretné a történések időbeli pontos meghatározásának újrabecsülését. Ezért is az Eseménytár közöl részben e-könyveket – tematikus kronológiai feldolgozásokat – és emellett kísérletet tesz a „vég nélküli” magyar történelmi kronológia létrehozására. (Kihasználva a digitális közlés és szerkesztés nyújtotta lehetőségeket.) Vég nélküli e kronológia, mert a szerkesztőség folyamatosan javítja-bővíti tényanyagát. Merthogy tisztában vagyunk azzal: mégoly biztosnak tűnő állításainkat is folyamatosan újra kell vizsgálnunk, okadatolását ki kell egészítenünk. Vég nélküli, mert az Időtár a magyar nemzet történelmének példáján megkísérli bemutatni: miként lehet a földi élet teljességét a történések időrendjével megragadni. Az Eseménytár szerkesztésében kiemelten számítunk kollégáink közreműködésére, javaslatokra, helyesbítésekre, kiegészítésekre.

A Magyar Történeti Kronológia támaszkodik hazai szakirodalom egészére. Összeállításának és szerkesztésének elveit a 2003-ban a História folyóiratban közzétett szerkesztői koncepció határozta meg. (Ezt alább közöljük.) A szerkesztői koncepcióban célul kitűzött, tematikájában „totális kronológiát” a rendszeres kiegészítések során, folyamatosan kívánjuk elérni.

A Magyar történeti kronológia összeállítója és szerkesztője Glatz Ferenc, olvasószerkesztője Burucs Kornélia, Pótó János. A szerkesztőbizottság: Csorba László, Gecsényi Lajos, Makk Ferenc, Molnár Antal, Pók Attila, Soós István, Szász Zoltán, Székely György, Tringli István, Zsoldos Attila. Szerzőit az adott fejezetek tartalomjegyzékénél közöljük.

Budapesten megalakult az Egyházközségi Munkásszakosztályok (EMSZO) elnevezésű szociális, karitatív egyesület, amelynek alapszabály szerinti feladata a munkásság valláserkölcsi, hazafias és gazdasági nevelése és az így képzett munkásság helyének megjelölése a hivatásrendiség keretei között.

Elhunyt Csiszárik János, aki 1916-tól almissai c. püspök, 1929-től rendkívüli követ és meghatalmazott miniszter, 1932-ben a Külügyminisztérium kánonjogi tanácsosaként vonult nyugdíjba.

Victor János lefordította Kálvin Institutiójának első kiadását.

A rádió közvetítette a Magyar Református Diákok Soli Deo Gloria Szövetsége fönnállásának 15 éves évfordulójára rendezett zeneakadémiai ünnepségét, amelyen részt vett Darányi Kálmán miniszterelnök is.

Párizsban összeült a Comité Permanent des Congrès Eucharistiques Internationaux, hogy javaslatot tegyen XI. Pius pápának az 1938. évi nemzetközi eucharisztikus kongresszus színhelyére. A bizottság egyhangú döntéssel Budapestnek ítélte a rendezés jogát. (A bizottságnak ifj. Batthyány-Strattmann László herceg is tagja volt.)

A Magyarországi Katolikus Legényegyletek Országos Szövetsége a magyar agrárifjúság katolikus legényegyletekbe való szervezésére fölállította a Katolikus Agrárifjúsági Legényegyletek Országos Titkárságát (KALOT) Szeged székhellyel. Az iparos- és kereskedőtanoncok szervezésével a Katolikus Ifjak Országos Szövetsége (KIOE), a segédek és a fiatal gyári munkásokéval a Kolping-féle Országos Központi Katolikus Legényegylet foglalkozott. → 1937. augusztus 2–4.

Pettenden, Luczenbacher Rita birtokán megnyílt az első bentlakásos katolikus leányotthon.

Kihirdették az 1936:XXX. törvénycikket A hadrakelt seregek sebesültjei és betegei helyzetének javítása és a hadifoglyokkal való bánásmód tárgyában Genfben 1929. évi július hó 27. napján kelt egyezmények becikkelyezéséről. II. szakasz 4. fejezet, 16. cikk: „A hadifoglyoknak vallásuk gyakorlására teljes szabadságot kell biztosítani, ideértve a hitfelekezetük istentiszteletein való részvételt... Valamely hitfelekezet hadifogoly lelkészeinek, akármi is legyen ennek a hitfelekezetnek az elnevezése, meg kell engedni, hogy lelkészi ténykedésüket hitsorsosaik között teljes mértékben gyakorolják.”

Serédi Jusztinián bíboros hercegprímás 3158/1936. szám alatt jóváhagyta az Actio Catholica ügyrendjét és szervezeti fölépítését.