Tovább az elektronikus kiadványokra
Tovább az Eseménytárra

 

 

A történeti kutatás egyik alapvető célja az események-folyamatok kezdetének, időtartamának pontos meghatározása. Ezt végzi a „kronológia” – időtan – mint a történettudomány egyik segédtudománya. Legyen szó emberi vagy természeti történelemről.

A „kronológia” ugyanakkor történetírói műfaj: a történések előadása szigorú időrendben. Ilyen értelemben a kronológiát a történelmi ábrázolás egyik műfajának tekintjük. A mi értelmezésünk szerint közli a történés pontos idejét, helyét és azt, hogy „akkor”, „ott” mi történt.

A Történelmi Tár segíteni szeretné a történések időbeli pontos meghatározásának újrabecsülését. Ezért is az Eseménytár közöl részben e-könyveket – tematikus kronológiai feldolgozásokat – és emellett kísérletet tesz a „vég nélküli” magyar történelmi kronológia létrehozására. (Kihasználva a digitális közlés és szerkesztés nyújtotta lehetőségeket.) Vég nélküli e kronológia, mert a szerkesztőség folyamatosan javítja-bővíti tényanyagát. Merthogy tisztában vagyunk azzal: mégoly biztosnak tűnő állításainkat is folyamatosan újra kell vizsgálnunk, okadatolását ki kell egészítenünk. Vég nélküli, mert az Időtár a magyar nemzet történelmének példáján megkísérli bemutatni: miként lehet a földi élet teljességét a történések időrendjével megragadni. Az Eseménytár szerkesztésében kiemelten számítunk kollégáink közreműködésére, javaslatokra, helyesbítésekre, kiegészítésekre.

A Magyar Történeti Kronológia támaszkodik hazai szakirodalom egészére. Összeállításának és szerkesztésének elveit a 2003-ban a História folyóiratban közzétett szerkesztői koncepció határozta meg. (Ezt alább közöljük.) A szerkesztői koncepcióban célul kitűzött, tematikájában „totális kronológiát” a rendszeres kiegészítések során, folyamatosan kívánjuk elérni.

A Magyar történeti kronológia összeállítója és szerkesztője Glatz Ferenc, olvasószerkesztője Burucs Kornélia, Pótó János. A szerkesztőbizottság: Csorba László, Gecsényi Lajos, Makk Ferenc, Molnár Antal, Pók Attila, Soós István, Szász Zoltán, Székely György, Tringli István, Zsoldos Attila. Szerzőit az adott fejezetek tartalomjegyzékénél közöljük.

Kétórás országos vasutas figyelmeztető sztrájk. A sztrájkolók az ellen tiltakoznak, hogy a MÁV 1993-ban nem tervez bérfejlesztést, valamint 30 ezer dolgozót el akar bocsátani. → december 8., 1993. november 15.

Magyarország és Horvátország megállapodást ír alá a nemzetközi közúti személy- és áruszállításról.

A kormány egyetért a Dél-Buda–Rákospalota metróvonalnak a költségvetés által támogatott, külföldi hitelfelvétellel történő megépítésével.

A kormány határozatot hoz a Malév privatizációjáról és elfogadja az Alitália Malév Rt.-be történő tőke­emeléses, 35%-os részesedés vállalását.

Átadják a forgalomnak a Hungária körúton kétszer két sávosra bővített Salgótarjáni út–Kőbányai út közötti aluljárót és útszakaszt.

A kormány elfogadja a Nemzetközi Újjáépítési és Fejlesztési Bank kezdeményezését egy kölcsönegyezmény megkötésére, melynek célja az országos közúthálózat fejlesztését szolgáló program finanszírozása.

Átadják a forgalomnak a Hungária körút Thököly út–Kerepesi út közötti szakaszának felújított páros oldalát.

A kormány határozatot hoz az ENSZ Európai Vasútfejlesztési Projektben (TER) való további részvételről.

A kormány dönt a taxiengedélyek bevezetésének egyes kérdéseiről.

A rendőrség az autólopások megakadályozására és az autós maffia megfékezésére szigorítja a gépjármű-­ellenőrzéseket.