Tovább az elektronikus kiadványokra
Tovább az Eseménytárra

 

 

A történeti kutatás egyik alapvető célja az események-folyamatok kezdetének, időtartamának pontos meghatározása. Ezt végzi a „kronológia” – időtan – mint a történettudomány egyik segédtudománya. Legyen szó emberi vagy természeti történelemről.

A „kronológia” ugyanakkor történetírói műfaj: a történések előadása szigorú időrendben. Ilyen értelemben a kronológiát a történelmi ábrázolás egyik műfajának tekintjük. A mi értelmezésünk szerint közli a történés pontos idejét, helyét és azt, hogy „akkor”, „ott” mi történt.

A Történelmi Tár segíteni szeretné a történések időbeli pontos meghatározásának újrabecsülését. Ezért is az Eseménytár közöl részben e-könyveket – tematikus kronológiai feldolgozásokat – és emellett kísérletet tesz a „vég nélküli” magyar történelmi kronológia létrehozására. (Kihasználva a digitális közlés és szerkesztés nyújtotta lehetőségeket.) Vég nélküli e kronológia, mert a szerkesztőség folyamatosan javítja-bővíti tényanyagát. Merthogy tisztában vagyunk azzal: mégoly biztosnak tűnő állításainkat is folyamatosan újra kell vizsgálnunk, okadatolását ki kell egészítenünk. Vég nélküli, mert az Időtár a magyar nemzet történelmének példáján megkísérli bemutatni: miként lehet a földi élet teljességét a történések időrendjével megragadni. Az Eseménytár szerkesztésében kiemelten számítunk kollégáink közreműködésére, javaslatokra, helyesbítésekre, kiegészítésekre.

A Magyar Történeti Kronológia támaszkodik hazai szakirodalom egészére. Összeállításának és szerkesztésének elveit a 2003-ban a História folyóiratban közzétett szerkesztői koncepció határozta meg. (Ezt alább közöljük.) A szerkesztői koncepcióban célul kitűzött, tematikájában „totális kronológiát” a rendszeres kiegészítések során, folyamatosan kívánjuk elérni.

A Magyar történeti kronológia összeállítója és szerkesztője Glatz Ferenc, olvasószerkesztője Burucs Kornélia, Pótó János. A szerkesztőbizottság: Csorba László, Gecsényi Lajos, Makk Ferenc, Molnár Antal, Pók Attila, Soós István, Szász Zoltán, Székely György, Tringli István, Zsoldos Attila. Szerzőit az adott fejezetek tartalomjegyzékénél közöljük.

Cesare Orsenigo pápai nuncius a budapesti Örökimádás-templomban ünnepélyes litániával megnyitotta az engesztelő kilencedet a kereszténység egységéért. A kilencedet január 27-én Serédi Jusztinián bíboros hercegprímás zárta be.

A budapesti baptista hitközség rendkívüli közgyűlése módosította az 1905. évi egyházi szervezet 29. §-át. Eszerint a baptista vallásfelekezetbe való áttérés, belépés, kilépés bejelentése a hitközségi hitszónok (lelkész), vagy hitközségi elöljáró, illetve a hitközség által megbízott személy előtt teendő. → 1932. január 25.

Az országgyűlés felsőházának külügyi bizottságában Serédi Jusztinián bíboros hercegprímás tiltakozott a Mexikóban folyó vallásüldözés ellen.

Calvo Fausztin, az irgalmas rend általános főnöke az irgalmasok európai rendházait látogató útja során Magyarországra érkezett.

Nagyváradon elhunyt Karácsonyi János nagyprépost, történetíró, az Országos Katolikus Szövetség egyik alapítója.

Az egyházi birtokok felekezeti megoszlása 1928-ban: a latin szertartású katolikus egyházé 848 378 kat. hold (92,66%), a görög szertartású katolikus egyházé 7773 kat. hold (0,85%), a református egyházé 47 880 kat. hold (5,23%), az evangélikus egyházé 10 216 kat. hold (1,12%), az ortodox egyházé 1360 kat. hold (0,14%).

A cserkészleány világmozgalom Parádon tartotta első világkongresszusát, s itt alakult meg a Cserkészleány Világszövetség.

Serédi Jusztinián bíboros hercegprímás megalapította a budapesti Krisztus Király plébániát.

Lelkészárvák számára Budapesten megnyílt az Országos Református Lelkész Egyesület főiskolás Kálvineuma.

A Mária Iskolatestvérek (maristák) Budapesten megnyitották a magyar–francia elemi fiúiskolát, amelyet a szerzet alapítójáról Champagnat-iskolának neveztek el.