Tovább az elektronikus kiadványokra
Tovább az Eseménytárra

 

 

A történeti kutatás egyik alapvető célja az események-folyamatok kezdetének, időtartamának pontos meghatározása. Ezt végzi a „kronológia” – időtan – mint a történettudomány egyik segédtudománya. Legyen szó emberi vagy természeti történelemről.

A „kronológia” ugyanakkor történetírói műfaj: a történések előadása szigorú időrendben. Ilyen értelemben a kronológiát a történelmi ábrázolás egyik műfajának tekintjük. A mi értelmezésünk szerint közli a történés pontos idejét, helyét és azt, hogy „akkor”, „ott” mi történt.

A Történelmi Tár segíteni szeretné a történések időbeli pontos meghatározásának újrabecsülését. Ezért is az Eseménytár közöl részben e-könyveket – tematikus kronológiai feldolgozásokat – és emellett kísérletet tesz a „vég nélküli” magyar történelmi kronológia létrehozására. (Kihasználva a digitális közlés és szerkesztés nyújtotta lehetőségeket.) Vég nélküli e kronológia, mert a szerkesztőség folyamatosan javítja-bővíti tényanyagát. Merthogy tisztában vagyunk azzal: mégoly biztosnak tűnő állításainkat is folyamatosan újra kell vizsgálnunk, okadatolását ki kell egészítenünk. Vég nélküli, mert az Időtár a magyar nemzet történelmének példáján megkísérli bemutatni: miként lehet a földi élet teljességét a történések időrendjével megragadni. Az Eseménytár szerkesztésében kiemelten számítunk kollégáink közreműködésére, javaslatokra, helyesbítésekre, kiegészítésekre.

A Magyar Történeti Kronológia támaszkodik hazai szakirodalom egészére. Összeállításának és szerkesztésének elveit a 2003-ban a História folyóiratban közzétett szerkesztői koncepció határozta meg. (Ezt alább közöljük.) A szerkesztői koncepcióban célul kitűzött, tematikájában „totális kronológiát” a rendszeres kiegészítések során, folyamatosan kívánjuk elérni.

A Magyar történeti kronológia összeállítója és szerkesztője Glatz Ferenc, olvasószerkesztője Burucs Kornélia, Pótó János. A szerkesztőbizottság: Csorba László, Gecsényi Lajos, Makk Ferenc, Molnár Antal, Pók Attila, Soós István, Szász Zoltán, Székely György, Tringli István, Zsoldos Attila. Szerzőit az adott fejezetek tartalomjegyzékénél közöljük.

Jézus Szíve Szövetség Katolikus Sajtótermékeket terjesztő Vállalat névvel 4-5 katolikus leány megalakította a későbbi (1921-től) Korda Részvénytársaságot, amely könyv-, papír- és kegytárgy üzlethálózat volt. Saját nyomdával rendelkezett. Fiókjai üzemeltek Szegeden, Kecskeméten, Kiskunfélegyházán, Hódmezővásárhelyen és Kolozsvárott.

XV. Benedek pápa bírálta az autonómia tervezetét, kiváltképp a 7. §-t, amely szerint az egyházi vagyon tulajdonosának a katolikus autonómiát nyilvánítanák. (Összességében a Szentszék az autonómia képviseleti jellegét sérelmezte, a magyar püspöki kar pedig az autonómia egyházmegyei kiépítését kifogásolta.)

A Papi Tanács jóváhagyásra benyújtotta alapszabályzatát Csernoch János bíboros hercegprímáshoz. A proletárdiktatúra miatt az érsek nem foglalkozott a kéréssel, s a Papi Tanács a tanácsköztársaság idején beszüntette működését.

A Hetedik Napi Adventista Egyház Generálkonferenciájának vallásügyi osztálya közvetlen memorandumban fordult a párizsi békekonferenciához az igazságos béke érdekében. A memorandum e napon került az illetékesek kezéhez.

Vass János vallásügyi miniszter látogatást tett a bécsi nunciusnál.

Kunfi Zsigmond közoktatásügyi miniszter 1746/1919. eln. számú rendelete „a vallásoktatással kapcsolatos teendők alól való mentesítésről”. (Az állami és községi tanintézetekben a tanulók nem kötelezhetők az órarend keretében megállapított hit- és erkölcstani órákon kívül eső vallásgyakorlatban való részvételre, vagy vallási célokat szolgáló helyiségben való megjelenésre, illetve hasonló célokat szolgáló egyesületben, összejövetelen való részvételre. Ugyanez vonatkozik a tantestület tagjaira is.)

Budapesten elhunyt Meyer Henrik, a magyarországi baptizmus újkori szervezője.

Gr. Batthyány Vilmos nyitrai megyéspüspök körlevelet intézett papjaihoz, amelyben az ő, illetve a szomszédos püspökök engedélye nélkül tartott és az egyházi törvénykönyv 2331. és 2344. kánonja értelmében tilos zsolnai papi gyűléseknek a vallási életet érintő határozatait és az ott megállapított egyházi autonómia rendelkezéseit törvénytelennek és jogilag érvénytelennek nyilvánította. Egyházmegyéje területén megtiltotta a hasonló gyűlések tartását; megszegéséért és részvételért az eo ipso személyes interdictumot (vagyis az istentiszteleteknek és szentségek kiszolgálásának tilalmát) mondta ki. → március 26.

A Berinkey-kormány gr. Mikes János szombathelyi megyéspüspököt a celldömölki bencés apátságba internálta ellenforradalmi magatartása miatt.

A katolikus püspöki kar konferenciáján Csernoch János bíboros hercegprímás bejelentette: Vass János vallásügyi miniszter közölte vele: a királyt megilletett főkegyúri jogot jelenleg a kormány gyakorolja, de hajlandó azt a véglegesen megalakult autonómiának átengedni, ám az állam főfelügyeleti jogát megtartja, mint a többi felekezetnél.