Tovább az elektronikus kiadványokra
Tovább az Eseménytárra

 

 

A történeti kutatás egyik alapvető célja az események-folyamatok kezdetének, időtartamának pontos meghatározása. Ezt végzi a „kronológia” – időtan – mint a történettudomány egyik segédtudománya. Legyen szó emberi vagy természeti történelemről.

A „kronológia” ugyanakkor történetírói műfaj: a történések előadása szigorú időrendben. Ilyen értelemben a kronológiát a történelmi ábrázolás egyik műfajának tekintjük. A mi értelmezésünk szerint közli a történés pontos idejét, helyét és azt, hogy „akkor”, „ott” mi történt.

A Történelmi Tár segíteni szeretné a történések időbeli pontos meghatározásának újrabecsülését. Ezért is az Eseménytár közöl részben e-könyveket – tematikus kronológiai feldolgozásokat – és emellett kísérletet tesz a „vég nélküli” magyar történelmi kronológia létrehozására. (Kihasználva a digitális közlés és szerkesztés nyújtotta lehetőségeket.) Vég nélküli e kronológia, mert a szerkesztőség folyamatosan javítja-bővíti tényanyagát. Merthogy tisztában vagyunk azzal: mégoly biztosnak tűnő állításainkat is folyamatosan újra kell vizsgálnunk, okadatolását ki kell egészítenünk. Vég nélküli, mert az Időtár a magyar nemzet történelmének példáján megkísérli bemutatni: miként lehet a földi élet teljességét a történések időrendjével megragadni. Az Eseménytár szerkesztésében kiemelten számítunk kollégáink közreműködésére, javaslatokra, helyesbítésekre, kiegészítésekre.

A Magyar Történeti Kronológia támaszkodik hazai szakirodalom egészére. Összeállításának és szerkesztésének elveit a 2003-ban a História folyóiratban közzétett szerkesztői koncepció határozta meg. (Ezt alább közöljük.) A szerkesztői koncepcióban célul kitűzött, tematikájában „totális kronológiát” a rendszeres kiegészítések során, folyamatosan kívánjuk elérni.

A Magyar történeti kronológia összeállítója és szerkesztője Glatz Ferenc, olvasószerkesztője Burucs Kornélia, Pótó János. A szerkesztőbizottság: Csorba László, Gecsényi Lajos, Makk Ferenc, Molnár Antal, Pók Attila, Soós István, Szász Zoltán, Székely György, Tringli István, Zsoldos Attila. Szerzőit az adott fejezetek tartalomjegyzékénél közöljük.

Az Országos Rabbiképző Intézet nyilatkozatot tett közzé: „A zsidó vallás független országtól és államtól, néptől és nemzettől. Vallástörvényeink szerint zsidó az, aki a zsidó hitet vallja, tekintet nélkül arra, hogy születésénél fogva mely népnek és politikai hozzátartozóságánál fogva mely nemzetnek fia...Azt vallottuk és azt valljuk, hogy a magyar zsidóság a magyar nemzet szerves része, az volt és az marad.”

A erdélyi szászok Medgyesre nagygyűlést hívtak össze, ahol kimondták csatlakozásukat Romániához. Az elfogadott határozat biztosítékot látott a román nemzetgyűlés gyulafehérvári határozataiban, melyek kezeskedtek többek között az egyház és az iskola autonómiájáért is.

Csernoch János bíboros hercegprímás Serédi Jusztinián bencés tanárt levélben szólította föl, hogy utazzék Rómába, és informálja a Szentszéket a magyarországi történésekről.

Létrejött a református Bethlen Gábor Irodalmi és Nyomdai Rt.

Budapest IV. kerületében megnyílt az Angolkisasszonyok Leánygimnáziuma.

Megalakult a Magyar Katolikus Nőegyesületek Országos Szövetsége.

Budapesten, a ciszterciek plébániáján megkezdte működését az első magyarországi Szent Vince Szeretetegyesület.

Csernoch János bíboros hercegprímás levélben értesítette Valfré di Bonzo bécsi nunciust, hogy a magyar kormány diplomáciai kapcsolatot akar fölvenni a Vatikánnal. Kérte a nuncius közvetítését.

Kolozsvár főterén mintegy 120 ezer magyar gyűlt össze, válaszként a gyulafehérvári román gyűlésre, hogy fogadalomszerűen jelentse ki: együtt akar maradni a magyar anyaországgal.