Tovább az elektronikus kiadványokra
Tovább az Eseménytárra

 

 

A történeti kutatás egyik alapvető célja az események-folyamatok kezdetének, időtartamának pontos meghatározása. Ezt végzi a „kronológia” – időtan – mint a történettudomány egyik segédtudománya. Legyen szó emberi vagy természeti történelemről.

A „kronológia” ugyanakkor történetírói műfaj: a történések előadása szigorú időrendben. Ilyen értelemben a kronológiát a történelmi ábrázolás egyik műfajának tekintjük. A mi értelmezésünk szerint közli a történés pontos idejét, helyét és azt, hogy „akkor”, „ott” mi történt.

A Történelmi Tár segíteni szeretné a történések időbeli pontos meghatározásának újrabecsülését. Ezért is az Eseménytár közöl részben e-könyveket – tematikus kronológiai feldolgozásokat – és emellett kísérletet tesz a „vég nélküli” magyar történelmi kronológia létrehozására. (Kihasználva a digitális közlés és szerkesztés nyújtotta lehetőségeket.) Vég nélküli e kronológia, mert a szerkesztőség folyamatosan javítja-bővíti tényanyagát. Merthogy tisztában vagyunk azzal: mégoly biztosnak tűnő állításainkat is folyamatosan újra kell vizsgálnunk, okadatolását ki kell egészítenünk. Vég nélküli, mert az Időtár a magyar nemzet történelmének példáján megkísérli bemutatni: miként lehet a földi élet teljességét a történések időrendjével megragadni. Az Eseménytár szerkesztésében kiemelten számítunk kollégáink közreműködésére, javaslatokra, helyesbítésekre, kiegészítésekre.

A Magyar Történeti Kronológia támaszkodik hazai szakirodalom egészére. Összeállításának és szerkesztésének elveit a 2003-ban a História folyóiratban közzétett szerkesztői koncepció határozta meg. (Ezt alább közöljük.) A szerkesztői koncepcióban célul kitűzött, tematikájában „totális kronológiát” a rendszeres kiegészítések során, folyamatosan kívánjuk elérni.

A Magyar történeti kronológia összeállítója és szerkesztője Glatz Ferenc, olvasószerkesztője Burucs Kornélia, Pótó János. A szerkesztőbizottság: Csorba László, Gecsényi Lajos, Makk Ferenc, Molnár Antal, Pók Attila, Soós István, Szász Zoltán, Székely György, Tringli István, Zsoldos Attila. Szerzőit az adott fejezetek tartalomjegyzékénél közöljük.

Sármelléken megnyílik az ország első magánrepülőtere, a Balaton Airport.

A kormány rendeletet ad ki egy egységes közlekedési hatósági szerv lé­tesítéséről.

Az európai vasutak fejlődésének elősegítésére az Európai Közösség irányelveket ad ki a közösségbe tartozó országok vasútjainak fejlesztéséről. Az irányelv 16 cikkelyből áll. Lényege, hogy javuljanak az együttműködés, a koordináció feltételei a közlekedési ágak között, ésszerűbb legyen vasúti kapacitások kihasználása, megteremtődjenek a verseny feltételei a vasúti közlekedési piacon.

Az Alkotmánybíróság nem tartja alkotmányellenesnek a kötelező gépjár­mű-­felelősségbiztosításról szóló rendeletet.

Magyarország és Ausztria egyezményt köt az egymás közötti vasúti határforgalom ellenőrzéséről. Törvénybe iktatja az 1993. évi XV. törvény.

Literenként 4 Ft-tal csökken a benzin ára, mivel életbe lép a kötelező gépjármű-­felelősségbiztosítás új szer­ződéses rendszere.

Két új határátkelőhely nyílik Ausztria és Magyarország között. → 1992. április 23.

Baján felavatják az ország második legnagyobb nemzetközi vízi kikötőjét.

A kormány hozzájárul a magyarországi repülőtér-fejlesztési tanulmány elő­készítésének amerikai finanszírozásához.

Megindul az InterCity-szolgáltatás a MÁV vonalain. Az első IC vonal Budapest–Miskolc között üzemel, a következő vonatnevekkel: Lillafüred, Szinva, Sajó, Borsod, Hámor.