Tovább az elektronikus kiadványokra
Tovább az Eseménytárra

 

 

A történeti kutatás egyik alapvető célja az események-folyamatok kezdetének, időtartamának pontos meghatározása. Ezt végzi a „kronológia” – időtan – mint a történettudomány egyik segédtudománya. Legyen szó emberi vagy természeti történelemről.

A „kronológia” ugyanakkor történetírói műfaj: a történések előadása szigorú időrendben. Ilyen értelemben a kronológiát a történelmi ábrázolás egyik műfajának tekintjük. A mi értelmezésünk szerint közli a történés pontos idejét, helyét és azt, hogy „akkor”, „ott” mi történt.

A Történelmi Tár segíteni szeretné a történések időbeli pontos meghatározásának újrabecsülését. Ezért is az Eseménytár közöl részben e-könyveket – tematikus kronológiai feldolgozásokat – és emellett kísérletet tesz a „vég nélküli” magyar történelmi kronológia létrehozására. (Kihasználva a digitális közlés és szerkesztés nyújtotta lehetőségeket.) Vég nélküli e kronológia, mert a szerkesztőség folyamatosan javítja-bővíti tényanyagát. Merthogy tisztában vagyunk azzal: mégoly biztosnak tűnő állításainkat is folyamatosan újra kell vizsgálnunk, okadatolását ki kell egészítenünk. Vég nélküli, mert az Időtár a magyar nemzet történelmének példáján megkísérli bemutatni: miként lehet a földi élet teljességét a történések időrendjével megragadni. Az Eseménytár szerkesztésében kiemelten számítunk kollégáink közreműködésére, javaslatokra, helyesbítésekre, kiegészítésekre.

A Magyar Történeti Kronológia támaszkodik hazai szakirodalom egészére. Összeállításának és szerkesztésének elveit a 2003-ban a História folyóiratban közzétett szerkesztői koncepció határozta meg. (Ezt alább közöljük.) A szerkesztői koncepcióban célul kitűzött, tematikájában „totális kronológiát” a rendszeres kiegészítések során, folyamatosan kívánjuk elérni.

A Magyar történeti kronológia összeállítója és szerkesztője Glatz Ferenc, olvasószerkesztője Burucs Kornélia, Pótó János. A szerkesztőbizottság: Csorba László, Gecsényi Lajos, Makk Ferenc, Molnár Antal, Pók Attila, Soós István, Szász Zoltán, Székely György, Tringli István, Zsoldos Attila. Szerzőit az adott fejezetek tartalomjegyzékénél közöljük.

Az Izraeliták Országos Irodája vezetősége, Mezei Móric elnök és Mezey Ferenc alelnök a zsidó felekezet egységesítése érdekében felhívást intézett a hazai hitközségekhez és rabbikhoz.

Miklósy István, a hajdúdorogi görög szertartású egyházmegye püspöke Debrecenből átköltözött Nyíregyházára, és az Apostoli Szentszék engedélyével itt alakította ki a hajdúdorogi egyházmegye végleges székhelyét.

XV. Benedek pápa az Ubi periculum kezdetű, az egész világ katolikusaihoz szóló első pásztorlevelében a béke helyreállítását sürgette, és bejelentette a Szentszék szigorú semlegességét.

Giacomo della Chiesa márki, bolognai bíboros érseket pápának választották, aki a XV. Benedek nevet vette föl.

 Kihirdették az I. Ferenc József király által augusztus 21-én szentesített 1914:XXXVI. törvénycikket A nem állami tanárok – felső nép- és polgári iskolai, valamint gyógypedagógiai tanítók – s azok özvegyeinek és árváinak ellátásáról.

A Református Szemle hasábjain Makkai Sándor kolozsvári hitoktató (1926-tól püspök) a háborúról az Isten büntetéseként írt.

I. Ferenc József király jóváhagyta a debreceni és a pozsonyi magyar királyi tudományegyetemek szervezetét, tanulmányi és vizsgarendjét. A Debreceni M. Kir. Tudományegyetemen Református Hittudományi Kart állítottak föl. (Ezt a VKM 105 120/1914. számú rendelete tette közzé.) → ősze, 1923. február 8.

Csernoch János hercegprímást X. Pius pápa bíborossá kreálta a Szent Özséb-templom titulusával.

Jankovich Béla vallás- és közoktatásügyi miniszter 1797/1917. eln. számú rendelete a hitoktatás nyelvéről a népoktatási tanintézetekben. (Hatályon kívül helyezte hivatali elődje 1908. október 23-i, 106 276/1908. számú rendeletét.) „...tekintettel a hitoktatás és a hitélet között való szoros kapcsolatra, megengedhetőnek tartom, hogy az állami és a községi, továbbá a magánosok és társulatok által fenntartott népoktatási tanintézetekben, ú. m. az elemi népiskola hat osztályában, a felső nép- és a polgári iskolákban, a tanító- és tanítónőképző, valamint a kisdedóvónő-képző intézetekben a hitoktatás a tanulóknak anyanyelvén láttassék el.”