Tovább az elektronikus kiadványokra
Tovább az Eseménytárra

 

 

A történeti kutatás egyik alapvető célja az események-folyamatok kezdetének, időtartamának pontos meghatározása. Ezt végzi a „kronológia” – időtan – mint a történettudomány egyik segédtudománya. Legyen szó emberi vagy természeti történelemről.

A „kronológia” ugyanakkor történetírói műfaj: a történések előadása szigorú időrendben. Ilyen értelemben a kronológiát a történelmi ábrázolás egyik műfajának tekintjük. A mi értelmezésünk szerint közli a történés pontos idejét, helyét és azt, hogy „akkor”, „ott” mi történt.

A Történelmi Tár segíteni szeretné a történések időbeli pontos meghatározásának újrabecsülését. Ezért is az Eseménytár közöl részben e-könyveket – tematikus kronológiai feldolgozásokat – és emellett kísérletet tesz a „vég nélküli” magyar történelmi kronológia létrehozására. (Kihasználva a digitális közlés és szerkesztés nyújtotta lehetőségeket.) Vég nélküli e kronológia, mert a szerkesztőség folyamatosan javítja-bővíti tényanyagát. Merthogy tisztában vagyunk azzal: mégoly biztosnak tűnő állításainkat is folyamatosan újra kell vizsgálnunk, okadatolását ki kell egészítenünk. Vég nélküli, mert az Időtár a magyar nemzet történelmének példáján megkísérli bemutatni: miként lehet a földi élet teljességét a történések időrendjével megragadni. Az Eseménytár szerkesztésében kiemelten számítunk kollégáink közreműködésére, javaslatokra, helyesbítésekre, kiegészítésekre.

A Magyar Történeti Kronológia támaszkodik hazai szakirodalom egészére. Összeállításának és szerkesztésének elveit a 2003-ban a História folyóiratban közzétett szerkesztői koncepció határozta meg. (Ezt alább közöljük.) A szerkesztői koncepcióban célul kitűzött, tematikájában „totális kronológiát” a rendszeres kiegészítések során, folyamatosan kívánjuk elérni.

A Magyar történeti kronológia összeállítója és szerkesztője Glatz Ferenc, olvasószerkesztője Burucs Kornélia, Pótó János. A szerkesztőbizottság: Csorba László, Gecsényi Lajos, Makk Ferenc, Molnár Antal, Pók Attila, Soós István, Szász Zoltán, Székely György, Tringli István, Zsoldos Attila. Szerzőit az adott fejezetek tartalomjegyzékénél közöljük.

Rómában hivatalosan is közzétették az antimodernista eskü szövegét.

Budapesten megjelent az Evangelikus Lap című egyháztársadalmi hetilap. Első felelős szerkesztője Raffay Sándor budapesti lelkész (1918-tól püspök), társszerkesztője Sztehlo Kornél evangélikus ügyvéd. (A lap 1938 végén szűnt meg.)

X. Pius pápa az egyházjog elrendelt kodifikálásába bevetette azt is, hogy a katolikus papoknak ezentúl minden alkalommal talárt kell viselniük, és sem vendéglőt, sem színházat nem látogathatnak.

Kihirdették az I. Ferenc József király által január 8-án szentesített 1911:I. törvénycikket A polgári perrendtartásról. 757. §: békebíróvá nem nevezhető ki az egyházközségben alkalmazásban lévő lelkész és segédlelkész, továbbá szerzetes és a néptanító.

Megjelent a Múlt és Jövő című zsidó szépirodalmi folyóirat. Első szerkesztője: Patai József.

Magyarul is megjelent Theodor Russel, a Jehova Tanúi felekezet alapítójának Bibliai Tanulmányok sorozata első kötete: Az isteni terv a korszakokban címmel. A könyvet valószínűleg az Amerikai Egyesült Államokban adták ki.

 Budapesti Keresztyén Ifjúsági Egyesületben megalakult az első magyar cserkészcsapat. → 1920. január 31.

Magyarországon ekkor 411 rendházban 5663 apáca élt.

A népszámlálás adatai szerint Magyarország (Horvátország nélkül) lakossága 18 246 533 fő. Felekezeti megoszlás: latin szertartású katolikus 49,3%; görög szertartású katolikus 11,0%; ortodox 12,8%; evangélikus 7,1%; református 14,3%; unitárius 0,4%; izraelita 5,0%.

Az Országos Református Lelkész Egyesület rendkívüli közgyűlést tartott Budapesten.