Tovább az elektronikus kiadványokra
Tovább az Eseménytárra

 

 

A történeti kutatás egyik alapvető célja az események-folyamatok kezdetének, időtartamának pontos meghatározása. Ezt végzi a „kronológia” – időtan – mint a történettudomány egyik segédtudománya. Legyen szó emberi vagy természeti történelemről.

A „kronológia” ugyanakkor történetírói műfaj: a történések előadása szigorú időrendben. Ilyen értelemben a kronológiát a történelmi ábrázolás egyik műfajának tekintjük. A mi értelmezésünk szerint közli a történés pontos idejét, helyét és azt, hogy „akkor”, „ott” mi történt.

A Történelmi Tár segíteni szeretné a történések időbeli pontos meghatározásának újrabecsülését. Ezért is az Eseménytár közöl részben e-könyveket – tematikus kronológiai feldolgozásokat – és emellett kísérletet tesz a „vég nélküli” magyar történelmi kronológia létrehozására. (Kihasználva a digitális közlés és szerkesztés nyújtotta lehetőségeket.) Vég nélküli e kronológia, mert a szerkesztőség folyamatosan javítja-bővíti tényanyagát. Merthogy tisztában vagyunk azzal: mégoly biztosnak tűnő állításainkat is folyamatosan újra kell vizsgálnunk, okadatolását ki kell egészítenünk. Vég nélküli, mert az Időtár a magyar nemzet történelmének példáján megkísérli bemutatni: miként lehet a földi élet teljességét a történések időrendjével megragadni. Az Eseménytár szerkesztésében kiemelten számítunk kollégáink közreműködésére, javaslatokra, helyesbítésekre, kiegészítésekre.

A Magyar Történeti Kronológia támaszkodik hazai szakirodalom egészére. Összeállításának és szerkesztésének elveit a 2003-ban a História folyóiratban közzétett szerkesztői koncepció határozta meg. (Ezt alább közöljük.) A szerkesztői koncepcióban célul kitűzött, tematikájában „totális kronológiát” a rendszeres kiegészítések során, folyamatosan kívánjuk elérni.

A Magyar történeti kronológia összeállítója és szerkesztője Glatz Ferenc, olvasószerkesztője Burucs Kornélia, Pótó János. A szerkesztőbizottság: Csorba László, Gecsényi Lajos, Makk Ferenc, Molnár Antal, Pók Attila, Soós István, Szász Zoltán, Székely György, Tringli István, Zsoldos Attila. Szerzőit az adott fejezetek tartalomjegyzékénél közöljük.

Nagykanizsán megjelent Az Országos Rabbiegyesület Havi Közlönye. Első szerkesztője: Neumann Ede. (A lap neve 1909-ben: Magyar Izraelita.)

Kohl Medárd püspök az esztergomi prímás nevében Rómában átadta a pápának azt a hódoló föliratot, amelyet a magyar püspöki kar intézett hozzá jubileuma alkalmából.

A hercegprímás budavári palotájában a katolikus püspöki kar tagjai értekezletet tartottak, amelyen a kongrua elosztásával és rendezésével foglalkoztak.

I. Ferenc József király jóváhagyta az 1895. június 10-én elfogadott ortodox szerb nemzeti egyház tisztviselői és tanári nyugdíjszabályzat kiegészítését.

A belügyminiszter 1865/1908. számú körrendeletében az igazságügy-miniszterrel egyetértően elrendelte, hogy az anyakönyvi eljárásban az evangélikus református vallást ezentúl reformátusnak nevezzék. (Indokolása: az 1904. évi II. budapesti zsinat törvényei az „evangélikus református [ténylegesen: Evangélium Szerint Reformált Magyarországi Keresztyén Egyház, rövidítve: Ev. Ref. – a szerk.] egyházat és vallást” reformátusnak nevezi, s ezt fogadta el az 1907. február 14-én kelt királyi elhatározás is.)

A dunamelléki református egyházkerület és a budapesti egyházközség a Baár János- és Madas Károly-féle alapítványok jövedelméből fölállította a Baár–Madas református iskolát. (1952-ben államosították, 1992-ben visszakerült az egyházhoz.)

A budakeszi baptista gyülekezetből Bechtold Jakab vezérletével kiszakadó csoport Magyarországon is elindította Az Isten Egyháza (Élő Isten Gyülekezete, Élő Isten Anyaszentegyháza, „Lábmosók”) szabadegyházi közösség szerveződését.

Budapesten a II. kerületben Érseki Katolikus Reálgimnázium nyílt.

Megalakult a Katolikus Legényegyesületek Országos Szövetsége.