Tovább az elektronikus kiadványokra
Tovább az Eseménytárra

 

 

A történeti kutatás egyik alapvető célja az események-folyamatok kezdetének, időtartamának pontos meghatározása. Ezt végzi a „kronológia” – időtan – mint a történettudomány egyik segédtudománya. Legyen szó emberi vagy természeti történelemről.

A „kronológia” ugyanakkor történetírói műfaj: a történések előadása szigorú időrendben. Ilyen értelemben a kronológiát a történelmi ábrázolás egyik műfajának tekintjük. A mi értelmezésünk szerint közli a történés pontos idejét, helyét és azt, hogy „akkor”, „ott” mi történt.

A Történelmi Tár segíteni szeretné a történések időbeli pontos meghatározásának újrabecsülését. Ezért is az Eseménytár közöl részben e-könyveket – tematikus kronológiai feldolgozásokat – és emellett kísérletet tesz a „vég nélküli” magyar történelmi kronológia létrehozására. (Kihasználva a digitális közlés és szerkesztés nyújtotta lehetőségeket.) Vég nélküli e kronológia, mert a szerkesztőség folyamatosan javítja-bővíti tényanyagát. Merthogy tisztában vagyunk azzal: mégoly biztosnak tűnő állításainkat is folyamatosan újra kell vizsgálnunk, okadatolását ki kell egészítenünk. Vég nélküli, mert az Időtár a magyar nemzet történelmének példáján megkísérli bemutatni: miként lehet a földi élet teljességét a történések időrendjével megragadni. Az Eseménytár szerkesztésében kiemelten számítunk kollégáink közreműködésére, javaslatokra, helyesbítésekre, kiegészítésekre.

A Magyar Történeti Kronológia támaszkodik hazai szakirodalom egészére. Összeállításának és szerkesztésének elveit a 2003-ban a História folyóiratban közzétett szerkesztői koncepció határozta meg. (Ezt alább közöljük.) A szerkesztői koncepcióban célul kitűzött, tematikájában „totális kronológiát” a rendszeres kiegészítések során, folyamatosan kívánjuk elérni.

A Magyar történeti kronológia összeállítója és szerkesztője Glatz Ferenc, olvasószerkesztője Burucs Kornélia, Pótó János. A szerkesztőbizottság: Csorba László, Gecsényi Lajos, Makk Ferenc, Molnár Antal, Pók Attila, Soós István, Szász Zoltán, Székely György, Tringli István, Zsoldos Attila. Szerzőit az adott fejezetek tartalomjegyzékénél közöljük.

Megalakult az ókatolikus egyházak utrechti uniója, ahol elfogadták az utrechti nyilatkozatot, amely máig alapját képezi az ókatolikus tanításnak. (Az ókatolikusok nem fogadják el az I. Vatikáni Zsinatnak a pápai csalatkozhatatlanságról szóló dogmáját.) → 1945. április

Nicolas Josephus Camilli, az első jászvásári püspök pásztorlevelében megparancsolta híveinek, hogy „ahol különféle nemzetek hívői gyűlnek össze, a pápai enciklikákban előírt összes imádság semmi más nyelven nem mondható, csak oláh nyelven, mely közös nyelve mindazoknak, kik az országban laknak”.

Péntek Ferenc érszentkirályi református lelkész elindította a Közpapok Lapja című hetilapot, az ún. közpapok mozgalma szócsövét. (A mozgalom a szegény falusi lelkészek gondjainak orvoslására alakult.)

Elhunyt Czelder Márton tudós református lelkész, missziói szervező, szerkesztő, egyházi író.

Elhunyt Könyves János református lelkész, egyházi író, publicista.

I. Ferenc József király szentesítette az 1889:VI. törvénycikket A véderőről. 31. §: a törvényesen elismert egyházak és vallásfelekezetek papjelöltjei, -növendékei hittudományi tanulmányaik folytatása végett békében és háborúban mentesek a tényleges katonai szolgálat, a katonai kiképzés, az időszaki fegyvergyakorlatok és az ellenőrzési szemlék alól. A felszentelt pap, lelkész, segédlelkész a póttartalék nyilvántartásába vezetendő, és mozgósítás esetén lelkészi teendőkre igénybe vehető.

Wolafka Nándor egyetemi tanár, csanádi egyházmegyés pap lett a Vallás- és Közoktatásügyi Minisztérium I. ügyosztályának főnöke miniszteri osztálytanácsosként. → 1892. december 5.– 1896. november 22.

Elhunyt Szilády János református lelkész, jeles homiléta, egyházi író.

Gr. Széchényi Pál földmívelés-, ipar- és kereskedelemügyi miniszter 14 040/1889. számú körrendelete szabályozta az izraelita húsvéti kenyér előállítási, árusítási és szállítási jogát. Csak az végezheti ezeket a tevékenységeket, aki erre az izraelita hitközségtől engedélyt kapott. A rendeletet megszegők 50 Ft pénzbüntetéssel sújthatók, amit a községi szegényalapba kell befizetni.

Megjelent Budapesten az Egyházi Közlöny a katolikus papság részére.