Tovább az elektronikus kiadványokra
Tovább az Eseménytárra

 

 

A történeti kutatás egyik alapvető célja az események-folyamatok kezdetének, időtartamának pontos meghatározása. Ezt végzi a „kronológia” – időtan – mint a történettudomány egyik segédtudománya. Legyen szó emberi vagy természeti történelemről.

A „kronológia” ugyanakkor történetírói műfaj: a történések előadása szigorú időrendben. Ilyen értelemben a kronológiát a történelmi ábrázolás egyik műfajának tekintjük. A mi értelmezésünk szerint közli a történés pontos idejét, helyét és azt, hogy „akkor”, „ott” mi történt.

A Történelmi Tár segíteni szeretné a történések időbeli pontos meghatározásának újrabecsülését. Ezért is az Eseménytár közöl részben e-könyveket – tematikus kronológiai feldolgozásokat – és emellett kísérletet tesz a „vég nélküli” magyar történelmi kronológia létrehozására. (Kihasználva a digitális közlés és szerkesztés nyújtotta lehetőségeket.) Vég nélküli e kronológia, mert a szerkesztőség folyamatosan javítja-bővíti tényanyagát. Merthogy tisztában vagyunk azzal: mégoly biztosnak tűnő állításainkat is folyamatosan újra kell vizsgálnunk, okadatolását ki kell egészítenünk. Vég nélküli, mert az Időtár a magyar nemzet történelmének példáján megkísérli bemutatni: miként lehet a földi élet teljességét a történések időrendjével megragadni. Az Eseménytár szerkesztésében kiemelten számítunk kollégáink közreműködésére, javaslatokra, helyesbítésekre, kiegészítésekre.

A Magyar Történeti Kronológia támaszkodik hazai szakirodalom egészére. Összeállításának és szerkesztésének elveit a 2003-ban a História folyóiratban közzétett szerkesztői koncepció határozta meg. (Ezt alább közöljük.) A szerkesztői koncepcióban célul kitűzött, tematikájában „totális kronológiát” a rendszeres kiegészítések során, folyamatosan kívánjuk elérni.

A Magyar történeti kronológia összeállítója és szerkesztője Glatz Ferenc, olvasószerkesztője Burucs Kornélia, Pótó János. A szerkesztőbizottság: Csorba László, Gecsényi Lajos, Makk Ferenc, Molnár Antal, Pók Attila, Soós István, Szász Zoltán, Székely György, Tringli István, Zsoldos Attila. Szerzőit az adott fejezetek tartalomjegyzékénél közöljük.

Megindult az Egyházi Szemle című lap, az Egyházi Reform utódaként.

Simor János bíboros hercegprímás támogatásával Esztergomban megjelent Knauz Nándor: Monumenta Ecclesiae Strigoniensis (979– 1273) című művének első kötete. (A második kötet [1273–1321] 1882-ben látott napvilágot. A sorozatot öt kötetre tervezték.)

I. Ferenc József király szentesítette az 1874:XXXV. törvénycikket A királyi közjegyzőkről. A törvény megszüntette a káptalanok hiteleshelyi működését; fölállította a közjegyzőségeket.

Elkészült a magyar királyi honvéd lelkészet „szervi határozmánya”. (Tartalékos lelkészeket először 1876-ban neveztek ki 17 plébános állományba vételével. 1914-ben 200 tartalékos honvéd lelkész volt: 101 latin szertartású katolikus, 6 görög szertartású katolikus, 33 ortodox, 23 evangélikus, 26 református, 11 izraelita.)

A nagyszebeni ortodox román nemzeti egyházi kongresszuson Ioan Popasu karánsebesi püspököt választották meg metropolitának. A minisztertanács előterjesztésére a király a választást nem erősítette meg, és új választást rendelt el Popasu kizárásával. Másodszorra Miron Román kapta meg a szavazatok többségét.

Nagyszebenben megnyílt az ortodox román nemzeti egyházi kongresszus.

Gr. Szapáry Gyula belügyminiszter 13 481/1874. szám alatt jóváhagyta az Országos Izraelita Tanítói Nyugdíjintézet alapszabályait. Feltétele: ha az országgyűlés törvényt alkotna a tanítók nyugdíjazásáról, akkor az izraelita tanítók is kötelesek alávetni magukat ennek. → 1876. június 21.

Giacomo Antonelli vatikáni államtitkár utasította Ludovico Jacobini bécsi nunciust, hogy igyekezzen minden erővel megakadályozni a polgári házasság bevezetését Magyarországon.

A erdélyi róm. kath. Státus III. közgyűlése a státusgyűlés összeállításáról, egybehívásának és tárgyalásának rendjéről tanácskozott.

I. Ferenc József osztrák császár szentesítette az osztrák felekezeti törvényeket, ezáltal végleg hatályon kívül helyezte az 1855. évi konkordátumot.