Tovább az elektronikus kiadványokra
Tovább az Eseménytárra

 

 

A történeti kutatás egyik alapvető célja az események-folyamatok kezdetének, időtartamának pontos meghatározása. Ezt végzi a „kronológia” – időtan – mint a történettudomány egyik segédtudománya. Legyen szó emberi vagy természeti történelemről.

A „kronológia” ugyanakkor történetírói műfaj: a történések előadása szigorú időrendben. Ilyen értelemben a kronológiát a történelmi ábrázolás egyik műfajának tekintjük. A mi értelmezésünk szerint közli a történés pontos idejét, helyét és azt, hogy „akkor”, „ott” mi történt.

A Történelmi Tár segíteni szeretné a történések időbeli pontos meghatározásának újrabecsülését. Ezért is az Eseménytár közöl részben e-könyveket – tematikus kronológiai feldolgozásokat – és emellett kísérletet tesz a „vég nélküli” magyar történelmi kronológia létrehozására. (Kihasználva a digitális közlés és szerkesztés nyújtotta lehetőségeket.) Vég nélküli e kronológia, mert a szerkesztőség folyamatosan javítja-bővíti tényanyagát. Merthogy tisztában vagyunk azzal: mégoly biztosnak tűnő állításainkat is folyamatosan újra kell vizsgálnunk, okadatolását ki kell egészítenünk. Vég nélküli, mert az Időtár a magyar nemzet történelmének példáján megkísérli bemutatni: miként lehet a földi élet teljességét a történések időrendjével megragadni. Az Eseménytár szerkesztésében kiemelten számítunk kollégáink közreműködésére, javaslatokra, helyesbítésekre, kiegészítésekre.

A Magyar Történeti Kronológia támaszkodik hazai szakirodalom egészére. Összeállításának és szerkesztésének elveit a 2003-ban a História folyóiratban közzétett szerkesztői koncepció határozta meg. (Ezt alább közöljük.) A szerkesztői koncepcióban célul kitűzött, tematikájában „totális kronológiát” a rendszeres kiegészítések során, folyamatosan kívánjuk elérni.

A Magyar történeti kronológia összeállítója és szerkesztője Glatz Ferenc, olvasószerkesztője Burucs Kornélia, Pótó János. A szerkesztőbizottság: Csorba László, Gecsényi Lajos, Makk Ferenc, Molnár Antal, Pók Attila, Soós István, Szász Zoltán, Székely György, Tringli István, Zsoldos Attila. Szerzőit az adott fejezetek tartalomjegyzékénél közöljük.

I. Ferenc József király szentesítette az 1868:XXVI. törvénycikket A jövedelemadóról. 3. §: a jövedelemadó alá tartozik az „egyházi személyek és testületek rendes jövedelme, a mennyiben ez föld-, vagy házadó alá nincs vetve”. 5. §: mentes a jövedelemadó alól ,,p.) kolduló vagy betegápolással foglalkozó szerzetesek; q.) papnövendékek, rendes tanulók személyes keresményök és nyert ösztöndíjaik után; r.) árva- és szegényápoló intézetek”.

Királyi elhatározással az összes izraelita valláshoz tartozókat, illetve képviseletüket egyetemes kongresszusra hívták egybe. → december 10.–1869. február 23.

I. Ferenc József király szentesítette az 1868:XXI. törvénycikket A házadóról. 2. §: a házadó alá nem tartoznak ,,a.) isteni tiszteletre szánt épületek”; ,,m.) kolduló szerzetek kolostorai”. ­­­— Ekkor szentesítette az 1868:XXIII. törvénycikket A bélyeg- és illetékek, valamint a díjak tárgyában. 25. §: kivételt tesz a szentegyházaknak és imaházaknak istentiszteletre szánt ingóságaikkal.

I. Ferenc József király szentesítette az 1868.IX. törvénycikket A görögkeleti vallásúak ügyében. „1. §. Az 1864. évben összehívott és 1865-ben Karloviczon folytatólag tartott szerb nemzeti congressus... utólag törvényesíttetik. 2. §. A görög-keleti vallású románok részére felállított önálló, a szerbekével egyenjogú metropolia, nemkülönben az erdélyi görög-keleti vallású püspökségnek érsekségre emeltetése törvénybe igtattatik, és az 1792:X. t.cz. rendelete erre kiterjesztetik. 3. §. Miután e szerint a gör. kel. vallásúaknak egymástól független két egyháztartománya lett elválása az 1848:XX. t.cz. 8. §-ában biztosított önkormányzati joguknak külön leendő gyakorlását teszi szükségessé, fentartván Ő Felségének alkotmányszerűen gyakorlandó legfelsőbb felügyelési joga, a fennevezett két metropoliának hívei jogosítva vannak egyházi, iskolai és ezekre vonatkozó alapítványi ügyeiket, az ország törvényeinek korlátai között, külön-külön és az illető metropoliták által Ő Felségének teendő előleges bejelentés mellett időszakonkint egybehívandó egyházi gyülekezeteikben (congressusaikban) önállóan intézni, rendezni és ezen congressusokon alkotandó és Ő Felsége által jóváhagyandó szabályok értelmében saját közegeik útján önállóan kezelni és igazgatni.” 5. §: a karlócai érsek és szerb metropolita hívja össze az ortodox szerb nemzeti egyházi kongresszust.

Nunquam certe kezdetű allokációjában a pápa elítélte az új osztrák és magyar vallási törvényeket, és a püspököket ellenállásra, a konkordátumhoz való ragaszkodásra szólította föl.

Hajdúdorogon a görög katolikus magyarok (az erdélyiek kivételével) nagygyűlést tartottak, ahol a királyhoz és az országgyűléshez fordulva követelték Hajdúdorog székhellyel a magyar görög katolikus püspökség fölállítását, a szertartási könyveknek a vallás- és tanulmányi alap költségén való lefordítását és a magyar liturgikus nyelv kieszközlését. A közgyűlés a további ügyintézésre Állandó Végrehajtó Bizottságot szervezett, s ennek elnökévé Farkas Lajost, Hajdúdorog város főhadnagyát (polgármesterét) választotta meg.

A katolikus püspökkari konferencia a püspöki kar által készített autonómia-tervezetet tárgyalta. (Az évtizedekig húzódó vita lényege: a katolikus egyháznak olyan önkormányzatot adni, amelyben a világi katolikus személyek a klérussal egyenrangú képviseletet nyernek. Az autonómia hatásköre kiterjedne a vagyonkezelésre, iskolák és egyéb intézmények fenntartására. Liturgikus, hitéleti kérdésekbe beleszólása az autonómiának nem lett volna. Mind a Szentszék, mind a püspöki kar ebben jogainak csorbítását látta.)

A Szentszék válaszolt gr. Albert Crivelli követ jegyzékére: ragaszkodnak a konkordátumhoz. → 1870. július 30.

Lőw Lipót rabbi A zsidó eskü múltja, jelene és jövője című tanulmányát fölterjesztette a kormányhoz, megindokolva benne a Werbőczy-féle Hármaskönyvben előírt eskü megalázó jellegét.