Tovább az elektronikus kiadványokra
Tovább az Eseménytárra

 

 

A történeti kutatás egyik alapvető célja az események-folyamatok kezdetének, időtartamának pontos meghatározása. Ezt végzi a „kronológia” – időtan – mint a történettudomány egyik segédtudománya. Legyen szó emberi vagy természeti történelemről.

A „kronológia” ugyanakkor történetírói műfaj: a történések előadása szigorú időrendben. Ilyen értelemben a kronológiát a történelmi ábrázolás egyik műfajának tekintjük. A mi értelmezésünk szerint közli a történés pontos idejét, helyét és azt, hogy „akkor”, „ott” mi történt.

A Történelmi Tár segíteni szeretné a történések időbeli pontos meghatározásának újrabecsülését. Ezért is az Eseménytár közöl részben e-könyveket – tematikus kronológiai feldolgozásokat – és emellett kísérletet tesz a „vég nélküli” magyar történelmi kronológia létrehozására. (Kihasználva a digitális közlés és szerkesztés nyújtotta lehetőségeket.) Vég nélküli e kronológia, mert a szerkesztőség folyamatosan javítja-bővíti tényanyagát. Merthogy tisztában vagyunk azzal: mégoly biztosnak tűnő állításainkat is folyamatosan újra kell vizsgálnunk, okadatolását ki kell egészítenünk. Vég nélküli, mert az Időtár a magyar nemzet történelmének példáján megkísérli bemutatni: miként lehet a földi élet teljességét a történések időrendjével megragadni. Az Eseménytár szerkesztésében kiemelten számítunk kollégáink közreműködésére, javaslatokra, helyesbítésekre, kiegészítésekre.

A Magyar Történeti Kronológia támaszkodik hazai szakirodalom egészére. Összeállításának és szerkesztésének elveit a 2003-ban a História folyóiratban közzétett szerkesztői koncepció határozta meg. (Ezt alább közöljük.) A szerkesztői koncepcióban célul kitűzött, tematikájában „totális kronológiát” a rendszeres kiegészítések során, folyamatosan kívánjuk elérni.

A Magyar történeti kronológia összeállítója és szerkesztője Glatz Ferenc, olvasószerkesztője Burucs Kornélia, Pótó János. A szerkesztőbizottság: Csorba László, Gecsényi Lajos, Makk Ferenc, Molnár Antal, Pók Attila, Soós István, Szász Zoltán, Székely György, Tringli István, Zsoldos Attila. Szerzőit az adott fejezetek tartalomjegyzékénél közöljük.

Rendelet arról, hogy a zsidók születési, esketési és halálozási anyakönyveiket német nyelven vezessék. (1863 után az országban dívó nyelvek egyikén.)

Birodalmi rendelet megfosztotta a magyar zsidó hitközségeket önkormányzatuktól, s a hatóság nevezte ki az elöljárókat.

A rendőrség betiltotta Fejér György kanonok A polgári alkotmányok fő tulajdonai c. konzervatív szellemű röpiratát.

Birodalmi rendelet beszüntette az Izraelita Kereskedők Testülete működését.

Az Esztergomban tartott püspöki konferencia határozata szerint „a lelkészek, mielőtt teológiai tudományokból sikeres vizsgálatot nem tettek, önálló lelkészkedésre nem mozdíthatók elő”.

Scitovszky János esztergomi érsek a nagyszombati szemináriumot áttelepítette Esztergomba. (Az esztergomi épületet 1865-ben áldották meg.)

I. Ferenc József a fogarasi görög katolikus román püspökséget érsekség rangjára emelte, valamint főkegyúri hatalma alapján fölállította a lugosi és a szamosújvári egyházmegyét. (A lugosiba 113 paróchia és 51 788 hívő, a szamosújváriba 634 paróchia és 410 ezer hívő került.) A nagyváradi, valamint a két új egyházmegyét a román metropóliába osztotta be. → 1853. november 26.

A katolikus püspöki kar azt javasolta az uralkodónak, hogy a fogarasi görög katolikus püspökséget emelje érsekség rangjára, továbbá Szamosújvár és Lugos székhellyel állítson föl két új román egyházmegyét, s a nagyváradi, valamint a két új egyházmegyét a román metropóliába ossza be. → december 12.

I. Ferenc József osztrák császár elengedte a zsidó hitközségekre és családokra kivetett hadisarcot. Magyar királyként azonban elrendelte, hogy a magyarországi izraelita iskola- és oktatásügy előmozdítására minden vagyonnal bíró izraelita hozzájárulásával egymillió ezüstforintnyi alaptőkéjű alapot kell létrehozni. → 1852. december 1.

Nagyszombatban első alkalommal került sor lelkigyakorlatra, amelyet Szaniszló Ferenc csanádi kanonok, országos pönitenciárius vezetett. A lelkigyakorlaton 185 katolikus pap vett részt, köztük több püspök is.