Tovább az elektronikus kiadványokra
Tovább az Eseménytárra

 

 

A történeti kutatás egyik alapvető célja az események-folyamatok kezdetének, időtartamának pontos meghatározása. Ezt végzi a „kronológia” – időtan – mint a történettudomány egyik segédtudománya. Legyen szó emberi vagy természeti történelemről.

A „kronológia” ugyanakkor történetírói műfaj: a történések előadása szigorú időrendben. Ilyen értelemben a kronológiát a történelmi ábrázolás egyik műfajának tekintjük. A mi értelmezésünk szerint közli a történés pontos idejét, helyét és azt, hogy „akkor”, „ott” mi történt.

A Történelmi Tár segíteni szeretné a történések időbeli pontos meghatározásának újrabecsülését. Ezért is az Eseménytár közöl részben e-könyveket – tematikus kronológiai feldolgozásokat – és emellett kísérletet tesz a „vég nélküli” magyar történelmi kronológia létrehozására. (Kihasználva a digitális közlés és szerkesztés nyújtotta lehetőségeket.) Vég nélküli e kronológia, mert a szerkesztőség folyamatosan javítja-bővíti tényanyagát. Merthogy tisztában vagyunk azzal: mégoly biztosnak tűnő állításainkat is folyamatosan újra kell vizsgálnunk, okadatolását ki kell egészítenünk. Vég nélküli, mert az Időtár a magyar nemzet történelmének példáján megkísérli bemutatni: miként lehet a földi élet teljességét a történések időrendjével megragadni. Az Eseménytár szerkesztésében kiemelten számítunk kollégáink közreműködésére, javaslatokra, helyesbítésekre, kiegészítésekre.

A Magyar Történeti Kronológia támaszkodik hazai szakirodalom egészére. Összeállításának és szerkesztésének elveit a 2003-ban a História folyóiratban közzétett szerkesztői koncepció határozta meg. (Ezt alább közöljük.) A szerkesztői koncepcióban célul kitűzött, tematikájában „totális kronológiát” a rendszeres kiegészítések során, folyamatosan kívánjuk elérni.

A Magyar történeti kronológia összeállítója és szerkesztője Glatz Ferenc, olvasószerkesztője Burucs Kornélia, Pótó János. A szerkesztőbizottság: Csorba László, Gecsényi Lajos, Makk Ferenc, Molnár Antal, Pók Attila, Soós István, Szász Zoltán, Székely György, Tringli István, Zsoldos Attila. Szerzőit az adott fejezetek tartalomjegyzékénél közöljük.

Br. Bémer László nagyváradi római katolikus megyéspüspököt Pesten halálra ítélték. → december 29.

 Scitovszky János hercegprímás gyászmisét celebrált a harcokban elesett császárhű katonák lelki üdvéért.

Scitovszky János hercegprímás tiltakozott Lonovics József csanádi megyéspüspök, kinevezett egri érsek meghurcolása miatt. (Miután 1849. november 16-án Alexander Bach belügyminiszternek is írt, Lonovicsot szabadon engedték az osztrák hatóságok.)

Székely Bertalan megfestette a szegedi dóm kápolnájának oltárképét Boldog Mór püspökről.

A bécsi minisztertanács rendelete meghagyta, hogy az eredetileg hat zsidó hitközségre kivetett hadisarc „a magyar korona országaiban levő összes zsidó községekre vetendő ki”, „minthogy a Magyarországban levő izraelitáknak legnagyobb része érzelmeik és gonosz cselekvésmódjuk által az ottani forradalmat, mely az ő közreműködésük nélkül sohasem nyerhetett volna olyan kiterjedést, előmozdították”. → 1850. szeptember 20.

Pesten főbe lőtték Gonzeczky János honvédlelkészt felségsértés vádjával.

A pécsi belvárosi nagytemplomban Scitovszky János hercegprímás hálaadó istentiszteletet tartott „a forradalmi háborúnak szerencsés megszüntetéséért és az óhajtott békének visszaállításáért”.

Lonovics József csanádi megyéspüspököt a pesti Újépületbe hurcolták. Kikényszerített lemondása után a melki apátságba száműzték. → november 5.

Gr. Zichy Ferenc cs. kir. teljhatalmú országos főbiztos az egyházi férfiak bajusz- és szakállviselését, „színes, tarka öltönyök, szalaggal és tollakkal felcifrázott kalapok hordását” a forradalmi szellemnek tulajdonította, ezért büntetendőnek, elhagyásukat az alattvalói hűség jelének minősítette.

Gr. Zichy Ferenc cs. kir. teljhatalmú országos főbiztos mindennemű gyűlés, köztük az egyháziak tartását is betiltotta, „különösen pedig az évenként októberben tartani szokott debreceni superintendentiális gyűlést”.