Tovább az elektronikus kiadványokra
Tovább az Eseménytárra

 

 

A történeti kutatás egyik alapvető célja az események-folyamatok kezdetének, időtartamának pontos meghatározása. Ezt végzi a „kronológia” – időtan – mint a történettudomány egyik segédtudománya. Legyen szó emberi vagy természeti történelemről.

A „kronológia” ugyanakkor történetírói műfaj: a történések előadása szigorú időrendben. Ilyen értelemben a kronológiát a történelmi ábrázolás egyik műfajának tekintjük. A mi értelmezésünk szerint közli a történés pontos idejét, helyét és azt, hogy „akkor”, „ott” mi történt.

A Történelmi Tár segíteni szeretné a történések időbeli pontos meghatározásának újrabecsülését. Ezért is az Eseménytár közöl részben e-könyveket – tematikus kronológiai feldolgozásokat – és emellett kísérletet tesz a „vég nélküli” magyar történelmi kronológia létrehozására. (Kihasználva a digitális közlés és szerkesztés nyújtotta lehetőségeket.) Vég nélküli e kronológia, mert a szerkesztőség folyamatosan javítja-bővíti tényanyagát. Merthogy tisztában vagyunk azzal: mégoly biztosnak tűnő állításainkat is folyamatosan újra kell vizsgálnunk, okadatolását ki kell egészítenünk. Vég nélküli, mert az Időtár a magyar nemzet történelmének példáján megkísérli bemutatni: miként lehet a földi élet teljességét a történések időrendjével megragadni. Az Eseménytár szerkesztésében kiemelten számítunk kollégáink közreműködésére, javaslatokra, helyesbítésekre, kiegészítésekre.

A Magyar Történeti Kronológia támaszkodik hazai szakirodalom egészére. Összeállításának és szerkesztésének elveit a 2003-ban a História folyóiratban közzétett szerkesztői koncepció határozta meg. (Ezt alább közöljük.) A szerkesztői koncepcióban célul kitűzött, tematikájában „totális kronológiát” a rendszeres kiegészítések során, folyamatosan kívánjuk elérni.

A Magyar történeti kronológia összeállítója és szerkesztője Glatz Ferenc, olvasószerkesztője Burucs Kornélia, Pótó János. A szerkesztőbizottság: Csorba László, Gecsényi Lajos, Makk Ferenc, Molnár Antal, Pók Attila, Soós István, Szász Zoltán, Székely György, Tringli István, Zsoldos Attila. Szerzőit az adott fejezetek tartalomjegyzékénél közöljük.

Gr. Batthyány Lajos miniszterelnök kérte a katolikus papságot, hogy a népet nyugalomra és rendre intse.

Gr. Batthyány Lajos miniszterelnök rendelete szerint a törvényhatóságok zsidókat nem sorozhatnak be a nemzetőrségbe.

Népgyűlés követelte Pesten – a házbér elengedése és a munkások helyzetének javítása mellett – a zsidók kiűzetését az országból, és felvételük megtiltását a nemzetőrségbe.

V. Ferdinánd berekesztette az utolsó rendi országgyűlést, és szentesítette törvényeit. A Független magyar felelős minisztérium alakításáról szóló 1848:III. törvénycikk 7. §-a kimondta, hogy „Az érsekek, püspökök, prépostok s apátoknak... kinevezése…, mindig az illető felelős magyar miniszter ellenjegyzése mellett, egyenesen Ő Felségét illeti.” Az 1848:IX. törvénycikke Az úrbér és az azt gátló szerződések alapján eddig gyakorlatba vett szolgálatok (robot), dézsma és pénzbeli fizetések megszüntetéséről rendelkezett. Az 1848:XIII. törvénycikk A papi tized megszüntetéséről. (Az egyházi rend a papi tizedről minden kárpótlás nélkül lemondván, az ország rendei ezen „haza oltárán letett áldozatot örök emlékezet okáért törvénybe iktatják...” Ahol e lemondás az alsópapság megélhetését érintette, ott a király a minisztérium által illő ellátásról gondoskodik.) Az 1848:XX. törvénycikk A vallás dolgában. 1. §: az unitárius vallás törvényesen bevett vallás; 2. §: a törvényesen bevett vallásfelekezetek között különbség nélkül tökéletes egyenlőség és viszonosság áll fenn. 3. §: „Minden bevett vallásfelekezetek egyházi és iskolai szükségei közálladalmi költségek által fedeztessenek... 4. §: a bevett vallásfelekezetek iskoláiba járhatás, valláskülönbség nélkül mindenkinek kölcsönösen megengedtetik; 5. §: a ministerium rendelkezni fog, hogy a bevett vallásokat követő katonák saját vallású tábori lelkésszel láttassanak el.” 6. §: az 1844:III. törvénycikk hatálya a görög nem egyesült vallásúakra is kiterjed; 8. §: az ortodoxoknak önkormányzat alakításához jogot biztosít. (A törvény előtti egyenlőség nem vonatkozott az izraelita vallásúakra.) Ettől kezdve bevett felekezetnek minősült: 1. latin, görög és örmény szertartású római katolikus, 2. református (kálvinista), 3. evangélikus (lutheránus), 4. unitárius, 5. ortodox (szerb és román). – A katolikus püspökök az országgyűlés megbízható tagjaival közösen tartott tanácskozásán kimondták, hogy a további teendők megvitatására 1848. szeptember 24-re nemzeti zsinatot kívánnak összehívni. A zsinat a szabadságharc fejleményei miatt elmaradt.

Popovics Vazul munkácsi görög katolikus megyéspüspök körlevélben közölte a papokkal, hogy módosítani akarja a papok házasságkötési gyakorlatát.

Prónay János csanádi követ benyújtotta a képviselőházban a katolikus autonómiáról (önkormányzatról) szóló törvényjavaslatot. Az országgyűlés időhiányra hivatkozva nem tárgyalta azt.

A katolikus államvallás megszüntetése tárgyában az alsó- és felsőtábla „egyházi és világi katolikusok bevonásával” értekezletet tartott. → április 11.

Kormányrendelet a zsidók jogainak tiszteletben tartását mondta ki, s egyben ígérte, hogy a zsidók jogállásán a törvényhozás egyelőre nem változtat.

Scitovszky János pécsi megyéspüspök a főrendi tábla ülésén a vallási egyenjogúságról és viszonosságról szóló törvényjavaslat ellen érvelt. → április 6.