Tovább az elektronikus kiadványokra
Tovább az Eseménytárra

 

 

A történeti kutatás egyik alapvető célja az események-folyamatok kezdetének, időtartamának pontos meghatározása. Ezt végzi a „kronológia” – időtan – mint a történettudomány egyik segédtudománya. Legyen szó emberi vagy természeti történelemről.

A „kronológia” ugyanakkor történetírói műfaj: a történések előadása szigorú időrendben. Ilyen értelemben a kronológiát a történelmi ábrázolás egyik műfajának tekintjük. A mi értelmezésünk szerint közli a történés pontos idejét, helyét és azt, hogy „akkor”, „ott” mi történt.

A Történelmi Tár segíteni szeretné a történések időbeli pontos meghatározásának újrabecsülését. Ezért is az Eseménytár közöl részben e-könyveket – tematikus kronológiai feldolgozásokat – és emellett kísérletet tesz a „vég nélküli” magyar történelmi kronológia létrehozására. (Kihasználva a digitális közlés és szerkesztés nyújtotta lehetőségeket.) Vég nélküli e kronológia, mert a szerkesztőség folyamatosan javítja-bővíti tényanyagát. Merthogy tisztában vagyunk azzal: mégoly biztosnak tűnő állításainkat is folyamatosan újra kell vizsgálnunk, okadatolását ki kell egészítenünk. Vég nélküli, mert az Időtár a magyar nemzet történelmének példáján megkísérli bemutatni: miként lehet a földi élet teljességét a történések időrendjével megragadni. Az Eseménytár szerkesztésében kiemelten számítunk kollégáink közreműködésére, javaslatokra, helyesbítésekre, kiegészítésekre.

A Magyar Történeti Kronológia támaszkodik hazai szakirodalom egészére. Összeállításának és szerkesztésének elveit a 2003-ban a História folyóiratban közzétett szerkesztői koncepció határozta meg. (Ezt alább közöljük.) A szerkesztői koncepcióban célul kitűzött, tematikájában „totális kronológiát” a rendszeres kiegészítések során, folyamatosan kívánjuk elérni.

A Magyar történeti kronológia összeállítója és szerkesztője Glatz Ferenc, olvasószerkesztője Burucs Kornélia, Pótó János. A szerkesztőbizottság: Csorba László, Gecsényi Lajos, Makk Ferenc, Molnár Antal, Pók Attila, Soós István, Szász Zoltán, Székely György, Tringli István, Zsoldos Attila. Szerzőit az adott fejezetek tartalomjegyzékénél közöljük.

V. Ferdinánd király az 1844:III. törvénycikk érvényét az ortodox vallásra is kiterjesztette.

V. Ferdinánd király Gaganecz József eperjesi görög katolikus megyéspüspök személyében új királyi biztost küldött Balázsfalvára. A vizsgálat eredményeképp káptalani ítélettel leváltották Krajnik nagyprépostot, eltávolították a lázongó tanárokat és diákokat.

Kopácsy József hercegprímás körlevelében a papságot a buzgóságra és önmegtartóztatásra, gyakori gyónásra és évenkénti lelkigyakorlatra buzdította.

V. Ferdinánd király jóváhagyta a valláskülönbséget figyelmen kívül hagyó nagykereskedők testületének megalakítását.

V. Ferdinánd király fölmentette tisztségéből gr. Haller Ferenc horvát bánt, s e tisztség ellátásával Juraj Haulik (Haulik György) zágrábi püspököt mint báni helytartót bízta meg.

Kopácsy József hercegprímás megáldotta és feltűzette az esztergomi bazilika kupolájára a keresztet.

Kopácsy József esztergomi érsek V. Ferdinánd király beleegyezésével Vasile Erdélyi nagyváradi püspököt Balázsfalvára küldte, hogy vizsgálja ki a Joan Leményi, fogarasi görög katolikus püspök elleni lázadás okait. (A balázsfalvi tanárok és diákok egy része szembefordult Joan Leményi püspöknek a románok jogaiért folytatott küzdelemben tanúsított mértéktartó politikájával.) A lázadók azonban írásban tiltakoztak Erdélyi püspök kiküldetése ellen. → 1846. január 27.

A 12 464. számú kamarai körrendelet a kamarai plébániák épületeinek fenntartásáról úgy rendelkezett, hogy a nagyobb tatarozásokat a kegyúr terhére kell végezni; istállóknál, kocsiszíneknél a helyi erők is segíthetnek.

Diósgyőrött elhunyt Kristóffy Gáspár, aki a II. József császár és király által 1786. augusztus 7-én föloszlatott pálos rend utolsó élő tagja volt.

V. Ferdinánd király szentesítette az 1843–44. évi országgyűlés törvényeit. Az 1844:III. törvénycikk A vallás dolgában törvényesítette az 1844. november 10-ig, vagyis a III. törvénycikk életbe léptetéséig a nem katolikus lelkészek előtt kötött vegyes házasságokat, s a vármegyei hatóságokat arra kötelezte, hogy a náluk őrzött házassági anyakönyvek másodpéldányába ezen házassági eseteket bevezessék; törvényesítette az 1839. március 15. óta protestáns lelkipásztor előtt kötött vegyes házasságokból született gyermekeket; a katolikus hitre áttérni szándékozót semmiféle alakiság nem köti, de ugyanakkor, ha katolikus akarja vallását megváltoztatni, szándékát négy héttel korábban köteles lelkészének jelenteni, s ha ennek oktatása ellenére is megmarad elhatározása mellett, akár a lelkész, akár ennek megtagadása esetén két tanú által kiállított kijelentkezési bizonyítvány alapján az áttérés befejezettnek tekintendő. Az áttérésekről félévente kell az uralkodót tájékoztatni.