Tovább az elektronikus kiadványokra
Tovább az Eseménytárra

 

 

A történeti kutatás egyik alapvető célja az események-folyamatok kezdetének, időtartamának pontos meghatározása. Ezt végzi a „kronológia” – időtan – mint a történettudomány egyik segédtudománya. Legyen szó emberi vagy természeti történelemről.

A „kronológia” ugyanakkor történetírói műfaj: a történések előadása szigorú időrendben. Ilyen értelemben a kronológiát a történelmi ábrázolás egyik műfajának tekintjük. A mi értelmezésünk szerint közli a történés pontos idejét, helyét és azt, hogy „akkor”, „ott” mi történt.

A Történelmi Tár segíteni szeretné a történések időbeli pontos meghatározásának újrabecsülését. Ezért is az Eseménytár közöl részben e-könyveket – tematikus kronológiai feldolgozásokat – és emellett kísérletet tesz a „vég nélküli” magyar történelmi kronológia létrehozására. (Kihasználva a digitális közlés és szerkesztés nyújtotta lehetőségeket.) Vég nélküli e kronológia, mert a szerkesztőség folyamatosan javítja-bővíti tényanyagát. Merthogy tisztában vagyunk azzal: mégoly biztosnak tűnő állításainkat is folyamatosan újra kell vizsgálnunk, okadatolását ki kell egészítenünk. Vég nélküli, mert az Időtár a magyar nemzet történelmének példáján megkísérli bemutatni: miként lehet a földi élet teljességét a történések időrendjével megragadni. Az Eseménytár szerkesztésében kiemelten számítunk kollégáink közreműködésére, javaslatokra, helyesbítésekre, kiegészítésekre.

A Magyar Történeti Kronológia támaszkodik hazai szakirodalom egészére. Összeállításának és szerkesztésének elveit a 2003-ban a História folyóiratban közzétett szerkesztői koncepció határozta meg. (Ezt alább közöljük.) A szerkesztői koncepcióban célul kitűzött, tematikájában „totális kronológiát” a rendszeres kiegészítések során, folyamatosan kívánjuk elérni.

A Magyar történeti kronológia összeállítója és szerkesztője Glatz Ferenc, olvasószerkesztője Burucs Kornélia, Pótó János. A szerkesztőbizottság: Csorba László, Gecsényi Lajos, Makk Ferenc, Molnár Antal, Pók Attila, Soós István, Szász Zoltán, Székely György, Tringli István, Zsoldos Attila. Szerzőit az adott fejezetek tartalomjegyzékénél közöljük.

Br. Barkóczy László székesfehérvári megyéspüspök egyházmegyéjében megalapította a Szűz Mária Szent és Szeplőtelen Szívéről elnevezett Társulatot.

A király válaszolt az országgyűlés 1843. július 12-i feliratára: a gyermekek vallásának megállapítása a szülők szabad megegyezésének joga lesz, minden kényszerítő törvényes intézkedés kizárásával. A szülők megállapodása magánszerződés jellegű, végrehajtását maguk eszközlik, és erre sem politikai, sem törvényes úton nem kényszeríthetők.

A katolikus püspökök konferenciája a katolikus közvélemény sajtó általi megnyeréséről tanácskozott. A Religio és a Nemzeti Újság négy éven keresztül történő anyagi támogatását határozták el. (Utóbbi az első katolikus napilap.)

Hg. Metternich államkancellár gr. Lützow útján jegyzéket nyújtott át a Szentszéknek, amelyben kifejtette: a kormány a politikai helyzet kényszerhatására lépett a szabad egyezkedés útjára, de e rendszabályoktól az egyháznak nincs mit tartania.

A felsőtábla elfogadta az unitárius egyház Magyarországon való befogadásáról szóló törvényjavaslatot. → 1844. szeptember 13.

Kopácsy József hercegprímás megbízásából Lonovics József csanádi megyéspüspök elkészített egy memorandumot, amelyben kifejtette: a július 5-i királyi leirat a katolikus egyházra hátrányos következményekkel jár, ezért nem fogadható el. A memorandumot továbbították a királynak.

A felsőtábla elutasította az országgyűlés kerületi ülése által kidolgozott vallási törvényjavaslatot, kivéve a szabad áttérésre vonatkozó indítványt. A törvényjavaslat a két tábla közötti többszöri üzenetváltás ellenére sem került a király elé.

A felsőtábla elfogadta az alsótábla feliratát, s azt a királyhoz terjesztették. (Ezzel elutasították a július 5-i királyi leiratot.) → 1844. március 25.

Klauzál Gábor az országgyűlés alsótábláján kifejtette, hogy a július 5-i királyi leiratban hangoztatott viszonosság elve, bár nagy haladást jelent, mégsem fogadható el, mert a protestánsok az egyezség kötését a lelkiismeret szabadságával nem tartják összeegyeztethetőnek. A leirat az eddigieknél is nagyobb akadályokat gördítene a vegyes házasságok elé, mert már nemcsak a katolikus, hanem a protestáns lelkészek is a saját vallásuk javára igyekeznének a felek egyezségét megnyerni. Klauzál az ismert törvényjavaslat szentesítését kérte, amit az alsótábla elfogadott.

Királyi leirat szólította föl a rendeket, hogy a szabad egyezkedés elvi álláspontját szem előtt tartva s ehhez alkalmazkodva vegyék revízió alá a vallásügyi törvényjavaslat vonatkozó szakaszait.