Tovább az elektronikus kiadványokra
Tovább az Eseménytárra

 

 

A történeti kutatás egyik alapvető célja az események-folyamatok kezdetének, időtartamának pontos meghatározása. Ezt végzi a „kronológia” – időtan – mint a történettudomány egyik segédtudománya. Legyen szó emberi vagy természeti történelemről.

A „kronológia” ugyanakkor történetírói műfaj: a történések előadása szigorú időrendben. Ilyen értelemben a kronológiát a történelmi ábrázolás egyik műfajának tekintjük. A mi értelmezésünk szerint közli a történés pontos idejét, helyét és azt, hogy „akkor”, „ott” mi történt.

A Történelmi Tár segíteni szeretné a történések időbeli pontos meghatározásának újrabecsülését. Ezért is az Eseménytár közöl részben e-könyveket – tematikus kronológiai feldolgozásokat – és emellett kísérletet tesz a „vég nélküli” magyar történelmi kronológia létrehozására. (Kihasználva a digitális közlés és szerkesztés nyújtotta lehetőségeket.) Vég nélküli e kronológia, mert a szerkesztőség folyamatosan javítja-bővíti tényanyagát. Merthogy tisztában vagyunk azzal: mégoly biztosnak tűnő állításainkat is folyamatosan újra kell vizsgálnunk, okadatolását ki kell egészítenünk. Vég nélküli, mert az Időtár a magyar nemzet történelmének példáján megkísérli bemutatni: miként lehet a földi élet teljességét a történések időrendjével megragadni. Az Eseménytár szerkesztésében kiemelten számítunk kollégáink közreműködésére, javaslatokra, helyesbítésekre, kiegészítésekre.

A Magyar Történeti Kronológia támaszkodik hazai szakirodalom egészére. Összeállításának és szerkesztésének elveit a 2003-ban a História folyóiratban közzétett szerkesztői koncepció határozta meg. (Ezt alább közöljük.) A szerkesztői koncepcióban célul kitűzött, tematikájában „totális kronológiát” a rendszeres kiegészítések során, folyamatosan kívánjuk elérni.

A Magyar történeti kronológia összeállítója és szerkesztője Glatz Ferenc, olvasószerkesztője Burucs Kornélia, Pótó János. A szerkesztőbizottság: Csorba László, Gecsényi Lajos, Makk Ferenc, Molnár Antal, Pók Attila, Soós István, Szász Zoltán, Székely György, Tringli István, Zsoldos Attila. Szerzőit az adott fejezetek tartalomjegyzékénél közöljük.

Az országgyűlés kerületi ülése törvényjavaslatot fogadott el az unitárius vallás Magyarországon való befogadásáról. → szeptember 30.

Wurda Károly győri káptalani követ az országgyűlés alsótábláján a „szabad egyház – szabad állam” jelszavával ajánlotta az egyház és az állam viszonyának rendezését. Míg a liberalizmus hívei rokonszenvvel fogadták javaslatát, addig a katolikus elvek képviselői elutasították, s a győri káptalan hamarosan visszavonta Wurdától a követi megbízatást. – Az országgyűlés kerületi ülése befejezte a vallási törvényjavaslat kidolgozását. (Kívánja: a vegyes házasságokból születendő gyermekek kötelező katolikus neveléséről adott reverzális eltörlését; a protestáns vallásokra való szabad áttérés engedélyezését; a protestáns vallások befogadását Horvátországban; a különböző vallásfelekezetek egyenjogúságának kimondását.) → szeptember 12.

Az országgyűlés kerületi ülése elfogadta Klauzál Gábor felirati javaslatát az országgyűlés teendőiről. Vallási kérdésekben javasolta: 1. a reverzálisok nemcsak a jövőre, hanem visszamenőleg is eltörlendők; 2. az áttérés teljesen szabad; 3. az újraesketések tilosak; 4. a vegyes házasságban élő protestáns fél a separatio a mensa et a toro (elválasztás asztaltól és ágytól) kimondása után újra házasságra léphet; 5. Horvátországban az evangélikusok befogadandók; 6. a bevett vallásfelekezetek az egymás közti teljes egyenlőség és viszonosság elve szerint kezelendők.)

Kopácsy József esztergomi érsek emlékeztetője hg. Metternich államkancellár részére, amely szerint a magyarországi vallásügy sarkköve az, hogy a vegyes házasságok melyik vallás lelkésze előtt köttessenek meg, s az azokból származó gyermekek melyik vallásban neveltessenek. (Három megoldási lehetőséget vetett fel: 1. az 1791:XXVI. törvénycikk módosítása azzal, hogy a nem katolikus lelkészek előtt kötött vegyes házasságok is érvényesek; 2. az 1840. évi törvényjavaslat elfogadása, amely kötelezőleg előírja, hogy a gyermekek apjuk vallását kövessék; 3. a felek szabad megegyezése döntse el, hogy születendő gyermekeik milyen vallásban neveltessenek. Kopácsy az első módozat mellett érvelt.)

József főherceg nádor fölszólította gr. Zay Károly evangélikus egyházi főfelügyelőt, hogy vessen véget az evangélikus iskolákban elharapódzott nemzetiségi vitáknak.

A református és az evangélikus egyház küldöttei közös bizottságot hoztak létre egy közös főiskola létesítése érdekében. (A törekvés meghiúsult.)

Megalakult a Magyar Izraelita Kézmű- és Földművelési Egyesület (MIKÉFE).

Megjelent Kriza János unitárius lelkész (1861-től 1875-ig püspök) Vadrózsák című székely népköltési gyűjteménye első kötete. → 1863.

Scitovszky János pécsi megyéspüspök plébániatemplomot építtetett Darázs községben; vállalta Györe temploma felépíttetésének költségeit.

Eperjesen megkezdődött a tanítás az Evangélikus Hittudományi Főiskolán.