A történeti kutatás egyik alapvető célja az események-folyamatok kezdetének, időtartamának pontos meghatározása. Ezt végzi a „kronológia” – időtan – mint a történettudomány egyik segédtudománya. Legyen szó emberi vagy természeti történelemről.
A „kronológia” ugyanakkor történetírói műfaj: a történések előadása szigorú időrendben. Ilyen értelemben a kronológiát a történelmi ábrázolás egyik műfajának tekintjük. A mi értelmezésünk szerint közli a történés pontos idejét, helyét és azt, hogy „akkor”, „ott” mi történt.
A Történelmi Tár segíteni szeretné a történések időbeli pontos meghatározásának újrabecsülését. Ezért is az Eseménytár közöl részben e-könyveket – tematikus kronológiai feldolgozásokat – és emellett kísérletet tesz a „vég nélküli” magyar történelmi kronológia létrehozására. (Kihasználva a digitális közlés és szerkesztés nyújtotta lehetőségeket.) Vég nélküli e kronológia, mert a szerkesztőség folyamatosan javítja-bővíti tényanyagát. Merthogy tisztában vagyunk azzal: mégoly biztosnak tűnő állításainkat is folyamatosan újra kell vizsgálnunk, okadatolását ki kell egészítenünk. Vég nélküli, mert az Időtár a magyar nemzet történelmének példáján megkísérli bemutatni: miként lehet a földi élet teljességét a történések időrendjével megragadni. Az Eseménytár szerkesztésében kiemelten számítunk kollégáink közreműködésére, javaslatokra, helyesbítésekre, kiegészítésekre.
A Magyar Történeti Kronológia támaszkodik hazai szakirodalom egészére. Összeállításának és szerkesztésének elveit a 2003-ban a História folyóiratban közzétett szerkesztői koncepció határozta meg. (Ezt alább közöljük.) A szerkesztői koncepcióban célul kitűzött, tematikájában „totális kronológiát” a rendszeres kiegészítések során, folyamatosan kívánjuk elérni.
A Magyar történeti kronológia összeállítója és szerkesztője Glatz Ferenc, olvasószerkesztője Burucs Kornélia, Pótó János. A szerkesztőbizottság: Csorba László, Gecsényi Lajos, Makk Ferenc, Molnár Antal, Pók Attila, Soós István, Szász Zoltán, Székely György, Tringli István, Zsoldos Attila. Szerzőit az adott fejezetek tartalomjegyzékénél közöljük.
Elkészül a Mezőkeresztes–Mezőnyárád–Bükkábrány közötti 4,2 km hosszú iparvasúti pálya villamosítása. Átadják a forgalomnak a felújított Szabadság hidat. Aláírják a magyar–luxemburgi közúti szállítási megállapodást. Ünnepélyesen felavatják a Hungaroringet. Megnyílik a budavári sikló. Kihirdetik a Bernben 1980. május 9-én aláírt nemzetközi vasúti fuvarozási egyezményt. Áremelés a Merkur Személygépkocsi Értékesítő Vállalatnál. A Lada 1200 S személyautó fogyasztói ára 142 000 Ft, a Polski Fiat 126 91 000 Ft, a Skoda 120 L 128 000 Ft. Budapest–Miskolc között a MÁV forgalomba állítja az első komfortkocsit. A komfortkocsi pótdíja 100 Ft. Lakott területen kívül bukósisakot kötelesek viselni a segédmotor-kerékpárosok is. Bármely külkereskedelmi joggal rendelkező hazai cég foglalkozhat nyugati személygépkocsi- behozatallal. |