Tovább az elektronikus kiadványokra
Tovább az Eseménytárra

 

 

A történeti kutatás egyik alapvető célja az események-folyamatok kezdetének, időtartamának pontos meghatározása. Ezt végzi a „kronológia” – időtan – mint a történettudomány egyik segédtudománya. Legyen szó emberi vagy természeti történelemről.

A „kronológia” ugyanakkor történetírói műfaj: a történések előadása szigorú időrendben. Ilyen értelemben a kronológiát a történelmi ábrázolás egyik műfajának tekintjük. A mi értelmezésünk szerint közli a történés pontos idejét, helyét és azt, hogy „akkor”, „ott” mi történt.

A Történelmi Tár segíteni szeretné a történések időbeli pontos meghatározásának újrabecsülését. Ezért is az Eseménytár közöl részben e-könyveket – tematikus kronológiai feldolgozásokat – és emellett kísérletet tesz a „vég nélküli” magyar történelmi kronológia létrehozására. (Kihasználva a digitális közlés és szerkesztés nyújtotta lehetőségeket.) Vég nélküli e kronológia, mert a szerkesztőség folyamatosan javítja-bővíti tényanyagát. Merthogy tisztában vagyunk azzal: mégoly biztosnak tűnő állításainkat is folyamatosan újra kell vizsgálnunk, okadatolását ki kell egészítenünk. Vég nélküli, mert az Időtár a magyar nemzet történelmének példáján megkísérli bemutatni: miként lehet a földi élet teljességét a történések időrendjével megragadni. Az Eseménytár szerkesztésében kiemelten számítunk kollégáink közreműködésére, javaslatokra, helyesbítésekre, kiegészítésekre.

A Magyar Történeti Kronológia támaszkodik hazai szakirodalom egészére. Összeállításának és szerkesztésének elveit a 2003-ban a História folyóiratban közzétett szerkesztői koncepció határozta meg. (Ezt alább közöljük.) A szerkesztői koncepcióban célul kitűzött, tematikájában „totális kronológiát” a rendszeres kiegészítések során, folyamatosan kívánjuk elérni.

A Magyar történeti kronológia összeállítója és szerkesztője Glatz Ferenc, olvasószerkesztője Burucs Kornélia, Pótó János. A szerkesztőbizottság: Csorba László, Gecsényi Lajos, Makk Ferenc, Molnár Antal, Pók Attila, Soós István, Szász Zoltán, Székely György, Tringli István, Zsoldos Attila. Szerzőit az adott fejezetek tartalomjegyzékénél közöljük.

A Magyar Hajó- és Darugyár új neve: Ganz Danubius Hajó- és Darugyár.

Elkészül az Eger–Felnémet közötti 8 km hosszú vasúti pálya villamosítása.

Elkészül az Aszód–Vác közötti 33 km hosszú vasúti pálya villamosítása.

Elkészül az Aszód–Vác közötti 33 km hosszú vasúti pálya villamosítása.

Sárospatakon felavatják az ország első közös MÁV–Volán pályaudvarát.

A Tiszán vízrendészeti rendőrőrs működik Szolnokon és Szegeden. Vízrendészeti körzeti megbízottak Tokajban, Leninvárosban, Kiskörén és Csongrádon működnek.

A minisztertanács a városi tömegközlekedés legnagyobb gondjának a fokozódó munkaerőhiányt tartja. Budapesten a járművezetőknek havi 40, egyes vidéki városokban 15–25 túlórát kell vállalniuk.

A fővárosban forgalomba állítják az Ikarus 200-as felváltására tervezett Ikarus 415 típust.

A munkáltatók egyes munkakörökben az alkalmazás feltételeként kiköthetik a saját motorkerékpár, személy- vagy tehergépkocsi hivatalos használatát. A személyi tulajdonú gépjárművek hivatalos használatáért a vállalatoknak az átlagosnál nagyobb térítéses díjat fizetnek. Ez személygépkocsi esetében 4,5 Ft/km.