Tovább az elektronikus kiadványokra
Tovább az Eseménytárra

 

 

A történeti kutatás egyik alapvető célja az események-folyamatok kezdetének, időtartamának pontos meghatározása. Ezt végzi a „kronológia” – időtan – mint a történettudomány egyik segédtudománya. Legyen szó emberi vagy természeti történelemről.

A „kronológia” ugyanakkor történetírói műfaj: a történések előadása szigorú időrendben. Ilyen értelemben a kronológiát a történelmi ábrázolás egyik műfajának tekintjük. A mi értelmezésünk szerint közli a történés pontos idejét, helyét és azt, hogy „akkor”, „ott” mi történt.

A Történelmi Tár segíteni szeretné a történések időbeli pontos meghatározásának újrabecsülését. Ezért is az Eseménytár közöl részben e-könyveket – tematikus kronológiai feldolgozásokat – és emellett kísérletet tesz a „vég nélküli” magyar történelmi kronológia létrehozására. (Kihasználva a digitális közlés és szerkesztés nyújtotta lehetőségeket.) Vég nélküli e kronológia, mert a szerkesztőség folyamatosan javítja-bővíti tényanyagát. Merthogy tisztában vagyunk azzal: mégoly biztosnak tűnő állításainkat is folyamatosan újra kell vizsgálnunk, okadatolását ki kell egészítenünk. Vég nélküli, mert az Időtár a magyar nemzet történelmének példáján megkísérli bemutatni: miként lehet a földi élet teljességét a történések időrendjével megragadni. Az Eseménytár szerkesztésében kiemelten számítunk kollégáink közreműködésére, javaslatokra, helyesbítésekre, kiegészítésekre.

A Magyar Történeti Kronológia támaszkodik hazai szakirodalom egészére. Összeállításának és szerkesztésének elveit a 2003-ban a História folyóiratban közzétett szerkesztői koncepció határozta meg. (Ezt alább közöljük.) A szerkesztői koncepcióban célul kitűzött, tematikájában „totális kronológiát” a rendszeres kiegészítések során, folyamatosan kívánjuk elérni.

A Magyar történeti kronológia összeállítója és szerkesztője Glatz Ferenc, olvasószerkesztője Burucs Kornélia, Pótó János. A szerkesztőbizottság: Csorba László, Gecsényi Lajos, Makk Ferenc, Molnár Antal, Pók Attila, Soós István, Szász Zoltán, Székely György, Tringli István, Zsoldos Attila. Szerzőit az adott fejezetek tartalomjegyzékénél közöljük.

Életbe lép az új Volán-menetrend. A Volán 1395 új autóbuszjáratpárt állít forgalomba. A távolsági autóbuszforgalmat összesen 38 ezer járat bonyolítja le.

Budapesten megalakul az Inter­lighter bolgár, csehszlovák, magyar és szovjet nemzetközi hajózási vállalat, amely a tagországok egymás közötti szállításait és más országok külkereskedelmi áruinak folyami-tengeri fuvarozását vállalja. Székhelye: Budapest. Az alapítók kétszáz 1100 tonnás bárkát adnak a közös hajóparkba. A bárkákat a Dunán a tagországok hajói továbbítják, a tengeri szállításhoz két szovjet bárkaszállító hajót bérelnek.

Kihirdetik Magyarország és Pakisztán között a légi járatok tárgyában 1977. május 11-jén aláírt egyezményt.

Kihirdetik Magyarország és Szíria között 1977. március 29-én aláírt nemzetközi közúti fuvarozási megállapodást.

A Merkur és az Állami Biztosító megállapodást ír alá a gépjármű-felelősségi és casco biztosítás alapján rendezett károknál a soron kívüli kiutalásokról. Erre csak akkor kerülhet sor, ha a gépjárművet három évnél nem régebben, új állapotban hozták forgalomba, és a kárcselekmény az autó eredeti tulajdonosait érinti.

Hatályba lép az utazási szerződésekről szóló rendelet. Az utazási irodák kötelesek a szerződésben álló szolgáltatásokat teljesíteni.

Elkészül a Hegyeshalom–Rajka–határállomás közötti 13 km hosszú vasúti pálya villamosítása.

Magyarországon is kötelező a köz­úti elakadást jelző háromszög használata.