Tovább az elektronikus kiadványokra
Tovább az Eseménytárra

 

 

A történeti kutatás egyik alapvető célja az események-folyamatok kezdetének, időtartamának pontos meghatározása. Ezt végzi a „kronológia” – időtan – mint a történettudomány egyik segédtudománya. Legyen szó emberi vagy természeti történelemről.

A „kronológia” ugyanakkor történetírói műfaj: a történések előadása szigorú időrendben. Ilyen értelemben a kronológiát a történelmi ábrázolás egyik műfajának tekintjük. A mi értelmezésünk szerint közli a történés pontos idejét, helyét és azt, hogy „akkor”, „ott” mi történt.

A Történelmi Tár segíteni szeretné a történések időbeli pontos meghatározásának újrabecsülését. Ezért is az Eseménytár közöl részben e-könyveket – tematikus kronológiai feldolgozásokat – és emellett kísérletet tesz a „vég nélküli” magyar történelmi kronológia létrehozására. (Kihasználva a digitális közlés és szerkesztés nyújtotta lehetőségeket.) Vég nélküli e kronológia, mert a szerkesztőség folyamatosan javítja-bővíti tényanyagát. Merthogy tisztában vagyunk azzal: mégoly biztosnak tűnő állításainkat is folyamatosan újra kell vizsgálnunk, okadatolását ki kell egészítenünk. Vég nélküli, mert az Időtár a magyar nemzet történelmének példáján megkísérli bemutatni: miként lehet a földi élet teljességét a történések időrendjével megragadni. Az Eseménytár szerkesztésében kiemelten számítunk kollégáink közreműködésére, javaslatokra, helyesbítésekre, kiegészítésekre.

A Magyar Történeti Kronológia támaszkodik hazai szakirodalom egészére. Összeállításának és szerkesztésének elveit a 2003-ban a História folyóiratban közzétett szerkesztői koncepció határozta meg. (Ezt alább közöljük.) A szerkesztői koncepcióban célul kitűzött, tematikájában „totális kronológiát” a rendszeres kiegészítések során, folyamatosan kívánjuk elérni.

A Magyar történeti kronológia összeállítója és szerkesztője Glatz Ferenc, olvasószerkesztője Burucs Kornélia, Pótó János. A szerkesztőbizottság: Csorba László, Gecsényi Lajos, Makk Ferenc, Molnár Antal, Pók Attila, Soós István, Szász Zoltán, Székely György, Tringli István, Zsoldos Attila. Szerzőit az adott fejezetek tartalomjegyzékénél közöljük.

Az állampolgárok által építendő garázsok alapterülete 25 méternél nagyobb nem lehet.

21 áruszállító Malév-különjárat indul a közel-keleti országokba a Bábolnai Állami Gazdaság termékeivel.

Elkészül a Szajol–Tiszatenyő közötti 7 km hosszú vasúti pálya villamosítása.

Magánszemélyek a tulajdonukban álló motoros és nagyobb vitorlás hajók után adót kötelesek fizetni.

Rödönyi Károly államtitkár vezeti a Közlekedés- és Postaügyi Minisztériumot. → június 21.

A minisztertanács dönt, hogy külföldiek üzemanyagot május 30-tól csak vásárlási engedély ellenében szerezhetnek be. A vásárlási engedélyért gépjármű­tí­pu­son­ként meghatározott összeget kell fizetni.

Megszűnik a személy- és áruforgalom a MÁV Gazdasági Vasutak Mezőhegyes 67. sz. major–Mező­kovács­háza–Vilmosmajor között.

Belföldi rendszámú túlsúlyos jármű közlekedése, ha több megye területén közlekedik, a Közlekedés- és Postaügyi Minisztérium Közúti Főosztályának hatáskörébe tartozik. Túlsúlyos jármű közlekedési engedélyéért díjat kell fizetni.

Hatályba lép a hajólajstromról szóló rendelet. A több mint felerészben magyar tulajdonban lévő hajókat a magyar hajólajstromban kell nyilvántartani, ame­lyet a Közlekedési Főfelügyelet vezet. A hajók lajstromozási kikötője: Budapest.

Hatályba lép az 1973. évi 6. törvényerejű rendelet a hajózásról. Országos közforgalmú kikötőnek minősítik a Csepeli Nemzeti Szabad Kikötőt és fejlesztési területét; a szegedi kikötőt és fejlesztési területét; a bajai ATI-kikötőt és fejlesztési területét; a dunaújvárosi érckikötőt és fejlesztési területét. Megvalósulását követően országos közforgalmú kikötő lesz a Budapestre tervezett a Nemzetközi Személyhajó-kikötő; a Nagytétény térségébe tervezett kikötő; a Győr–Gönyű térségébe, a Mosoni-Duna torkolatába tervezett kikötők; valamint a Szekszárd térségébe a Sió-csatorna mentén tervezett kikötőt. Az országos közforgalmú kikötők működtetését az állam többségi részesedésével e célra létrehozott gazdálkodó szervezet, költségvetési, illetőleg önkormányzati intézmény útján, továbbá a működtetés jogának koncessziós szerződés keretében történő átengedésével látja el. Nem minősül koncessziókötelesnek a közforgalmú, az üzemi és a szükségkikötő működtetése.