Tovább az elektronikus kiadványokra
Tovább az Eseménytárra

 

 

A történeti kutatás egyik alapvető célja az események-folyamatok kezdetének, időtartamának pontos meghatározása. Ezt végzi a „kronológia” – időtan – mint a történettudomány egyik segédtudománya. Legyen szó emberi vagy természeti történelemről.

A „kronológia” ugyanakkor történetírói műfaj: a történések előadása szigorú időrendben. Ilyen értelemben a kronológiát a történelmi ábrázolás egyik műfajának tekintjük. A mi értelmezésünk szerint közli a történés pontos idejét, helyét és azt, hogy „akkor”, „ott” mi történt.

A Történelmi Tár segíteni szeretné a történések időbeli pontos meghatározásának újrabecsülését. Ezért is az Eseménytár közöl részben e-könyveket – tematikus kronológiai feldolgozásokat – és emellett kísérletet tesz a „vég nélküli” magyar történelmi kronológia létrehozására. (Kihasználva a digitális közlés és szerkesztés nyújtotta lehetőségeket.) Vég nélküli e kronológia, mert a szerkesztőség folyamatosan javítja-bővíti tényanyagát. Merthogy tisztában vagyunk azzal: mégoly biztosnak tűnő állításainkat is folyamatosan újra kell vizsgálnunk, okadatolását ki kell egészítenünk. Vég nélküli, mert az Időtár a magyar nemzet történelmének példáján megkísérli bemutatni: miként lehet a földi élet teljességét a történések időrendjével megragadni. Az Eseménytár szerkesztésében kiemelten számítunk kollégáink közreműködésére, javaslatokra, helyesbítésekre, kiegészítésekre.

A Magyar Történeti Kronológia támaszkodik hazai szakirodalom egészére. Összeállításának és szerkesztésének elveit a 2003-ban a História folyóiratban közzétett szerkesztői koncepció határozta meg. (Ezt alább közöljük.) A szerkesztői koncepcióban célul kitűzött, tematikájában „totális kronológiát” a rendszeres kiegészítések során, folyamatosan kívánjuk elérni.

A Magyar történeti kronológia összeállítója és szerkesztője Glatz Ferenc, olvasószerkesztője Burucs Kornélia, Pótó János. A szerkesztőbizottság: Csorba László, Gecsényi Lajos, Makk Ferenc, Molnár Antal, Pók Attila, Soós István, Szász Zoltán, Székely György, Tringli István, Zsoldos Attila. Szerzőit az adott fejezetek tartalomjegyzékénél közöljük.

Magyarország csatlakozik az Európai Ifjúsági Utazások Díjszabásához, mely jelentős vasúti kedvezményt biztosít a 10–21 év közötti korosztály vasúti utazásaihoz. A csatlakozó vasutak egységes igazolványt rendszeresítenek.

Megnyílik a Hungarocamion cin­kotai úti kamionbázisa. → 1985 folyamán

A Malév beindítja Budapest–Zürich–Madrid közötti járatát TU–134-es típussal.

Módosul a KRESZ. Közúti balesetnél minden érintett jármű vezetője köteles megállni. Ha a baleset csupán dologi kárt okozott, és a kár nem haladja meg a 15 ezer Ft-ot, a rendőrhatóságot csak akkor kell értesíteni, ha azt az érdekeltek egyike kívánja.

Bejelentik, hogy a Merkúr 50 ezer személykocsit importál az év során.

Megváltozik a gépjárművek kötelező műszaki vizsgáztatásának rendje. 3 évenként a forgalmi engedélyt is meg kell újítani.

Megalapítják a Közúti Közlekedési Tudományos Kutató Intézetet, mely jogutódja az Autóközlekedési és az Útügyi Tudományos Kutató Intézeteknek.

Megszűnik a vasúti személyforgalom Kétegyháza–Elek, Sellye–Dráva­sztára–Zaláta normál nyomközű, Miskolc–Diósgyőr–Pereces–Baross akna és Miskolc–Diósgyőr–Lyukóbánya keskeny nyom­közű, valamint a Fegyvernek–Örményes–Tiszabő, Kisújszállás–Túr­keve–Szeg­vár–Árpádhalom, Várpalota–S. II. akna gazdasági vasúton.

A közforgalmú vasúthálózat hossza 9168 km. Az államutak hossza 29 546 km. A személyautók száma 238 563 db.