A történeti kutatás egyik alapvető célja az események-folyamatok kezdetének, időtartamának pontos meghatározása. Ezt végzi a „kronológia” – időtan – mint a történettudomány egyik segédtudománya. Legyen szó emberi vagy természeti történelemről.
A „kronológia” ugyanakkor történetírói műfaj: a történések előadása szigorú időrendben. Ilyen értelemben a kronológiát a történelmi ábrázolás egyik műfajának tekintjük. A mi értelmezésünk szerint közli a történés pontos idejét, helyét és azt, hogy „akkor”, „ott” mi történt.
A Történelmi Tár segíteni szeretné a történések időbeli pontos meghatározásának újrabecsülését. Ezért is az Eseménytár közöl részben e-könyveket – tematikus kronológiai feldolgozásokat – és emellett kísérletet tesz a „vég nélküli” magyar történelmi kronológia létrehozására. (Kihasználva a digitális közlés és szerkesztés nyújtotta lehetőségeket.) Vég nélküli e kronológia, mert a szerkesztőség folyamatosan javítja-bővíti tényanyagát. Merthogy tisztában vagyunk azzal: mégoly biztosnak tűnő állításainkat is folyamatosan újra kell vizsgálnunk, okadatolását ki kell egészítenünk. Vég nélküli, mert az Időtár a magyar nemzet történelmének példáján megkísérli bemutatni: miként lehet a földi élet teljességét a történések időrendjével megragadni. Az Eseménytár szerkesztésében kiemelten számítunk kollégáink közreműködésére, javaslatokra, helyesbítésekre, kiegészítésekre.
A Magyar Történeti Kronológia támaszkodik hazai szakirodalom egészére. Összeállításának és szerkesztésének elveit a 2003-ban a História folyóiratban közzétett szerkesztői koncepció határozta meg. (Ezt alább közöljük.) A szerkesztői koncepcióban célul kitűzött, tematikájában „totális kronológiát” a rendszeres kiegészítések során, folyamatosan kívánjuk elérni.
A Magyar történeti kronológia összeállítója és szerkesztője Glatz Ferenc, olvasószerkesztője Burucs Kornélia, Pótó János. A szerkesztőbizottság: Csorba László, Gecsényi Lajos, Makk Ferenc, Molnár Antal, Pók Attila, Soós István, Szász Zoltán, Székely György, Tringli István, Zsoldos Attila. Szerzőit az adott fejezetek tartalomjegyzékénél közöljük.
Átadják a Hungária körúti felüljárót. Befejeződik a Baross tér átépítése. A téren 6000 négyzetméteres gyalogos-aluljárórendszert alakítottak ki, 165 m hosszú felüljárót létesítettek. Az MTI nyilvánosságra hozza a Gazdasági Bizottság határozatát a földalatti vasút Mexikói úti meghosszabbításáról. A minisztertanács elfogadja a Központi Népi Ellenőrzési Bizottság jelentését a vasúti forgalomról. Átadják a forgalomnak a kisari Tisza-hidat. Kormányhatározatot adnak ki a lakosságnak nyújtott szolgáltatások időszerű kérdéseiről. A közhasználatú autóbusz-közlekedés és személygépkocsi-állomány megfelelő műszaki színvonalon tartása érdekében a javító-karbantartó tevékenységet „fokozni kell”. A Fővárosi Tanács Végrehajtó Bizottsága Budapest vasúti forgalmáról tanácskozik. 33 fővárosi vasútállomáson naponta 370 ezer utas fordul meg. Naponta 644 személyszállító vonat érkezik és indul. Magyarország és Bulgária egyezményt ír alá a légi közlekedésről. Megváltoznak a gépjárművezetői tanfolyamok és vizsgák díjai. Átadják a forgalomnak a Villány–Kistapolca közötti vasútvonalat. Hossza: 10 km. |