Tovább az elektronikus kiadványokra
Tovább az Eseménytárra

 

 

A történeti kutatás egyik alapvető célja az események-folyamatok kezdetének, időtartamának pontos meghatározása. Ezt végzi a „kronológia” – időtan – mint a történettudomány egyik segédtudománya. Legyen szó emberi vagy természeti történelemről.

A „kronológia” ugyanakkor történetírói műfaj: a történések előadása szigorú időrendben. Ilyen értelemben a kronológiát a történelmi ábrázolás egyik műfajának tekintjük. A mi értelmezésünk szerint közli a történés pontos idejét, helyét és azt, hogy „akkor”, „ott” mi történt.

A Történelmi Tár segíteni szeretné a történések időbeli pontos meghatározásának újrabecsülését. Ezért is az Eseménytár közöl részben e-könyveket – tematikus kronológiai feldolgozásokat – és emellett kísérletet tesz a „vég nélküli” magyar történelmi kronológia létrehozására. (Kihasználva a digitális közlés és szerkesztés nyújtotta lehetőségeket.) Vég nélküli e kronológia, mert a szerkesztőség folyamatosan javítja-bővíti tényanyagát. Merthogy tisztában vagyunk azzal: mégoly biztosnak tűnő állításainkat is folyamatosan újra kell vizsgálnunk, okadatolását ki kell egészítenünk. Vég nélküli, mert az Időtár a magyar nemzet történelmének példáján megkísérli bemutatni: miként lehet a földi élet teljességét a történések időrendjével megragadni. Az Eseménytár szerkesztésében kiemelten számítunk kollégáink közreműködésére, javaslatokra, helyesbítésekre, kiegészítésekre.

A Magyar Történeti Kronológia támaszkodik hazai szakirodalom egészére. Összeállításának és szerkesztésének elveit a 2003-ban a História folyóiratban közzétett szerkesztői koncepció határozta meg. (Ezt alább közöljük.) A szerkesztői koncepcióban célul kitűzött, tematikájában „totális kronológiát” a rendszeres kiegészítések során, folyamatosan kívánjuk elérni.

A Magyar történeti kronológia összeállítója és szerkesztője Glatz Ferenc, olvasószerkesztője Burucs Kornélia, Pótó János. A szerkesztőbizottság: Csorba László, Gecsényi Lajos, Makk Ferenc, Molnár Antal, Pók Attila, Soós István, Szász Zoltán, Székely György, Tringli István, Zsoldos Attila. Szerzőit az adott fejezetek tartalomjegyzékénél közöljük.

Az Erzsébet híd alatti parkolóban parkolási díjat kell fizetni. Személyautó 1 Ft/2 óra.

A Budapest Keleti pályaudvaron poggyászmegőrző automatákat helyeznek üzembe. Összesen 20 rekeszt.

A Közlekedés- és Postaügyi Minisztérium Autóközlekedési Vezérigazgatósága az autóközlekedési vállatok részére versenyt indít a vasúti szállítások hatékonyságának növelése céljából. A feladat: az egy vagonra eső rakodási idők csökkentése.

Új nemzetközi vasúti fuvarozási egyezmények (CIM és CIV) lépnek életbe. A korábbi gyakorlattal szemben a küldeményeket nem kötelező felvételük sorrendjében továbbítani. A CIM értelmében a fuvarlevélbe kötelező beírni, hogy a vasút szerint mit tartalmaz a rakomány. Korábban ezt csak akkor kellett a fuvarlevélbe beírni, ha az eltért a fuvarozó nyilatkozatától.

Magánszemély által külföldről behozott gépkocsi 2 éven belül csak az Autókernek adható el. Magánszemélyeknek gépkocsi összeépítéshez előzetes engedélyt kell beszerezniük. Magánszemély nem fuvarozhat. Külföldről behozott személygépkocsit két éven belül csak az Autó- és Alkatrész-kereskedelmi Vállalatnak adható el. → 1972. november 2.

A közforgalmú vasúthálózat hossza 9838 km. A személyautók száma 86 247 db.

68 km hosszúságú normál és 52 km-nyi keskeny nyomtávú vasútvonal forgalmát közútra terelik.

1100 olyan személygépkocsi közlekedik Magyarországon, melyet az alig több mint 3 évvel ezelőtt bevezetett gépkocsi-nyeremény betétkönyvvel nyertek tulajdonosaik. Az év folyamán 220 ezer autónyeremény-betétkönyv van forgalomban.