Tovább az elektronikus kiadványokra
Tovább az Eseménytárra

 

 

A történeti kutatás egyik alapvető célja az események-folyamatok kezdetének, időtartamának pontos meghatározása. Ezt végzi a „kronológia” – időtan – mint a történettudomány egyik segédtudománya. Legyen szó emberi vagy természeti történelemről.

A „kronológia” ugyanakkor történetírói műfaj: a történések előadása szigorú időrendben. Ilyen értelemben a kronológiát a történelmi ábrázolás egyik műfajának tekintjük. A mi értelmezésünk szerint közli a történés pontos idejét, helyét és azt, hogy „akkor”, „ott” mi történt.

A Történelmi Tár segíteni szeretné a történések időbeli pontos meghatározásának újrabecsülését. Ezért is az Eseménytár közöl részben e-könyveket – tematikus kronológiai feldolgozásokat – és emellett kísérletet tesz a „vég nélküli” magyar történelmi kronológia létrehozására. (Kihasználva a digitális közlés és szerkesztés nyújtotta lehetőségeket.) Vég nélküli e kronológia, mert a szerkesztőség folyamatosan javítja-bővíti tényanyagát. Merthogy tisztában vagyunk azzal: mégoly biztosnak tűnő állításainkat is folyamatosan újra kell vizsgálnunk, okadatolását ki kell egészítenünk. Vég nélküli, mert az Időtár a magyar nemzet történelmének példáján megkísérli bemutatni: miként lehet a földi élet teljességét a történések időrendjével megragadni. Az Eseménytár szerkesztésében kiemelten számítunk kollégáink közreműködésére, javaslatokra, helyesbítésekre, kiegészítésekre.

A Magyar Történeti Kronológia támaszkodik hazai szakirodalom egészére. Összeállításának és szerkesztésének elveit a 2003-ban a História folyóiratban közzétett szerkesztői koncepció határozta meg. (Ezt alább közöljük.) A szerkesztői koncepcióban célul kitűzött, tematikájában „totális kronológiát” a rendszeres kiegészítések során, folyamatosan kívánjuk elérni.

A Magyar történeti kronológia összeállítója és szerkesztője Glatz Ferenc, olvasószerkesztője Burucs Kornélia, Pótó János. A szerkesztőbizottság: Csorba László, Gecsényi Lajos, Makk Ferenc, Molnár Antal, Pók Attila, Soós István, Szász Zoltán, Székely György, Tringli István, Zsoldos Attila. Szerzőit az adott fejezetek tartalomjegyzékénél közöljük.

Az Ikarus csuklós autóbuszok gyártását kezdi el.

Csehszlovákia és Magyarország között megindul a nemzetközi autóbusz-forgalom. A következő évben a Volán már Ausztriába és Jugoszláviába is indít járatokat.

A Gazdasági Bizottság határozatot hoz a közúti járműgyártás fejlesztéséről, licencmotorok vásárlásáról.

A Fővárosi Autóbuszüzem a 15-ös autóbuszokon kísérletképpen beszünteti az 1 Ft-os vonaljegyek árusítását. Az utasoknak a menetdíjat a kalauz mellett elhelyezett perselybe kell bedobni.

Elkészül a Miskolc Tiszai pályaudvar–Felsőzsolca közötti 5 km hosszú vasúti pálya villamosítása.

Hat héttel a határidő előtt átadják az újjáépített Erzsébet hidat. A tervező Sávoly Pál. A híd 381 millió forintba, a környék rendezése 260 millióba kerül. A pesti hídfő kialakítása során a Március 15. teret lesüllyesztik. A híd alatt autóparkoló épül. Megnyitása után a Váci utca Vörösmarty tér–Pesti Barnabás utca közötti szakaszán megszűnik a járműforgalom.

Magyarország és Luxemburg légi közlekedési egyezményt ír alá.

Életbe lép a Közlekedés- és Postaügyi Minisztérium Autóközlekedési Vezérigazgatósága díjszabása a Budapest–Miskolc (oda-vissza) közötti menetrendszerű, központosított Tefu gyorsjáratokra feladott küldemények fuvarozásában. 72 órán belüli áruszállítás esetén a tarifa 37 Ft/mázsa.

A Közlekedés- és Postaügyi Minisztérium Autófelügyelete országos értekezletet tart a közúti ellenőrzések tapasztalatairól. Az országúti ellenőrzések során helytelen fuvarszervezések, indokolatlan keresztfuvarozások, üres futások tömegével találkoztak. Sok a helytelenül kiadott sürgősségi igazolás és/vagy jogosulatlan vállalatvezetői nyilatkozat alapján végzett fuvarozás.