Tovább az elektronikus kiadványokra
Tovább az Eseménytárra

 

 

A történeti kutatás egyik alapvető célja az események-folyamatok kezdetének, időtartamának pontos meghatározása. Ezt végzi a „kronológia” – időtan – mint a történettudomány egyik segédtudománya. Legyen szó emberi vagy természeti történelemről.

A „kronológia” ugyanakkor történetírói műfaj: a történések előadása szigorú időrendben. Ilyen értelemben a kronológiát a történelmi ábrázolás egyik műfajának tekintjük. A mi értelmezésünk szerint közli a történés pontos idejét, helyét és azt, hogy „akkor”, „ott” mi történt.

A Történelmi Tár segíteni szeretné a történések időbeli pontos meghatározásának újrabecsülését. Ezért is az Eseménytár közöl részben e-könyveket – tematikus kronológiai feldolgozásokat – és emellett kísérletet tesz a „vég nélküli” magyar történelmi kronológia létrehozására. (Kihasználva a digitális közlés és szerkesztés nyújtotta lehetőségeket.) Vég nélküli e kronológia, mert a szerkesztőség folyamatosan javítja-bővíti tényanyagát. Merthogy tisztában vagyunk azzal: mégoly biztosnak tűnő állításainkat is folyamatosan újra kell vizsgálnunk, okadatolását ki kell egészítenünk. Vég nélküli, mert az Időtár a magyar nemzet történelmének példáján megkísérli bemutatni: miként lehet a földi élet teljességét a történések időrendjével megragadni. Az Eseménytár szerkesztésében kiemelten számítunk kollégáink közreműködésére, javaslatokra, helyesbítésekre, kiegészítésekre.

A Magyar Történeti Kronológia támaszkodik hazai szakirodalom egészére. Összeállításának és szerkesztésének elveit a 2003-ban a História folyóiratban közzétett szerkesztői koncepció határozta meg. (Ezt alább közöljük.) A szerkesztői koncepcióban célul kitűzött, tematikájában „totális kronológiát” a rendszeres kiegészítések során, folyamatosan kívánjuk elérni.

A Magyar történeti kronológia összeállítója és szerkesztője Glatz Ferenc, olvasószerkesztője Burucs Kornélia, Pótó János. A szerkesztőbizottság: Csorba László, Gecsényi Lajos, Makk Ferenc, Molnár Antal, Pók Attila, Soós István, Szász Zoltán, Székely György, Tringli István, Zsoldos Attila. Szerzőit az adott fejezetek tartalomjegyzékénél közöljük.

Elkészülnek az első autós bisztrók típustervei, melyeket a benzinkutak mellett építenek fel.

Az Épfu olyan könnyű kivitelű, nyerges panelszállító pótkocsit tervez, amely a Csepel D705 nyergesvontató után kapcsolva 3-4 db panel szállítására is alkalmas.

Kihirdetik a nemzetközi légi fuvarozásra vonatkozó egyes jogszabályok egységesítése tárgyában Varsóban, 1929. október 12-én aláírt egyezményt módosító, 1955. évi szeptember 28-án kelt hágai jegyzőkönyvet.

„Megtervezték az Üllői úti lakótelepet 30 000 lakos befogadására, anélkül hogy egyidejűleg egyetlen autó számára is terveztek volna elhelyezési lehetőséget. Holott a 30 ezer embernek a beköltözés pillanatában kb. 500 autója van” – írja az Autó-Motor.

A megnövekedett gépjárműforgalom miatt a Balatonhoz vezető, ill. a Balaton környéki egyes közutakon a közlekedésben különleges szabályokat vezetnek be.

Kihirdetik Magyarország és a Duna-­bizottság között a bizottság székhelyéről szóló egyezményt.

Népgazdasági érdekből december 31-ig a fuvarozóvállalatok munkaszüneti napokon is kötelesek az árukat berakni. A berakási kötelezettségeket a Központi Szállítási Tanács állapítja meg. A minisztériumonként megállapított munkaszüneti berakási kötelezettségek vállalatokra való lebontásáról a vállalat felettes szerve értesíti az érdekelteket.

Magyarország és Csehszlovákia között az alábbi viszonylatokban megindul a menetrend szerinti nemzetközi autóbusz-közlekedés: Budapest–Nyitra, Miskolc–Kassa, Komarno–Komárom, Salgótarján–Somoskőújfalú–Losonc, Pozsony– Rajka–Győr, Pozsony–Győr–Balatonfüred–Keszthely.

Szabályozzák a gépjármű-vezetői engedélyek kiadása körüli eljárást.

Magyarország és Ciprus légi szállítási egyezményt ír alá.