Tovább az elektronikus kiadványokra
Tovább az Eseménytárra

 

 

A történeti kutatás egyik alapvető célja az események-folyamatok kezdetének, időtartamának pontos meghatározása. Ezt végzi a „kronológia” – időtan – mint a történettudomány egyik segédtudománya. Legyen szó emberi vagy természeti történelemről.

A „kronológia” ugyanakkor történetírói műfaj: a történések előadása szigorú időrendben. Ilyen értelemben a kronológiát a történelmi ábrázolás egyik műfajának tekintjük. A mi értelmezésünk szerint közli a történés pontos idejét, helyét és azt, hogy „akkor”, „ott” mi történt.

A Történelmi Tár segíteni szeretné a történések időbeli pontos meghatározásának újrabecsülését. Ezért is az Eseménytár közöl részben e-könyveket – tematikus kronológiai feldolgozásokat – és emellett kísérletet tesz a „vég nélküli” magyar történelmi kronológia létrehozására. (Kihasználva a digitális közlés és szerkesztés nyújtotta lehetőségeket.) Vég nélküli e kronológia, mert a szerkesztőség folyamatosan javítja-bővíti tényanyagát. Merthogy tisztában vagyunk azzal: mégoly biztosnak tűnő állításainkat is folyamatosan újra kell vizsgálnunk, okadatolását ki kell egészítenünk. Vég nélküli, mert az Időtár a magyar nemzet történelmének példáján megkísérli bemutatni: miként lehet a földi élet teljességét a történések időrendjével megragadni. Az Eseménytár szerkesztésében kiemelten számítunk kollégáink közreműködésére, javaslatokra, helyesbítésekre, kiegészítésekre.

A Magyar Történeti Kronológia támaszkodik hazai szakirodalom egészére. Összeállításának és szerkesztésének elveit a 2003-ban a História folyóiratban közzétett szerkesztői koncepció határozta meg. (Ezt alább közöljük.) A szerkesztői koncepcióban célul kitűzött, tematikájában „totális kronológiát” a rendszeres kiegészítések során, folyamatosan kívánjuk elérni.

A Magyar történeti kronológia összeállítója és szerkesztője Glatz Ferenc, olvasószerkesztője Burucs Kornélia, Pótó János. A szerkesztőbizottság: Csorba László, Gecsényi Lajos, Makk Ferenc, Molnár Antal, Pók Attila, Soós István, Szász Zoltán, Székely György, Tringli István, Zsoldos Attila. Szerzőit az adott fejezetek tartalomjegyzékénél közöljük.

Üzembe helyezik a Balatonon a Komp II. elnevezésű új kompot, mely 375 személy és 4 db Ikarus 55. típusú autóbusz szállítására alkalmas.

Elkészül a Vámosgyörk–Füzesabony közötti 39 km hosszú vasúti pálya villamosítása.

Forgalomba áll a Balatonon a Dunai Hajógyár Hévíz elnevezésű vízibusza. A 6 fős személyzetű, 31 m hosszú hajó 22 km/óra sebességgel közlekedik.

A Budapest–Rákos–Hatvan–Füzesabony és Rákos–Bp. Rákos­rendező villamosított vonalak felső­veze­tékének feszültségét 16 ezer V-ról 25 ezer V-ra növelik.

A külföldi rendszámmal közlekedő, ill. a külföldre távozó belföldi gépjárművek üzembetartóját felmentik a kötelező szavatossági biztosítás alól, ha zöldkártyával rendelkezik.

A kormány a vasutasnap időpontját augusztus második vasárnapjáról július második vasárnapjára helyezi át.

Járatot nyitott a BEA angol légitársaság London és Budapest között, prágai leszállással.

Megszűnik a forgalom a Kecskemét Rávágy tér–Kecskemét átrakó keskeny nyomtávolságú vasútvonalon.

Átadják a forgalomnak a Hird elágazás–Pécsújhely közötti vasútvonalat.