Tovább az elektronikus kiadványokra
Tovább az Eseménytárra

 

 

A történeti kutatás egyik alapvető célja az események-folyamatok kezdetének, időtartamának pontos meghatározása. Ezt végzi a „kronológia” – időtan – mint a történettudomány egyik segédtudománya. Legyen szó emberi vagy természeti történelemről.

A „kronológia” ugyanakkor történetírói műfaj: a történések előadása szigorú időrendben. Ilyen értelemben a kronológiát a történelmi ábrázolás egyik műfajának tekintjük. A mi értelmezésünk szerint közli a történés pontos idejét, helyét és azt, hogy „akkor”, „ott” mi történt.

A Történelmi Tár segíteni szeretné a történések időbeli pontos meghatározásának újrabecsülését. Ezért is az Eseménytár közöl részben e-könyveket – tematikus kronológiai feldolgozásokat – és emellett kísérletet tesz a „vég nélküli” magyar történelmi kronológia létrehozására. (Kihasználva a digitális közlés és szerkesztés nyújtotta lehetőségeket.) Vég nélküli e kronológia, mert a szerkesztőség folyamatosan javítja-bővíti tényanyagát. Merthogy tisztában vagyunk azzal: mégoly biztosnak tűnő állításainkat is folyamatosan újra kell vizsgálnunk, okadatolását ki kell egészítenünk. Vég nélküli, mert az Időtár a magyar nemzet történelmének példáján megkísérli bemutatni: miként lehet a földi élet teljességét a történések időrendjével megragadni. Az Eseménytár szerkesztésében kiemelten számítunk kollégáink közreműködésére, javaslatokra, helyesbítésekre, kiegészítésekre.

A Magyar Történeti Kronológia támaszkodik hazai szakirodalom egészére. Összeállításának és szerkesztésének elveit a 2003-ban a História folyóiratban közzétett szerkesztői koncepció határozta meg. (Ezt alább közöljük.) A szerkesztői koncepcióban célul kitűzött, tematikájában „totális kronológiát” a rendszeres kiegészítések során, folyamatosan kívánjuk elérni.

A Magyar történeti kronológia összeállítója és szerkesztője Glatz Ferenc, olvasószerkesztője Burucs Kornélia, Pótó János. A szerkesztőbizottság: Csorba László, Gecsényi Lajos, Makk Ferenc, Molnár Antal, Pók Attila, Soós István, Szász Zoltán, Székely György, Tringli István, Zsoldos Attila. Szerzőit az adott fejezetek tartalomjegyzékénél közöljük.

Hatályba lép az állami gépkocsik kötelező karbantartásáról és javításáról szóló rendelet.

A MÁV átadja a Dunai Vasmű és a diósgyőri vasgyár belső üzemi kiszolgálását az üzemeknek.

A közforgalmú vasúthálózat hossza 10 026 km. Az államutak hossza 29 041 km. A személyautók száma 31 268 db.

A Fővárosi Autóbuszüzem átveszi a Malévtől a Ferihegyi repülőtér és a városközpont közötti forgalmat.

Végleg megszűnik a Budapest–Szeged és ideiglenesen a Budapest–Pécs belföldi légijárat.

Magyarország és Ausztria egyez­ményt ír alá a tehergépkocsikkal végzett nemzetközi áruszállításról.

Befejeződik a Ferihegyi repülőtér korszerűsítése. Megépül az ILS rendszerű leszállítóberendezés, mely lehetővé teszi, hogy éjszaka 900 m távolságból, fényjelek segítségével megtalálja a gép a leszállópályát.

Átadják a forgalomnak a harmadik algyői hidat. A hídon 1974. augusztus 19-ig vegyes forgalom zajlik, ekkor új közúti hidat avatnak fel a vasúti hídtól 200 méterre.

A Malév menetrend szerinti járatot indít Budapest–Róma között. A légitársaságnak ez a 17. európai nagyvárost összekötő vonala. Budapest–Róma között a díjtétel 927 Ft, azaz 87,4 dollár.

Az Ikarus átadja a Fővárosi Autóbuszüzem részére szállított ezredik autóbuszt.