Tovább az elektronikus kiadványokra
Tovább az Eseménytárra

 

 

A történeti kutatás egyik alapvető célja az események-folyamatok kezdetének, időtartamának pontos meghatározása. Ezt végzi a „kronológia” – időtan – mint a történettudomány egyik segédtudománya. Legyen szó emberi vagy természeti történelemről.

A „kronológia” ugyanakkor történetírói műfaj: a történések előadása szigorú időrendben. Ilyen értelemben a kronológiát a történelmi ábrázolás egyik műfajának tekintjük. A mi értelmezésünk szerint közli a történés pontos idejét, helyét és azt, hogy „akkor”, „ott” mi történt.

A Történelmi Tár segíteni szeretné a történések időbeli pontos meghatározásának újrabecsülését. Ezért is az Eseménytár közöl részben e-könyveket – tematikus kronológiai feldolgozásokat – és emellett kísérletet tesz a „vég nélküli” magyar történelmi kronológia létrehozására. (Kihasználva a digitális közlés és szerkesztés nyújtotta lehetőségeket.) Vég nélküli e kronológia, mert a szerkesztőség folyamatosan javítja-bővíti tényanyagát. Merthogy tisztában vagyunk azzal: mégoly biztosnak tűnő állításainkat is folyamatosan újra kell vizsgálnunk, okadatolását ki kell egészítenünk. Vég nélküli, mert az Időtár a magyar nemzet történelmének példáján megkísérli bemutatni: miként lehet a földi élet teljességét a történések időrendjével megragadni. Az Eseménytár szerkesztésében kiemelten számítunk kollégáink közreműködésére, javaslatokra, helyesbítésekre, kiegészítésekre.

A Magyar Történeti Kronológia támaszkodik hazai szakirodalom egészére. Összeállításának és szerkesztésének elveit a 2003-ban a História folyóiratban közzétett szerkesztői koncepció határozta meg. (Ezt alább közöljük.) A szerkesztői koncepcióban célul kitűzött, tematikájában „totális kronológiát” a rendszeres kiegészítések során, folyamatosan kívánjuk elérni.

A Magyar történeti kronológia összeállítója és szerkesztője Glatz Ferenc, olvasószerkesztője Burucs Kornélia, Pótó János. A szerkesztőbizottság: Csorba László, Gecsényi Lajos, Makk Ferenc, Molnár Antal, Pók Attila, Soós István, Szász Zoltán, Székely György, Tringli István, Zsoldos Attila. Szerzőit az adott fejezetek tartalomjegyzékénél közöljük.

Három helyett négy számjegyes forgalmi rendszámokra térnek át. A négy számból álló rendszámok 1982-ig érvényesek.

Szabályozzák az állami gépjárművek üzembentartását. Az illetékes miniszter a szolgálati gépkocsinak kivételesen magáncélú igénybevételét engedélyezheti.

A fővárosban a 35-ös autóbu­szokon bevezetik az ülőkalauz-rendszert. 2 év alatt 800 budapesti autóbuszt alakítanak át.→ 1960. szeptember 5.

„A fővárosi utak teljesítőképességét nagy mértékben korlátozzák a lovas kocsik. … A Nagykörút és a Duna által körülhatárolt területre naponta kb. 3000 lovaskocsi hajt be, illetve távozik onnan” – írja az Autó-Motor.

Személyautók műszaki vizsgadíja 90 Ft, a rendszámtábla kiadásának díja 60 Ft, a forgalmi engedély kiállítása 20 Ft.

Vasárnaponként a Duna-kanyar fölé sétarepülő-járatok indulnak Feri­hegyről.

Hatályba lép a szekérfuvarozás díjainak szabályozásáról szóló rendelet.

A Malév belföldi légijáratain bevezeti az áruszállítást. A Debrecen–Budapest közötti útvonalon pl. egy 20 kg-os csomag fuvarköltsége 20 Ft.