Tovább az elektronikus kiadványokra
Tovább az Eseménytárra

 

 

A történeti kutatás egyik alapvető célja az események-folyamatok kezdetének, időtartamának pontos meghatározása. Ezt végzi a „kronológia” – időtan – mint a történettudomány egyik segédtudománya. Legyen szó emberi vagy természeti történelemről.

A „kronológia” ugyanakkor történetírói műfaj: a történések előadása szigorú időrendben. Ilyen értelemben a kronológiát a történelmi ábrázolás egyik műfajának tekintjük. A mi értelmezésünk szerint közli a történés pontos idejét, helyét és azt, hogy „akkor”, „ott” mi történt.

A Történelmi Tár segíteni szeretné a történések időbeli pontos meghatározásának újrabecsülését. Ezért is az Eseménytár közöl részben e-könyveket – tematikus kronológiai feldolgozásokat – és emellett kísérletet tesz a „vég nélküli” magyar történelmi kronológia létrehozására. (Kihasználva a digitális közlés és szerkesztés nyújtotta lehetőségeket.) Vég nélküli e kronológia, mert a szerkesztőség folyamatosan javítja-bővíti tényanyagát. Merthogy tisztában vagyunk azzal: mégoly biztosnak tűnő állításainkat is folyamatosan újra kell vizsgálnunk, okadatolását ki kell egészítenünk. Vég nélküli, mert az Időtár a magyar nemzet történelmének példáján megkísérli bemutatni: miként lehet a földi élet teljességét a történések időrendjével megragadni. Az Eseménytár szerkesztésében kiemelten számítunk kollégáink közreműködésére, javaslatokra, helyesbítésekre, kiegészítésekre.

A Magyar Történeti Kronológia támaszkodik hazai szakirodalom egészére. Összeállításának és szerkesztésének elveit a 2003-ban a História folyóiratban közzétett szerkesztői koncepció határozta meg. (Ezt alább közöljük.) A szerkesztői koncepcióban célul kitűzött, tematikájában „totális kronológiát” a rendszeres kiegészítések során, folyamatosan kívánjuk elérni.

A Magyar történeti kronológia összeállítója és szerkesztője Glatz Ferenc, olvasószerkesztője Burucs Kornélia, Pótó János. A szerkesztőbizottság: Csorba László, Gecsényi Lajos, Makk Ferenc, Molnár Antal, Pók Attila, Soós István, Szász Zoltán, Székely György, Tringli István, Zsoldos Attila. Szerzőit az adott fejezetek tartalomjegyzékénél közöljük.

A Malév, a CSA, a Deutsche Luft­hansa, a LOT, a Tarom és a Tabso légitársaságok együttműködési megállapodást írnak alá.

Aláírják a magyar–belga légi közlekedési megállapodást.

A Közlekedés- és Postaügyi Minisztérium megszünteti a MÁVAUT autóbuszjáratokon a lejárt menetjegyeknek a leszállás előtt történő kötelező leadását.

Kihirdetik a közúti kereskedelmi járművek ideiglenes behozatalára, a szállító­tartályok és a magánhasználatra szolgáló vízi és légi járművek ideiglenes behozatalára megkötött nemzetközi vámegyezményt.

Magyarország és Hollandia légi közlekedési egyezményt köt.

A közlekedés- és postaügyi miniszter Kossa István. → 1963. december 7.

Kihirdetik az 1952. október 25-én Bernben aláírt Vasúti Árufuvarozási, Személy- és Poggyászfuvarozási Nemzetközi Egyezményeket.

„Ebben az évben 200 Wartburg és 300 új típusú Moszkvics kerül, illetve részben már került eladásra. Ez az 500 új autó kivétel nélkül egyéni tulajdonba kerül” – írja az Autó- Motor.