Tovább az elektronikus kiadványokra
Tovább az Eseménytárra

 

 

A történeti kutatás egyik alapvető célja az események-folyamatok kezdetének, időtartamának pontos meghatározása. Ezt végzi a „kronológia” – időtan – mint a történettudomány egyik segédtudománya. Legyen szó emberi vagy természeti történelemről.

A „kronológia” ugyanakkor történetírói műfaj: a történések előadása szigorú időrendben. Ilyen értelemben a kronológiát a történelmi ábrázolás egyik műfajának tekintjük. A mi értelmezésünk szerint közli a történés pontos idejét, helyét és azt, hogy „akkor”, „ott” mi történt.

A Történelmi Tár segíteni szeretné a történések időbeli pontos meghatározásának újrabecsülését. Ezért is az Eseménytár közöl részben e-könyveket – tematikus kronológiai feldolgozásokat – és emellett kísérletet tesz a „vég nélküli” magyar történelmi kronológia létrehozására. (Kihasználva a digitális közlés és szerkesztés nyújtotta lehetőségeket.) Vég nélküli e kronológia, mert a szerkesztőség folyamatosan javítja-bővíti tényanyagát. Merthogy tisztában vagyunk azzal: mégoly biztosnak tűnő állításainkat is folyamatosan újra kell vizsgálnunk, okadatolását ki kell egészítenünk. Vég nélküli, mert az Időtár a magyar nemzet történelmének példáján megkísérli bemutatni: miként lehet a földi élet teljességét a történések időrendjével megragadni. Az Eseménytár szerkesztésében kiemelten számítunk kollégáink közreműködésére, javaslatokra, helyesbítésekre, kiegészítésekre.

A Magyar Történeti Kronológia támaszkodik hazai szakirodalom egészére. Összeállításának és szerkesztésének elveit a 2003-ban a História folyóiratban közzétett szerkesztői koncepció határozta meg. (Ezt alább közöljük.) A szerkesztői koncepcióban célul kitűzött, tematikájában „totális kronológiát” a rendszeres kiegészítések során, folyamatosan kívánjuk elérni.

A Magyar történeti kronológia összeállítója és szerkesztője Glatz Ferenc, olvasószerkesztője Burucs Kornélia, Pótó János. A szerkesztőbizottság: Csorba László, Gecsényi Lajos, Makk Ferenc, Molnár Antal, Pók Attila, Soós István, Szász Zoltán, Székely György, Tringli István, Zsoldos Attila. Szerzőit az adott fejezetek tartalomjegyzékénél közöljük.

Új Maszovlet-járatok indulnak Szeged–Debrecen és Békéscsaba–Debrecen között.

Moszkvában a szovjet vezetők a magyar pártvezetést bírálják. Az önbírálatra kényszerített magyar politikusok a metróépítést, mint megalapozatlan gazdaságpolitikájuk egyik példáját említik meg. → július 31.

Forgalomba állítják az első mozgópostakocsit a gazdasági vasutakon. A mozgópostakocsi Lőkösháza–Dombiratos között közlekedik.

Megnyílik a Csorba–Túrkeve közötti új kisvasút. A vonal termelőszövetkezeteket és a Csorbai Állami Gazdaságot köti be a vasúthálózatba.

A Vasúti Főosztály irányítása alá tartozó vállalatok szervezete megváltozik. A függetlenített helyettesek rendszere megszűnik. Az üzemi vállalatokat a vállalati főnök irányítja. A Vasúti Főosztály alá tartozó vállalatok: MÁV Vasúttervező, MÁV Jegynyomda, MÁV Autófuvarozási, MÁV Utasellátó, MÁV Szállítmányozási, MÁV Budapesti Vasúti, MÁV Debreceni, MÁV Celldömölki, MÁV Építési Géptelep, MÁV Budapesti Magas­építő, MÁV Épületszerelő és Előgyártó, MÁV Felépítményi Vasanyagjavító, MÁV Fatelítő és MÁV Hídépítő Üzemi Vállalat.

Megindul a személyhajó-­közlekedés a Tiszán Szolnok és Tiszabura között. A 400 személyes Rákosi Mátyás nevű gőzös péntek kivételével naponta közlekedik.

Felszámolják a vasúti darabáru, gyorsáru, valamint teher-darabáru­gyűjtő­forgalom lebonyolításával és papírszállítmányozással foglalkozó Belföldi Állomási Szállítmányozási Vállalatot. Feladatkörét a MÁV Szállítmányozási Üzemi Vállalat veszi át.

A Központi Szállítási Tanács felszólítja az illetékes tárcákat, gondoskodjanak, hogy a felügyeletük alá tartozó vállalatok a MÁVAUT-tal szembeni fuvardíjtartozásaikat azonnal egyenlítsék ki.

A MÁV vezérigazgatója felszólítja a dolgozókat a kölcsönös tiszteletadás területén a helytelenségek megszüntetésére. Elrendeli, hogy az alkalmazottak a katonás tiszteletadás alkalmával, szóbeli köszöntéssel ne is üdvözöljék egymást. Sokan még mindig a kartárs szót használják, sőt a vezetők megszólításánál az úr kifejezést is.

A MÁV vezérigazgatója felszólítja a dolgozókat a kölcsönös tiszteletadás területén a helytelenségek megszüntetésére. Elrendeli, hogy az alkalmazottak a katonás tiszteletadás alkalmával, szóbeli köszöntéssel ne is üdvözöljék egymást. Sokan még mindig a kartárs szót használják, sőt a vezetők megszólításánál az úr kifejezést is.