Tovább az elektronikus kiadványokra
Tovább az Eseménytárra

 

 

A történeti kutatás egyik alapvető célja az események-folyamatok kezdetének, időtartamának pontos meghatározása. Ezt végzi a „kronológia” – időtan – mint a történettudomány egyik segédtudománya. Legyen szó emberi vagy természeti történelemről.

A „kronológia” ugyanakkor történetírói műfaj: a történések előadása szigorú időrendben. Ilyen értelemben a kronológiát a történelmi ábrázolás egyik műfajának tekintjük. A mi értelmezésünk szerint közli a történés pontos idejét, helyét és azt, hogy „akkor”, „ott” mi történt.

A Történelmi Tár segíteni szeretné a történések időbeli pontos meghatározásának újrabecsülését. Ezért is az Eseménytár közöl részben e-könyveket – tematikus kronológiai feldolgozásokat – és emellett kísérletet tesz a „vég nélküli” magyar történelmi kronológia létrehozására. (Kihasználva a digitális közlés és szerkesztés nyújtotta lehetőségeket.) Vég nélküli e kronológia, mert a szerkesztőség folyamatosan javítja-bővíti tényanyagát. Merthogy tisztában vagyunk azzal: mégoly biztosnak tűnő állításainkat is folyamatosan újra kell vizsgálnunk, okadatolását ki kell egészítenünk. Vég nélküli, mert az Időtár a magyar nemzet történelmének példáján megkísérli bemutatni: miként lehet a földi élet teljességét a történések időrendjével megragadni. Az Eseménytár szerkesztésében kiemelten számítunk kollégáink közreműködésére, javaslatokra, helyesbítésekre, kiegészítésekre.

A Magyar Történeti Kronológia támaszkodik hazai szakirodalom egészére. Összeállításának és szerkesztésének elveit a 2003-ban a História folyóiratban közzétett szerkesztői koncepció határozta meg. (Ezt alább közöljük.) A szerkesztői koncepcióban célul kitűzött, tematikájában „totális kronológiát” a rendszeres kiegészítések során, folyamatosan kívánjuk elérni.

A Magyar történeti kronológia összeállítója és szerkesztője Glatz Ferenc, olvasószerkesztője Burucs Kornélia, Pótó János. A szerkesztőbizottság: Csorba László, Gecsényi Lajos, Makk Ferenc, Molnár Antal, Pók Attila, Soós István, Szász Zoltán, Székely György, Tringli István, Zsoldos Attila. Szerzőit az adott fejezetek tartalomjegyzékénél közöljük.

Sztálin születésnapja alkalmából ünnepélyesen átadják a szocialista realista stílusú vasúti építészet alkotását, a MÁV új székesfehérvári felvételi épületét.

Az Országos Tervhivatalban kiderül, hogy a vasút működéséhez csak napi 7000 tonna szenet tudnak biztosítani, de a MÁV napi szénfogyasztása 8300 tonna.

A belügyminiszter autója Kaba állomáson nem veszi figyelembe a figyelmeztető jelzést és a sínekre hajt. Az autót elgázolja egy vonat. Sem a miniszternek, sem a sofőrnek nem esik baja. A közlekedési miniszter a balesetért felelős személyek letartóztatását még a vasúti vizsgálat befejezte előtt, írásban követeli.

Az októberben elkezdődött vasúti szállítási válság egyre súlyosabb helyzetet idéz elő. Hatalmas árumennyiség rendkívül alacsony, 13 km/h sebességgel áramlik a vasuton. A menetsebesség kritikus szintet ér el. Szigetszentmiklósról Budapestre (19 km) 48 óra alatt ért fel egy vagon élő állat, Pannonhalmáról Budapestre (150 km) 5 nap alatt. A tehervonatok összetömörülnek, a hálózaton a forgalom lökésszerű hullámzásba kezd. A szállítási válságot tovább súlyosbítja a szénhiány. A közlekedési miniszter felfüggeszti a menetrend szerinti közlekedést. December végére a vasút szállításképességének határára érkezik.

Megindul a forgalom a Dombiratos–Kunágota közötti gazdasági vasútvonalon.

A MÁV megnyitja Sztálinváros vasútállomást a közforgalom előtt.

Megbomlik a vasúti közlekedés rendje Záhony és Csap térségében. Záhonyban 800 rakott kocsi vesztegel, több kocsit már nem tud fogadni, viszont Csapra folyamatosan érkeznek a vagonok. A kocsihiány miatt Záhony heteken keresztül nem kap egyetlen magyar kocsit sem a Szovjetunióból érkező áruk kirakodásához, emiatt az az áru 30-35 napig áll a szovjet vagonokban. → november–december folyamán