Tovább az elektronikus kiadványokra
Tovább az Eseménytárra

 

 

A történeti kutatás egyik alapvető célja az események-folyamatok kezdetének, időtartamának pontos meghatározása. Ezt végzi a „kronológia” – időtan – mint a történettudomány egyik segédtudománya. Legyen szó emberi vagy természeti történelemről.

A „kronológia” ugyanakkor történetírói műfaj: a történések előadása szigorú időrendben. Ilyen értelemben a kronológiát a történelmi ábrázolás egyik műfajának tekintjük. A mi értelmezésünk szerint közli a történés pontos idejét, helyét és azt, hogy „akkor”, „ott” mi történt.

A Történelmi Tár segíteni szeretné a történések időbeli pontos meghatározásának újrabecsülését. Ezért is az Eseménytár közöl részben e-könyveket – tematikus kronológiai feldolgozásokat – és emellett kísérletet tesz a „vég nélküli” magyar történelmi kronológia létrehozására. (Kihasználva a digitális közlés és szerkesztés nyújtotta lehetőségeket.) Vég nélküli e kronológia, mert a szerkesztőség folyamatosan javítja-bővíti tényanyagát. Merthogy tisztában vagyunk azzal: mégoly biztosnak tűnő állításainkat is folyamatosan újra kell vizsgálnunk, okadatolását ki kell egészítenünk. Vég nélküli, mert az Időtár a magyar nemzet történelmének példáján megkísérli bemutatni: miként lehet a földi élet teljességét a történések időrendjével megragadni. Az Eseménytár szerkesztésében kiemelten számítunk kollégáink közreműködésére, javaslatokra, helyesbítésekre, kiegészítésekre.

A Magyar Történeti Kronológia támaszkodik hazai szakirodalom egészére. Összeállításának és szerkesztésének elveit a 2003-ban a História folyóiratban közzétett szerkesztői koncepció határozta meg. (Ezt alább közöljük.) A szerkesztői koncepcióban célul kitűzött, tematikájában „totális kronológiát” a rendszeres kiegészítések során, folyamatosan kívánjuk elérni.

A Magyar történeti kronológia összeállítója és szerkesztője Glatz Ferenc, olvasószerkesztője Burucs Kornélia, Pótó János. A szerkesztőbizottság: Csorba László, Gecsényi Lajos, Makk Ferenc, Molnár Antal, Pók Attila, Soós István, Szász Zoltán, Székely György, Tringli István, Zsoldos Attila. Szerzőit az adott fejezetek tartalomjegyzékénél közöljük.

Ünnepélyesen átadják a forgalomnak az Aszód–Vác közötti vasútvonalat. A miniszter megnyitója után, az ország első sztahanovista kubikusa, Dina Károly beszél a vasútépítők nevében.

Megszűnik a nemzetközi vasúti határforgalom Mura­keresztúr–Ko­tori között a magyar–jugoszláv határon.

Új, a népi demokratikus országok közötti vasúti árufuvarozási szabályok lépnek életbe. Nemzetközi fuvarozást a vasút csak akkor köteles végrehajtani, ha az a feladási vasút fuvarozási tervében szerepel.

25-re emelkedik a célfuvarozási vállalatok száma: Tüzelőanyagszállítási Vállalat, Üzemélelmezési Szállítási Vállalat, Budapesti Élelmiszerfuvarozási Vállalat, Sütőipari Termékeket Értékesítő és Szállító Vállalat, Vegyianyag és Üvegáru Szállítási Vállalat, Könnyűipari Szállítási Vállalat, Országos Tejipari Szállítási Vállalat, Zöldség és Gyümölcs Szállítási Vállalat, Konzerv és Húsipari Szállítási Vállalat, Söripari Szállítási Vállalat, Baromfiipari Szállítási Vállalat, Rákosi Művek Szállítási Vállalat, Gépipari Szállítási Vállalat, Járműipari Szállítási Vállalat, Vegyi­cikkeket Fuvarozó Szállítási Vállalat, Ásványolaj Szállítási Vállalat, Fővárosi Te­her­autó-fuvarozási Vállalat, MÁV Autófuvarozási Üzemi Vállalat, Posta Központi Járműtelep Fuvarozási Vállalat, Útfenntartó Teherautó-fuvarozási Vállalat, Mélyépítési Teherautó-fuvarozási Vállalat. A célfuvarozási vállalatok irányításával és felügyeletével a Teherautó-fuvarozási Központ foglalkozik.

A MÁV vezérigazgatója elrendeli, hogy a széntakarékosság érdekében a vonatokat november 1. után nem szabad előfűteni, ha a hőmérséklet +10 °C feletti. A vonatokat menetközben csak +4 °C alatti hőmérsékletnél kell fűteni.

Hatályba lép a kerékpárok bejelentéséről szóló rendelet. December 1-­jétől kerékpárral közúti forgalomban csak olyan személy közlekedhet, aki kerékpár-­igazolólappal rendelkezik.

A Belföldi Szállítmányozási és Fuvarozási Tröszt irányítása alá 32 vállalat kerül.

A Közlekedés- és Postaügyi Minisztériumban Országos Gépjármű Takarékossági Ankétot rendeznek.