Tovább az elektronikus kiadványokra
Tovább az Eseménytárra

 

 

A történeti kutatás egyik alapvető célja az események-folyamatok kezdetének, időtartamának pontos meghatározása. Ezt végzi a „kronológia” – időtan – mint a történettudomány egyik segédtudománya. Legyen szó emberi vagy természeti történelemről.

A „kronológia” ugyanakkor történetírói műfaj: a történések előadása szigorú időrendben. Ilyen értelemben a kronológiát a történelmi ábrázolás egyik műfajának tekintjük. A mi értelmezésünk szerint közli a történés pontos idejét, helyét és azt, hogy „akkor”, „ott” mi történt.

A Történelmi Tár segíteni szeretné a történések időbeli pontos meghatározásának újrabecsülését. Ezért is az Eseménytár közöl részben e-könyveket – tematikus kronológiai feldolgozásokat – és emellett kísérletet tesz a „vég nélküli” magyar történelmi kronológia létrehozására. (Kihasználva a digitális közlés és szerkesztés nyújtotta lehetőségeket.) Vég nélküli e kronológia, mert a szerkesztőség folyamatosan javítja-bővíti tényanyagát. Merthogy tisztában vagyunk azzal: mégoly biztosnak tűnő állításainkat is folyamatosan újra kell vizsgálnunk, okadatolását ki kell egészítenünk. Vég nélküli, mert az Időtár a magyar nemzet történelmének példáján megkísérli bemutatni: miként lehet a földi élet teljességét a történések időrendjével megragadni. Az Eseménytár szerkesztésében kiemelten számítunk kollégáink közreműködésére, javaslatokra, helyesbítésekre, kiegészítésekre.

A Magyar Történeti Kronológia támaszkodik hazai szakirodalom egészére. Összeállításának és szerkesztésének elveit a 2003-ban a História folyóiratban közzétett szerkesztői koncepció határozta meg. (Ezt alább közöljük.) A szerkesztői koncepcióban célul kitűzött, tematikájában „totális kronológiát” a rendszeres kiegészítések során, folyamatosan kívánjuk elérni.

A Magyar történeti kronológia összeállítója és szerkesztője Glatz Ferenc, olvasószerkesztője Burucs Kornélia, Pótó János. A szerkesztőbizottság: Csorba László, Gecsényi Lajos, Makk Ferenc, Molnár Antal, Pók Attila, Soós István, Szász Zoltán, Székely György, Tringli István, Zsoldos Attila. Szerzőit az adott fejezetek tartalomjegyzékénél közöljük.

Ünnepélyesen megemlékeznek a Zeneakadémián a Maszovlet ötéves évfordulójáról. Bebrits Lajos a kitüntetetteknek első alkalommal nyújtja át a Polgári Repülés Kiváló Munkása Emlékérmet.

A Központi Szállítási Tanács határozatot hoz, melynek értelmében a gazdasági tárcáknál a szállítások tervszerű és operatív irányítására „mélységében megfelelő” szervezetet kell kiépíteni.

A Közlekedési Műszaki Egyetem székhelyét Szolnokra helyezik át.

A gazdasági vasutak forgalmi dolgozóinak bérét rendezik. Havi munkaidő: 240 óra. Mozdonyvezető bére: 670–730 Ft.

Életbe lép a Fővárosi Helyiérdekű Vasútvállalat, valamint a fővárosi és vidéki villamosvasutak munkavállalóinak fegyelmi szabályzata.

„A szocializmus építésének növekvő feladatai miatt belföldi légi járatokra jegy elővételben a járat indulását megelőző 3. napig csak minisztériumok, országos hatóságok, hivatalok, társadalmi és tömegszervezetek, valamint felügyele­tük alá tartozó hivatalos kiküldetésben eljáró dolgozók részére adható. Magáncélú utazáshoz az indulási napot megelőző két napon adható ki utasjegy. Ha azonban közületi kiküldött is jelentkezik, előnyt élvez a magáncélú utassal szemben”– írja a Közlekedésügyi Értesítő.

Üzembe helyezik az első V55 sorozatú, 2360 kW teljesítményű, fázis- és periódusváltós, aszinkron vonómotoros villamos mozdonyt.

A MÁV utasítja a vasutasokat az „ellenséges megnyilvánulások” leleplezésére.

Debrecen vasútállomáson súlyos közlekedési baleset történik. A tisza­löki személyvonat beleütközik egy motorkocsiba. 11 halott.