Tovább az elektronikus kiadványokra
Tovább az Eseménytárra

 

 

A történeti kutatás egyik alapvető célja az események-folyamatok kezdetének, időtartamának pontos meghatározása. Ezt végzi a „kronológia” – időtan – mint a történettudomány egyik segédtudománya. Legyen szó emberi vagy természeti történelemről.

A „kronológia” ugyanakkor történetírói műfaj: a történések előadása szigorú időrendben. Ilyen értelemben a kronológiát a történelmi ábrázolás egyik műfajának tekintjük. A mi értelmezésünk szerint közli a történés pontos idejét, helyét és azt, hogy „akkor”, „ott” mi történt.

A Történelmi Tár segíteni szeretné a történések időbeli pontos meghatározásának újrabecsülését. Ezért is az Eseménytár közöl részben e-könyveket – tematikus kronológiai feldolgozásokat – és emellett kísérletet tesz a „vég nélküli” magyar történelmi kronológia létrehozására. (Kihasználva a digitális közlés és szerkesztés nyújtotta lehetőségeket.) Vég nélküli e kronológia, mert a szerkesztőség folyamatosan javítja-bővíti tényanyagát. Merthogy tisztában vagyunk azzal: mégoly biztosnak tűnő állításainkat is folyamatosan újra kell vizsgálnunk, okadatolását ki kell egészítenünk. Vég nélküli, mert az Időtár a magyar nemzet történelmének példáján megkísérli bemutatni: miként lehet a földi élet teljességét a történések időrendjével megragadni. Az Eseménytár szerkesztésében kiemelten számítunk kollégáink közreműködésére, javaslatokra, helyesbítésekre, kiegészítésekre.

A Magyar Történeti Kronológia támaszkodik hazai szakirodalom egészére. Összeállításának és szerkesztésének elveit a 2003-ban a História folyóiratban közzétett szerkesztői koncepció határozta meg. (Ezt alább közöljük.) A szerkesztői koncepcióban célul kitűzött, tematikájában „totális kronológiát” a rendszeres kiegészítések során, folyamatosan kívánjuk elérni.

A Magyar történeti kronológia összeállítója és szerkesztője Glatz Ferenc, olvasószerkesztője Burucs Kornélia, Pótó János. A szerkesztőbizottság: Csorba László, Gecsényi Lajos, Makk Ferenc, Molnár Antal, Pók Attila, Soós István, Szász Zoltán, Székely György, Tringli István, Zsoldos Attila. Szerzőit az adott fejezetek tartalomjegyzékénél közöljük.

Kannába, hordóba vagy más edénybe benzint tölteni nem lehet. Az üzemanyag-vásárlási utalványok színe havonta megváltozik.

A Közlekedés- és Postaügyi Minisztériumban ötletnapot rendeznek az ésszerűségi mozgalom fellendítésére, a hivatali munka megjavítására.

A Közlekedés- és Postaügyi Minisztérium szabályozza a nyugdíjak visszamenőleges folyósításával kapcsolatos eljárást. A megvont nyugdíjak visszaadásánál az elmaradt nyugdíjakat nem folyósítják.

A MÁV vezérigazgatója elrendeli, hogy az ellenség felszámolásáért és a munkafegyelem megszilárdításáért fokozni kell a harcot. „A vezetésre nem alkalmas, puha, ingadozó, jó fiút játszó vezetőket le kell váltani.”

A minisztertanács elrendeli a Vasúti Tudományos Kutató Intézet létesítését.

„A Belföldi Állomási Szállítmányozási Vállalatnál a munkabérek felhasználása és ellenőrzése terén mulasztások fordultak elő. A vállalat 199 fővel jóváhagyott adminisztratív létszám helyett 267 főnyi létszámmal indult és ezt a létszámot márciusra 278 főre emelte fel”– írja a Közlekedésügyi Értesítő.

A Népgazdasági Tanács határozata alapján megkezdi működését a IV. és V. számú Budapesti Teherautó-fuvarozási Vállalat.

Megváltoztatják a tüzelőanyagok vasúti és vízi úti fuvarozásának feltételeit. – A minisztertanács megállapítja a gépkocsivezetők bérét és munkafeltételeit. Havi munkaidő 250 óra, átlag napi 10 óra. Kétéves gyakorlattal, középfokú vizsgával rendelkező fővárosi autóbuszvezető bére 850 Ft, teher-gépkocsivezető 2–5 tonna között 720–800 Ft, személyautó-vezető 640 Ft.

A MÁV vezérigazgatója elrendeli a MÁV Csomagolástechnikai Központi Hivatal felállítását.