Tovább az elektronikus kiadványokra
Tovább az Eseménytárra

 

 

A történeti kutatás egyik alapvető célja az események-folyamatok kezdetének, időtartamának pontos meghatározása. Ezt végzi a „kronológia” – időtan – mint a történettudomány egyik segédtudománya. Legyen szó emberi vagy természeti történelemről.

A „kronológia” ugyanakkor történetírói műfaj: a történések előadása szigorú időrendben. Ilyen értelemben a kronológiát a történelmi ábrázolás egyik műfajának tekintjük. A mi értelmezésünk szerint közli a történés pontos idejét, helyét és azt, hogy „akkor”, „ott” mi történt.

A Történelmi Tár segíteni szeretné a történések időbeli pontos meghatározásának újrabecsülését. Ezért is az Eseménytár közöl részben e-könyveket – tematikus kronológiai feldolgozásokat – és emellett kísérletet tesz a „vég nélküli” magyar történelmi kronológia létrehozására. (Kihasználva a digitális közlés és szerkesztés nyújtotta lehetőségeket.) Vég nélküli e kronológia, mert a szerkesztőség folyamatosan javítja-bővíti tényanyagát. Merthogy tisztában vagyunk azzal: mégoly biztosnak tűnő állításainkat is folyamatosan újra kell vizsgálnunk, okadatolását ki kell egészítenünk. Vég nélküli, mert az Időtár a magyar nemzet történelmének példáján megkísérli bemutatni: miként lehet a földi élet teljességét a történések időrendjével megragadni. Az Eseménytár szerkesztésében kiemelten számítunk kollégáink közreműködésére, javaslatokra, helyesbítésekre, kiegészítésekre.

A Magyar Történeti Kronológia támaszkodik hazai szakirodalom egészére. Összeállításának és szerkesztésének elveit a 2003-ban a História folyóiratban közzétett szerkesztői koncepció határozta meg. (Ezt alább közöljük.) A szerkesztői koncepcióban célul kitűzött, tematikájában „totális kronológiát” a rendszeres kiegészítések során, folyamatosan kívánjuk elérni.

A Magyar történeti kronológia összeállítója és szerkesztője Glatz Ferenc, olvasószerkesztője Burucs Kornélia, Pótó János. A szerkesztőbizottság: Csorba László, Gecsényi Lajos, Makk Ferenc, Molnár Antal, Pók Attila, Soós István, Szász Zoltán, Székely György, Tringli István, Zsoldos Attila. Szerzőit az adott fejezetek tartalomjegyzékénél közöljük.

Az Országos Tervhivatal az Úttörővasút megépítésének költségeit 3,2 millió forintban határozza meg.

Ünnepélyesen elkezdődik az Úttörővasút építése. A tervezésnél a MÁV szakemberei a leningrádi és moszkvai úttörővasutak példájából indulnak ki. Az úttörő-gondolat építészeti meg­fo­gal­ma­zá­sára is törekednek, az állomásépületeket az úttörőéletből vett jelenetekkel fogják díszíteni.

Államosítják az Uhri Testvérek mátyásföldi autókarosszéria-gyárát. Ebből az üzemből fejlődik ki az Ikarus.

A Budapest–Sátoraljaújhely és Budapest–Záhony közötti távolsági személyvonatokon bevezetik a „szalafont”, azaz hangszórókon át zenével, reklámmal és a népi demokrácia célkitűzéseit ismertető anyaggal szórakoztatják az utasokat.

Átadják a forgalomnak a Tótkomlós–Békéssámson közötti kes­keny nyomtávolságú vasútvonalat.

A Szovjetunió és Magyarország megállapodást köt a MÁV hadizsákmányként lefoglalt járműveiről. A Szovjetunió visszaad 10 ezer fedett és nyitott MÁV-teherkocsit. Vételárként a MÁV debreceni főműhelyében 6000 nyitott teherkocsit 1524 mm-es nyomtávolságúra építenek át. A MÁV lemond a vonalain 1945. szeptember 1–1947. december 31. között áthaladt szovjet jóvátételi és kereskedelmi szállítmányok fuvarköltségeiről. Ezen kívül a Szovjetunió ellenszolgáltatás nélkül visszaad 308 gőzmozdonyt, 408 személy- és 3428 teherkocsit.

A gépjármű-külkereskedelemmel kizárólagosan a Mogürt foglalkozhat. A gépjárműexportot 1950–51-ben a Technoimpex intézi. → 1952. január 1.

A MÁV összeállítja a háborús cselekmények során országhatáron kívülre került és haza nem tért vontatójárműveinek, motor- és motormellékkocsijainak listáját. Az összesítés 1578 járművet tartalmaz. Kétharmaduk nyugat-európai vasutak hálózatán tartózkodik.

A közforgalmú vasúthálózat hossza 8149 km. A személyautók száma 12 151 db.

Megalakul a Közlekedési Balesetvédelmi és Gépjármű-iparfejlesztési Tanács.