Tovább az elektronikus kiadványokra
Tovább az Eseménytárra

 

 

A történeti kutatás egyik alapvető célja az események-folyamatok kezdetének, időtartamának pontos meghatározása. Ezt végzi a „kronológia” – időtan – mint a történettudomány egyik segédtudománya. Legyen szó emberi vagy természeti történelemről.

A „kronológia” ugyanakkor történetírói műfaj: a történések előadása szigorú időrendben. Ilyen értelemben a kronológiát a történelmi ábrázolás egyik műfajának tekintjük. A mi értelmezésünk szerint közli a történés pontos idejét, helyét és azt, hogy „akkor”, „ott” mi történt.

A Történelmi Tár segíteni szeretné a történések időbeli pontos meghatározásának újrabecsülését. Ezért is az Eseménytár közöl részben e-könyveket – tematikus kronológiai feldolgozásokat – és emellett kísérletet tesz a „vég nélküli” magyar történelmi kronológia létrehozására. (Kihasználva a digitális közlés és szerkesztés nyújtotta lehetőségeket.) Vég nélküli e kronológia, mert a szerkesztőség folyamatosan javítja-bővíti tényanyagát. Merthogy tisztában vagyunk azzal: mégoly biztosnak tűnő állításainkat is folyamatosan újra kell vizsgálnunk, okadatolását ki kell egészítenünk. Vég nélküli, mert az Időtár a magyar nemzet történelmének példáján megkísérli bemutatni: miként lehet a földi élet teljességét a történések időrendjével megragadni. Az Eseménytár szerkesztésében kiemelten számítunk kollégáink közreműködésére, javaslatokra, helyesbítésekre, kiegészítésekre.

A Magyar Történeti Kronológia támaszkodik hazai szakirodalom egészére. Összeállításának és szerkesztésének elveit a 2003-ban a História folyóiratban közzétett szerkesztői koncepció határozta meg. (Ezt alább közöljük.) A szerkesztői koncepcióban célul kitűzött, tematikájában „totális kronológiát” a rendszeres kiegészítések során, folyamatosan kívánjuk elérni.

A Magyar történeti kronológia összeállítója és szerkesztője Glatz Ferenc, olvasószerkesztője Burucs Kornélia, Pótó János. A szerkesztőbizottság: Csorba László, Gecsényi Lajos, Makk Ferenc, Molnár Antal, Pók Attila, Soós István, Szász Zoltán, Székely György, Tringli István, Zsoldos Attila. Szerzőit az adott fejezetek tartalomjegyzékénél közöljük.

I. (Barbarossa) Frigyes sváb herceget német királlyá választják. Noha 1155. június 18-án a pápa császárrá koronázza, a lombardiai városok – annak ­ellenére, hogy Milánót földig rombolja – ellenállnak. (→ 1176. május 29.)

Az eredetileg bencés szerzetesek számára alapított bozóki monostorban (→ 1135. az év folyamán) premontrei szerzetesek telepednek meg. (A bozóki premontrei prépostság a morvaországi Hradisko – Gradec – filiája.)

II. Géza magyar király és II. (Jasomirgott) Henrik osztrák őrgróf és bajor herceg személyes találkozójukon ­kibékülnek.

Vlagyimirko (Vlagyimir Volodarevics) halicsi fejedelem Szapoginya helységnél legyőzi az Izjaszláv segítségére érkező újabb magyar sereget.

Izjaszláv orosz fejedelem jelentős magyar sereg támogatásával elfoglalja Kijevet (március 20. körül). A magyar csapatok április legelső napjaiban visszaindulnak Magyarországra.

Izjaszláv orosz fejedelem öccse, Vlagyimir eljegyzi Beloš bán leányát. (A házasságot még az év folyamán megkötik.)

Elkészül a 12. században átépített fehérvári bazilika töredékekből rekonstruálható bélletes, szenteket ábrázoló reliefekkel és palmettás ornamentikájú falsávokkal díszített nagy portálja.

Abu-Hámid al-Garnáti, a granadai születésű tudós arab utazó Magyarországon tartózkodik, s személyesen is találkozik II. Géza királlyal, aki azzal bízza meg, hogy aranypecsétes levelét vigye el a kijevi fejedelemnek, és a Volga vidékén íjászokat ­toborozzon számára. (A magyar uralkodók aranypecsétjének első említése.) Abu-Hámid közép- és kelet-európai utazásairól készített munkájában ­magyar­országi élményeiről is beszámol, különösen a Magyarországon élő muszlimok helyzetéről festve részletes képet: „Aztán megérkeztem Unkúrijjába [Magyarországra], ahol egy básgird [magyar] nevű nép él. [...] Bátor emberek, megszámlálhatatlanul sokan vannak. Országuk, melyet Unkúrijjának hívnak, 78 városból áll, s mindegyikben számtalan erőd, a hozzá tartozó majorságokkal, falvakkal, hegyekkel, erdőkkel, kertekkel. Itt ezerszámra élnek a magrebi származásúak, és szintén ­megszámlálha­tatlanul sokan vannak a hvárezmiek [a magyarországi muszlimok két csoportjáról van szó]. A hvárezmi származásúak a ­királyt szolgálják, keresztényeknek tettetik magukat, s titokban tartják, hogy muszlimok. A magrebi származásúak ezzel szemben csak háborúban szolgálják a keresztényeket, és nyíltan vallják az iszlámot. [...] Amikor a király meghallotta, hogy én a borivást megtiltottam a muzulmánoknak, de négy törvényes feleséget engedek meg nekik, azt mondta: Nem okos dolog ez, mert a bor erősíti a testet, a sok asszony pedig a testet és az erőt is gyöngíti. Az iszlám vallásban nincs okosság. A tolmácsnak így válaszoltam: Mondd meg a királynak, a törvények és a szokások a muzulmánoknál mások, mint a keresztényeknél. A keresztény étkezés után víz helyett bort iszik, és mégsem rúg be, sőt növeli erejét. De a muzulmán, aki bort iszik, részeg lesz, mint a bolond: házasságot tör, gyilkol, hitét veszti. Semmiképpen sem jó ez, mert fegyverét és lovát s minden ­vagyonát ilyen állapotban élvezetekre költi. A király hadseregében sok muzulmán szolgál, és amikor harcba szólítaná őket, se fegyverük, se lovuk, se vagyonuk nem volna, mert mindent elinnának. [...] Három évet töltöttem közöttük, mégis csupán négy ­városukba jutottam. Mert ez az ország Rumija al Uszmától [a rómaiak földjétől, a Német-római Birodalomtól] egészen Konstantinápoly határáig terjed. Vannak hegyei, amelyekből aranyat és ezüstöt nyernek. Azon országok közé tartozik, melyekben legnagyobb a jólét és a bőség. Apró ­állatból húsz darab ára egy dinár [arab aranypénz]. Ugyanez az ára harminc báránynak és kecskének. Ötszáz rat [arab űrmérték] méz ára ugyancsak egy dinár, egy szép rabszolganőé pedig tíz dinár. De háborús időkben jó rabszolganőt lehet vásárolni már három dinárért.” Garnáti hagyta ránk egy Kárpát-medencében élő nagy testű, hosszú szarvú, ízletes húsú vadmarhaféle leírását: „Basgirban [Magyarország] egy akkora vadmarha él, mint egy elefánt. Bőre egymaga felér két erős öszvér, feje ­pedig egy borjú súlyával. Vadásszák [...] Csodálatos egy állat, húsa kövér és jóízű...” (...................... fordítása)

Feltehetőleg ekkor épült a győri székesegyház második épülete. A minden bizonnyal egyhajós, három félköríves szentéllyel ­záródó épületből csaknem teljesen épen maradt fenn az északi mellékszentély.