Tovább az elektronikus kiadványokra
Tovább az Eseménytárra

 

 

A történeti kutatás egyik alapvető célja az események-folyamatok kezdetének, időtartamának pontos meghatározása. Ezt végzi a „kronológia” – időtan – mint a történettudomány egyik segédtudománya. Legyen szó emberi vagy természeti történelemről.

A „kronológia” ugyanakkor történetírói műfaj: a történések előadása szigorú időrendben. Ilyen értelemben a kronológiát a történelmi ábrázolás egyik műfajának tekintjük. A mi értelmezésünk szerint közli a történés pontos idejét, helyét és azt, hogy „akkor”, „ott” mi történt.

A Történelmi Tár segíteni szeretné a történések időbeli pontos meghatározásának újrabecsülését. Ezért is az Eseménytár közöl részben e-könyveket – tematikus kronológiai feldolgozásokat – és emellett kísérletet tesz a „vég nélküli” magyar történelmi kronológia létrehozására. (Kihasználva a digitális közlés és szerkesztés nyújtotta lehetőségeket.) Vég nélküli e kronológia, mert a szerkesztőség folyamatosan javítja-bővíti tényanyagát. Merthogy tisztában vagyunk azzal: mégoly biztosnak tűnő állításainkat is folyamatosan újra kell vizsgálnunk, okadatolását ki kell egészítenünk. Vég nélküli, mert az Időtár a magyar nemzet történelmének példáján megkísérli bemutatni: miként lehet a földi élet teljességét a történések időrendjével megragadni. Az Eseménytár szerkesztésében kiemelten számítunk kollégáink közreműködésére, javaslatokra, helyesbítésekre, kiegészítésekre.

A Magyar Történeti Kronológia támaszkodik hazai szakirodalom egészére. Összeállításának és szerkesztésének elveit a 2003-ban a História folyóiratban közzétett szerkesztői koncepció határozta meg. (Ezt alább közöljük.) A szerkesztői koncepcióban célul kitűzött, tematikájában „totális kronológiát” a rendszeres kiegészítések során, folyamatosan kívánjuk elérni.

A Magyar történeti kronológia összeállítója és szerkesztője Glatz Ferenc, olvasószerkesztője Burucs Kornélia, Pótó János. A szerkesztőbizottság: Csorba László, Gecsényi Lajos, Makk Ferenc, Molnár Antal, Pók Attila, Soós István, Szász Zoltán, Székely György, Tringli István, Zsoldos Attila. Szerzőit az adott fejezetek tartalomjegyzékénél közöljük.

(Könyves) Kálmán király püspökséget alapít Nyitrán. Az új püspökség az esztergomi érseki tartományba tartozik.

II. Paschalis pápa megerősíti a Jeruzsálemben megalakult ispotályos ápolórendet, amelyből utóbb a johannita lovagrend kifejlődik.

Kálmán király összeíratja a zobori apátság birtokait.

III. Boleszló lengyel fejedelem I. (Szent) István király fehérvári, majd I. (Szent) László király somogyvári sírjához zarándokol, hogy vezekeljen ­lázadó fivére, Zbigniew megvakíttatása miatt.

(Könyves) Kálmán király – első, szicíliai normann felesége halálát követően – nőül veszi Vlagyimir Vszevolodovics ­Monomah szuzdali és perejaszlavli fejedelem leányát, Eufémiát. (→ 1114 körül)

Első ízben említi forrás az Erdélyt kormányzó királyi tisztségviselőt. (A tisztség megnevezésére utóbb a szláv eredetű „vajda” kifejezés állandósul.)

(Könyves) Kálmán király a nyitrai vámok ügyében támadt per kapcsán megerősíti I. (Szent) István királynak a zobori bencés apátság részére tett adományait. Az oklevél említi „a királyi kincstár ­be­hajtóit, akiket magyarul káliznak hívnak”. (A kálizok a közép-ázsiai Hvarezmből származó muszlimok, régi magyar nevükön böszörmények.) (→ 1038 előtt)

(Könyves) Kálmán király Zárában esküt tesz Dalmácia jogainak megőrzésére. (→ 1116. május–szep­tem­ber)

 A Jeruzsálemből Magyarországon át visszatérő Kúnó bíboros, praenestei püspök által tartott zsinat kiközösíti a II. Paschalis pápát fogságba ejtő V. Henrik ­német-római császárt. (A zsinatra való­színűleg Esztergomban került sor; ez az első alkalom, hogy pápai legátus Magyarországon zsinatot tart.)

Elkészül az 1031-ben meghalt, s 1083-ban szentté avatott Imre herceg legendája. (A mű szerzője Álmos herceggel együtt járt Konstantinápolyban, s talán azonosítható az 1146-ban végrendelkező Fulcóval. (→ 1146. az év folyamán)